I lördags skulle jag iväg till jobbet för att bocka av några punkter på listan, men när jag kom utanför dörren var vädret så fint att jag kände "Nej men undrar om det inte är väder för att ställa på Bmwn idag 🤔". Efter att ha stått i två år med undantag för några mil i somras fanns en del att göra på den, så den fick tränga sig före i kön.
Jag ställde på den och for iväg till jobbet, jag skulle ju ändå bara byta ett stab-stag lite fort - eller? 🙄
Efter att stab-staget var monterat kände jag lite på bromsarna, naturligtvis satt de tvärfast efter stilleståndet - och så intalar man sig själv att "ingen fara, jag tar isär och smörjer upp lite bara, det här går fort".
Skruvarna som ska hålla skivorna var på semester någonstans, så när ok-hållarna monterades bort blottades de rostiga medbringarna - "okej, men jag putsar av här lite också, det går fort".
Oj vad fula gängorna för hjulbultarna var, bäst jag tar fram gängsnittet - "det går fort".
"Äsch, bäst jag putsar av anliggningsytorna i och utanpå skivorna med, det går ju ändå så fort - jaha, spacerserna behöver putsas av de med".
Sen gick jag under bilen för att titta på bakbromsarna och alla bromsrör - "nej men helvete vad slitna bakdäcken är, jag måste göra en hjulinställning! Aah, den står ändå på rätt lyft så jag passar på, det går ju fort".
(Ja, jag är tidsoptimist! Jag inbillar mig alltid att jag kan göra saker på en femtedel av tiden det slutligen tar)
Okej, LITE fel kanske det var 🙄
Efter alldeles för mycket justering ser det lite bättre ut:
Camber och caster fram orkade jag inte bry mig om, jag tyckte toe var viktigast att få till."Nu då, nu ska jag bara byta batteriet och sen åka hem" (Klockan hade hunnit bli 22 och jag var mör i kroppen och besviken i knoppen - jag skulle ju "bara" och sen fixa Grumpy)
Jag lyfte ur batteriet och ja, det hade sett bättre dagar 😂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-37097809902ce1652ef4dc53fe6ac680.jpg]()
När det nya batteriet var på plats och batteribytet var inkodat startade jag bilen och skulle köra ut men möttes av att varenda lampa i instrumentet blinkade som ett stroboskop, det plingade hejvilt för nya felkoder och varenda databox verkade vara i en boot-loop. Skärmen startades om gång på gång och bilen sa något i stil med att det inte var möjligt att fortsätta resan. Jag pluggade in datorn för att kolla vad som var på gång och höll på att få en chock, jag har aldrig tidigare sett så mycket felkoder i en bil! Varenda databox innehöll 5-10 felkoder och alla handlade om CAN-ledningar - "HELVETE, har det trasiga batteriet alltså friterat databoxarna". Raderade jag felkoderna kom de tillbaka lika fort igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-973c8e5eb4cae3fb7e9a90ec9e831837.jpg]()
Jag höll på och krånglade med allt möjligt fram till 01:30 innan jag snubblade över en tråd på nätet där någon haft liknande problem som verkade bero på defekt generator eller batteri, även han hade fått problemen efter batteribyte. Efter att ha googlat lite till lärde jag mig något nytt, om man byter batterikapacitet på en Bmw räcker det inte med att koda batteribytet, databoxen som styr batteriet måste flashas om av en Bmw-verkstad. Jag ställde i ett bättre begagnat batteri av samma kapacitet som det jag hade tidigare och mirakulöst mådde bilen bra igen. När jag slutligen kom hem 02:10 var jag alldeles för trött för att åka tillbaka igen med Discon, jag ville bara ta en dusch och lägga mig - men naturligtvis sket sig det med eftersom hela hyreshuset var utan både varmvatten och värme. Trött, sliten och irriterad stod jag i badrummet och gjorde rent mig så gott jag kunde med våtservetter innan jag slutligen fick krypa ner och försöka få upp värmen under täcket.
Kort sagt, en sån där dag man bara borde somnat om redan på morgonen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-862cfe126407744ffa7b5be0dbcb1804.jpg]()
Dagen därpå gjorde jag ett nytt försök att få något gjort på Discon. Högst på priolistan stod vacuumklockan till fördelaren vilket var ganska snabbt fixat, men därefter var jag ju tvungen att ställa tändningen vilket var lite krångligare eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Efter en stund vid datorn hade jag iallafall ett humm om var markeringen skulle finnas, men det hjälpte ju inte särskilt mycket när remskivan var full med ytrost precis där. Jag putsade av och målade en markering där jag ville ha tändningen vilket gjorde det hela otroligt mycket lättare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bb9c056a19ced455478d692d88e39173.jpg]()
Även idag var vädret ganska tillmötesgående så jag lyxade till det med en tvätt, den fjärde totalt sen jag köpte bilen för över två år sedan 😁
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-25d8c87c48ecefe39baab410de4459f1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2d5852c8f2436ec4dcb8de245e449908.jpg]()
Bilen blänkte så fint så jag kunde inte hålla fingrarna borta från polermaskinen nu när jag dessutom hade chansen att prova de grejerna vi hade på jobbet.
Jag gned av en fläck mitt uppepå huven och såg att det fanns potential så det slutade med att jag körde hela huven, mer orkade jag inte.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-541ae880fb16a4d0c9b07b76771e4c94.jpg]()
Det blev långt ifrån bra så jag kommer ta med lammullstrissan och lite elakare medel till nästa gång så ska vi se ifall det går att göra underverk 👌
![https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c9dc2394c5c8ce4f589c3983ef5caa50.jpg]()