Förarassistans - bra eller dåligt?

staffansoderl
11 oktober 2019 · 15 Inlägg

Startade en tråd i ett annat forum om ”lane assist” och andra förarstöd och fick klart för mig att detta är lite kontroversiellt. Själv har jag åsikten att det är jag som ska köra bilen, inte tvärt om. Och finns det förarstöd ska de lätt gå att stänga av.

Förarstöd verkar vara flest och mest på tyska bilar, och i deras extrema trafikmiljö kan de säkert vara till hjälp. Men i Sverige har vi en helt annan trafikmiljö, med bl.a. snö och is, och då kan i värsta fall förarstöden bli trafikfarliga.

Debatten fortsätter.

staffansoderl
11 oktober 2019 · 15 Inlägg

Hej Ivel, nu har vi ett eget forum för detta:-)

Min upplevelse av la är helt subjektiv. Efter fyrtio år bakom ratten reagerar jag väldigt instinktivt när något/någon plötsligt rycker i den. För mig är det då inte en hjälp utan ett negativt distraktionsmoment. Men jag har kanske kört för mycket bil, yngre förare är kanske mer adaptiva.

Presidento Of World
11 oktober 2019 · 3 329 Inlägg

Lane assist är lite jobbig ibland. Men kan rädda en när man minst anar det. Jag gillar dock inte den men däremot adaptiv farthållare den nog en av det bättre grejerna som kommit till en bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
rcy
11 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

staffansoderl skrev:
Hej Ivel, nu har vi ett eget forum för detta:-)

Min upplevelse av la är helt subjektiv. Efter fyrtio år bakom ratten reagerar jag väldigt instinktivt när något/någon plötsligt rycker i den. För mig är det då inte en hjälp utan ett negativt distraktionsmoment. Men jag har kanske kört för mycket bil, yngre förare är kanske mer adaptiva.

Eller så är dom bättre förare som snabbt kan ta till sig och anpassa sig efter informationen.

Ledsen om jag låter spydig, men jag har aldrig förstått det där resonemanget som många har att bara för att jag kört bil i 40 år så är jag en bra förare. Det fungerar inte alls så, många av dom absolut sämsta förare jag sett har haft körkort i 40 år.

staffansoderl
11 oktober 2019 · 15 Inlägg

Hej rcy

Läs gärna mitt förra inlägg igen. Andemeningen är att jag kört bil så länge att rörelserna sitter i ryggmärgen. Och vill du angripa mig personligen så står det dig fritt, för det är lätt i och med att du har rätt. Jag har passerat mitt bäst föredatum som förare. Men det var inte det jag skrev och det är trist med personangrepp.

Du har även rätt i det att yngre personer lättare tar till sig ny teknik, generellt. Debatten lär gå vidare.

xXSammy
11 oktober 2019 · 6 570 Inlägg

Upplever att folk blandar ihop assistanssystem med nödsystem, som typ stabilisering/anti-sladd systemet.
Då de flesta verkar tro att det hjälper att hålla bilen på vägen, men det griper in just när du inte har något grepp....

De/Dem
torsen
11 oktober 2019 · 7 238 Inlägg

Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

caromania Forummoderator
11 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

Härligt att du bjuder på den Torsen. De flesta Garaget.org-killar fnissar åt dig nu, det förstår du väl?  För de flesta klarar lätt en sådan manöver i ishalka i 160km/h med blankslitna bakdäck. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2019 · 14 054 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

Härligt att du bjuder på den Torsen. De flesta Garaget.org-killar fnissar åt dig nu, det förstår du väl?  För de flesta klarar lätt en sådan manöver i ishalka i 160km/h med blankslitna bakdäck. wink

Ja, och som Torsen sa......feldosering! wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (11 oktober 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang