Lackfärg från Mekonomen stämmer inte

evoline
3 oktober 2019 · 257 Inlägg

Hej,
Köpte en sprayburk från Mekonomen, gav färgkoden till säljaren som fanns i serviceboken, men den är inte 100% samma färg, lite annan nyans.
Tänkte åka till en färgbutik och be de blanda, men kommer det vara samma problem?
Eller är det Mekonomens färdiga burkar som typ aldrig stämmer, utan bara snarlik.

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (3 oktober 2019)

caromania Forummoderator
3 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Nu har väl iofs inte mekonomen något eget mörke på färg men generellt så är det knepigt att få samma nyans då bilen bleks etc. om det är tokfel då skulle jag ta ett foto och åka och visa upp. Då borde pengarna lämnas tillbaka. Fast det kommer mekonomen aldrig gå med på utan de kommer hävda precis det jag skrev där uppe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
3 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

evoline skrev:
Hej,
Köpte en sprayburk från Mekonomen, gav färgkoden till säljaren som fanns i serviceboken, men den är inte 100% samma färg, lite annan nyans.
Tänkte åka till en färgbutik och be de blanda, men kommer det vara samma problem?
Eller är det Mekonomens färdiga burkar som typ aldrig stämmer, utan bara snarlik.

Tack på förhand

Du tänker helt rätt - åk till en seriös färgbutik.
Uppge färgkoden och be dem kompensera för åldersbetingade kulörförändringar.
De, t ex Barkmans i Eskilstuna, följer med ut och lägger en färgmall över  exempelvis motorhuven och ser i färgmallens "hål" vilken kulör som är lämpligast.
Din bil bör vara noggrant tvättad och polerad så att rätt färgnyans framträder.
Kanske, med tveksamhet, stämmer kulören på "nästannya" bilar med färgen man köper hos märkeshandlaren.
Eventuellt måste man ha en kulör för lackbättring på "ovansidan" och en annan kulör på bilens sidor - om man är extremt noga.

evoline
3 oktober 2019 · 257 Inlägg

Tack, ska kolla med Barkmans.

fish Allfixare
3 oktober 2019 · 1 475 Inlägg

Mekonomen motipburkar är värdelösa. En kompis har en guldfärgad suzuki vitara, köpte färg och bättrade. Den va mer brun än guld. Jag köpte silver enl färgkoden till min ena S6, lackar området som är lagat, och färgen är mycket gråare och metallicflingorna är mycket mindre i sprayfärgen. Den ser mer ut som det man skrapar bort på en trisslott än vad färgen på bilen är. Nu visste ju jag att det aldrig skulle stämma, men jag ville få klart skiten på en lördag så jag hade inget val. Åk och få färgen blandad, då får du dessutom "riktig billack" fast på sprayburk. Köp även en Tvåkomponent klarlack på burk. Sådan med en grej man slår in i botten. Då har du likvärdig kvalité på klarlacken som en riktig billack.

Senast redigerat av fish (3 oktober 2019)

torsen
4 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

fish skrev:
Mekonomen motipburkar är värdelösa. En kompis har en guldfärgad suzuki vitara, köpte färg och bättrade. Den va mer brun än guld. Jag köpte silver enl färgkoden till min ena S6, lackar området som är lagat, och färgen är mycket gråare och metallicflingorna är mycket mindre i sprayfärgen. Den ser mer ut som det man skrapar bort på en trisslott än vad färgen på bilen är. Nu visste ju jag att det aldrig skulle stämma, men jag ville få klart skiten på en lördag så jag hade inget val. Åk och få färgen blandad, då får du dessutom "riktig billack" fast på sprayburk. Köp även en Tvåkomponent klarlack på burk. Sådan med en grej man slår in i botten. Då har du likvärdig kvalité på klarlacken som en riktig billack.

Undrar om kompisen täckte guldfärgen med klarlack?
Har själv, bl a, en guldfärgad Suzuki som jag lackbättrade framför bakhjulen, där bilen var blästrad.
Efter att jag sprejat på klarlacken stämde den nya  kulören betydligt bättre med den befintliga gamla.
Men innan klarlacken var jag besviken på kulöröverensstämmelsen(puh vilket ord!).
Färgen var blandad av Barkmans i Eskilstuna.

fish Allfixare
4 oktober 2019 · 1 475 Inlägg

Japp, han klarlackade. Jag tyckte min färg stämde ganska bra också tills jag drog på klarlack, då vart den mörkare. Färgen vi köpte är ju enkomponentsfärg, alltså helt vanlig sprayfärg. Färgen som blandas på burk är ju en riktig billack så att säga fast på burk. Borsan jobbade på syntema i arbrå förr... Då hade man alltid bra sprayburkar smile

evoline
5 oktober 2019 · 257 Inlägg

Har nu köpt färgburk från Barkmans i Eskilstuna som de blandade, kostade 259kr.
Kostar samma oavsett färg till bil.

Om man vill att de ska kolla färgen med verktyg och inte med färgkoden så kostar det 350kr.

2 komponentsklarlack kostar 350kr och ger finare glans och tål mer, men eftersom min bil är 10 år gammal sa de att med vanlig klarlack så kanske det stämmer bättre eftersom färgen är gammal.

Får testa och se hur det blir, kan inte bli sämre än Mekonomens färg.

Senast redigerat av evoline (5 oktober 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang