Tokiga regler för be vs b körkort med släp.

Eleeb90
11 oktober 2019 · 110 Inlägg
#1

Hejsan! Jag tycker att en sak är fel när polisen stoppar en och man har b körkort.
Tex om man har en bil som får dra 1500 på b-kort så säger vi att man tex har ett bilsläp som har en teoretisk totalvikt på 2000 kg men om man bara lastar så den väger 1500 kg så får man inte dra den. Det är sjukt att dom ska gå efter de teoretiska vikterna och inte vad det ekipaget för tillfället väger dom får väl ta fram vågarna eller ge fan i det.

En annan fråga vad händer om man tex får dra 1500 kg med en bil på b kort så drar man ett släp som väger 1550 kg tex?

zzr9409209
11 oktober 2019 · 662 Inlägg
#2

Det blir olovlig körning...

Myhran
11 oktober 2019 · 355 Inlägg
#3

Inför obligatoriskt körkort på släp! Då slipper man alla dessa bekymmer,

zemet
11 oktober 2019 · 3 564 Inlägg
#4

Jag drar mycket släp. Det är stor skillnad på att köra en liten 750 kärra och en tung biltransportkärra på 3500 kg eller en stor boggie husvagn.

Min biltransport väger 850 kg tom, den är inte lämplig för folk utan vana att köra släp även om vikten tom inte är speciellt hög.

Lämpligare kunde kanske vara att begränsa dimentioner istället för vikt men dem brukar ändå följa varandra ganska väl.

Jag är dock inte alls för ett förbud mot att dra lätta släpkärror som Myhran förespråkar.

Jag ser inga större problem med vanliga släpvagnar i trafiken, och jag ser väldigt många som använder släp och som skulle fått sina fritidsintressen och liv begränsade utan möjlighet att dra släp.

Bor man i villa behöver man kunna köra till tippen, har man båt behöver man kunna sjösätta den osv.

Myhran
11 oktober 2019 · 355 Inlägg
#5

zemet skrev:
Jag drar mycket släp. Det är stor skillnad på att köra en liten 750 kärra och en tung biltransportkärra på 3500 kg eller en stor boggie husvagn.

Min biltransport väger 850 kg tom, den är inte lämplig för folk utan vana att köra släp även om vikten tom inte är speciellt hög.

Lämpligare kunde kanske vara att begränsa dimentioner istället för vikt men dem brukar ändå följa varandra ganska väl.

Jag är dock inte alls för ett förbud mot att dra lätta släpkärror som Myhran förespråkar.

Jag ser inga större problem med vanliga släpvagnar i trafiken, och jag ser väldigt många som använder släp och som skulle fått sina fritidsintressen och liv begränsade utan möjlighet att dra släp.

Bor man i villa behöver man kunna köra till tippen, har man båt behöver man kunna sjösätta den osv.

Problemet med dessa som behöver sjösätta sin båt eller köra sina sopor till tippen är att de inte har en ända liten fundering på vad lastsäkring är,
Eller ens få båten utför båtrampen för det betyder att man behöver backa med fordonet!

B96 är inte ett svårt körkort att ta, de är en uppkörning som bevisar att du kan köra med släp, 

Tycker det är att likställas med körkort för bil med manuell växellåda eller automatiskt växellåda,

Med vänlig hälsning,

zemet
14 oktober 2019 · 3 564 Inlägg
#6

Myhran skrev:

zemet skrev:
Jag drar mycket släp. Det är stor skillnad på att köra en liten 750 kärra och en tung biltransportkärra på 3500 kg eller en stor boggie husvagn.

Min biltransport väger 850 kg tom, den är inte lämplig för folk utan vana att köra släp även om vikten tom inte är speciellt hög.

Lämpligare kunde kanske vara att begränsa dimentioner istället för vikt men dem brukar ändå följa varandra ganska väl.

Jag är dock inte alls för ett förbud mot att dra lätta släpkärror som Myhran förespråkar.

Jag ser inga större problem med vanliga släpvagnar i trafiken, och jag ser väldigt många som använder släp och som skulle fått sina fritidsintressen och liv begränsade utan möjlighet att dra släp.

Bor man i villa behöver man kunna köra till tippen, har man båt behöver man kunna sjösätta den osv.

Problemet med dessa som behöver sjösätta sin båt eller köra sina sopor till tippen är att de inte har en ända liten fundering på vad lastsäkring är,
Eller ens få båten utför båtrampen för det betyder att man behöver backa med fordonet!

B96 är inte ett svårt körkort att ta, de är en uppkörning som bevisar att du kan köra med släp, 

Tycker det är att likställas med körkort för bil med manuell växellåda eller automatiskt växellåda,

Med vänlig hälsning,

Jag ser inga problem med att folk får göra 10 20 försök att backa ner båten på rampen, det är låga hastigheter med materiella skador som troligt värsta fall scenario.
Jag tycker heller inte det är några större problem med dålig lastsäkring till och från tippen.

Jag har personligen aldrig upplevt några problem med detta. Speciellt inte satt i relation till andra trafikfarliga saker man ser dagligen under pendligen av personer med körkort.

Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.

Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.

Angående argumentet manuell vs automat körkort så tycker jag det är samma sak där. Klart man kan bli irriterad om någon får 5 kärringstopp på rad i någon uppförsbacke.

Men det är inget stort problem, och det är inte heller speciellt trafikfarligt.

rcy
14 oktober 2019 · 1 696 Inlägg
#7

zemet skrev:
Jag ser inga problem med att folk får göra 10 20 försök att backa ner båten på rampen, det är låga hastigheter med materiella skador som troligt värsta fall scenario.
Jag tycker heller inte det är några större problem med dålig lastsäkring till och från tippen.

Jag har personligen aldrig upplevt några problem med detta. Speciellt inte satt i relation till andra trafikfarliga saker man ser dagligen under pendligen av personer med körkort.

Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.

Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.

Angående argumentet manuell vs automat körkort så tycker jag det är samma sak där. Klart man kan bli irriterad om någon får 5 kärringstopp på rad i någon uppförsbacke.

Men det är inget stort problem, och det är inte heller speciellt trafikfarligt.

Att någon får göra 10-20 försök för att backa ner båten tyder på att dom har mycket dålig kontroll över ekipaget. Det betyder oftast inte att det blir några problem, men i en nödsituation kan det innebära livsfara för dom eller någon annan.

Dålig lastsäkring är inte heller det oftast något problem. Men det kan bli ett problem för den stackare som får lösa föremål i vindrutan eller den fotgängare som går på gångbanan bredvid vägen och får någonting i huvudet när en lastbil kör över det skräp som någon tidigare tappat.

Det kan vid första anblick te sig som om ovanstående är ofarliga och harmlösa problem, men tror man det så visar det bara på väldigt dålig konsekvensanalys, och lider man av så dålig förmåga att förstå konsekvenser så bör man nog inte befinna sig i trafiken överhuvudtaget.

En kollega till min far spetsades på en träregel som någon tappade framför hans lastbil. Någon skulle ju "bara" köra några 100 meter till återvinningen och det var ju bara 2x2 tums reglar som knappt väger något så dom ansåg det inte nödvändigt att knyta fast lasten på släpvagnen. En regel ramlade av, studsade upp och träffade mitt i vindrutan på lastbilen bakom där min far och hans kollega satt. En träregel som försöker stoppa en lastbil penetrerar en hel del även om hastigheten är väldigt låg. Kollegan som satt på passagerarplats överlevde inte. Du får gärna förklara för hans fru och barn varför lastsäkring inte är så viktigt, jag tror inte riktigt dom håller med dig där.

Senast redigerat av rcy (14 oktober 2019)

candyweiss
14 oktober 2019 · 631 Inlägg
#8

Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan II 2.0tsi.
candyweiss
14 oktober 2019 · 631 Inlägg
#9

Ivel skrev:

candyweiss skrev:
Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

Är du osäker, trots bokstavskombinationerna du har, tycker jag att du låter bli släpkörandet samt lämnar in körkortet för återkallande.

big_smile Kanske dags att plocka fram trehjulingen igen big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan II 2.0tsi.
doktorduett
14 oktober 2019 · 114 Inlägg
#10

candyweiss skrev:
Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

skrytmåns :-)

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
14 oktober 2019 · 12 290 Inlägg
#11

Eleeb90 skrev:
Hejsan! Jag tycker att en sak är fel när polisen stoppar en och man har b körkort.
Tex om man har en bil som får dra 1500 på b-kort så säger vi att man tex har ett bilsläp som har en teoretisk totalvikt på 2000 kg men om man bara lastar så den väger 1500 kg så får man inte dra den. Det är sjukt att dom ska gå efter de teoretiska vikterna och inte vad det ekipaget för tillfället väger dom får väl ta fram vågarna eller ge fan i det.

En annan fråga vad händer om man tex får dra 1500 kg med en bil på b kort så drar man ett släp som väger 1550 kg tex?

Ta BE så får du dra så mycket som bilen får dra. Då räknas bruttovikt och inte totalvikt. Vi som har BE har tagit B-kortet från början och lagt till E-delen i både övning och teori.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
14 oktober 2019 · 12 290 Inlägg
#12

Myhran skrev:
Inför obligatoriskt körkort på släp! Då slipper man alla dessa bekymmer,

Man klarar sig väldigt långt med BE.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
14 oktober 2019 · 12 290 Inlägg
#13

candyweiss skrev:
Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

Hahaha!!! Du har ju nästan mer än alfabetet!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
candyweiss
14 oktober 2019 · 631 Inlägg
#14

doktorduett skrev:

candyweiss skrev:
Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

skrytmåns :-)

Tack big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan II 2.0tsi.
candyweiss
14 oktober 2019 · 631 Inlägg
#15

Vettemannen skrev:

candyweiss skrev:
Hämtade ut mitt förnyade körkort idag. Är lite osäker, får jag köra med släp?https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg

Hahaha!!! Du har ju nästan mer än alfabetet!!!

/Benny

Ja smile Det ser faktiskt lite löjligt ut.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan II 2.0tsi.
Myhran
14 oktober 2019 · 355 Inlägg
#16

Vettemannen skrev:

Myhran skrev:
Inför obligatoriskt körkort på släp! Då slipper man alla dessa bekymmer,

Man klarar sig väldigt långt med BE.

/Benny

Absolut, jag har själv bara BE och det räcker gått och väl för mig, men min åsikt står fortfarande fast att man bör införa obligatoriskt körkort för att få framföra släpvagn,

zemet
15 oktober 2019 · 3 564 Inlägg
#17

rcy skrev:

zemet skrev:
Jag ser inga problem med att folk får göra 10 20 försök att backa ner båten på rampen, det är låga hastigheter med materiella skador som troligt värsta fall scenario.
Jag tycker heller inte det är några större problem med dålig lastsäkring till och från tippen.

Jag har personligen aldrig upplevt några problem med detta. Speciellt inte satt i relation till andra trafikfarliga saker man ser dagligen under pendligen av personer med körkort.

Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.

Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.

Angående argumentet manuell vs automat körkort så tycker jag det är samma sak där. Klart man kan bli irriterad om någon får 5 kärringstopp på rad i någon uppförsbacke.

Men det är inget stort problem, och det är inte heller speciellt trafikfarligt.

Att någon får göra 10-20 försök för att backa ner båten tyder på att dom har mycket dålig kontroll över ekipaget. Det betyder oftast inte att det blir några problem, men i en nödsituation kan det innebära livsfara för dom eller någon annan.

Dålig lastsäkring är inte heller det oftast något problem. Men det kan bli ett problem för den stackare som får lösa föremål i vindrutan eller den fotgängare som går på gångbanan bredvid vägen och får någonting i huvudet när en lastbil kör över det skräp som någon tidigare tappat.

Det kan vid första anblick te sig som om ovanstående är ofarliga och harmlösa problem, men tror man det så visar det bara på väldigt dålig konsekvensanalys, och lider man av så dålig förmåga att förstå konsekvenser så bör man nog inte befinna sig i trafiken överhuvudtaget.

En kollega till min far spetsades på en träregel som någon tappade framför hans lastbil. Någon skulle ju "bara" köra några 100 meter till återvinningen och det var ju bara 2x2 tums reglar som knappt väger något så dom ansåg det inte nödvändigt att knyta fast lasten på släpvagnen. En regel ramlade av, studsade upp och träffade mitt i vindrutan på lastbilen bakom där min far och hans kollega satt. En träregel som försöker stoppa en lastbil penetrerar en hel del även om hastigheten är väldigt låg. Kollegan som satt på passagerarplats överlevde inte. Du får gärna förklara för hans fru och barn varför lastsäkring inte är så viktigt, jag tror inte riktigt dom håller med dig där.

Dålig formulering av mig. Lastsäkring är viktigt.

Vad jag ville ha sagt är att jag inte upplevt att det ligger massa bråte på vägen som folk som skall till tippen tappat.

Och det tragiska och helt meningslösa fallet med din far och hans kollega, jag ser inte att det är självklart att det inte hade inträffat för att man hade ett körkort för släp.

Dem visste ju att vad dem gjorde var fel, men dem sket i det pga lathet.
Sånt beteende försvinner ju inte för att man har fler körkort?

Och den som besökt en brädgård vet ju hur folk lastar reglar och trall på taket på bilarna,
Många har inte nes spännband utan knyter fast reglarna med vanliga rep.
En hastig inbromsning eller krock och bilen framför är full med brädor.

Skall vi nu kräva utökad behörighet för att få köra med takräcke?

Det kan inte vara några större problem med släpkärre relaterade olyckor i detta landet? Jag kan inte hitta någon statestik på att det är speciellt vanligt förekommande iaf.

Och som jag sa i mitt förra inlägg: Kom ihåg att det är personer med körkort som kör rattfulla, för fort osv osv varje dag.

Körkort är inget mirakelmedel som får bort lata och dumma människors misstag ur trafiken.

Bennybira
15 oktober 2019 · 465 Inlägg
#18

Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

zemet
15 oktober 2019 · 3 564 Inlägg
#19

Bennybira skrev:
Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

Tror det beror på att det var enklast att klassa släpkärror på detta viset.
Jag hade hellre sett en restriktion på kärrans storlek. Men då storlek och totalvikt ofta följer varandra så verkar det funka hyfsat ändå.

rcy
15 oktober 2019 · 1 696 Inlägg
#20

Bennybira skrev:
Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

Jag tror det helt enkelt var det enklaste sättet att bedöma storleken på släpvagnar. Skulle man behöva gå på faktisk vikt så skulle polisen behöva väga ekipaget varenda gång för att avgöra om det körs lagligt, vilket skulle vara totalt ogenomförbart. Med dagens regler behöver dom bara slå upp regnumret.
Och helt ärligt, med tanke på hur korkade människor är, så är jag rätt säker på att det skulle åkas runt med betydande överlast om folk själva fick gissa hur mycket dom kan lasta på släpvagnen.

Ja, det är ett ganska trubbigt regelverk men samtidigt väldigt lätt att följa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang