Extraljus med ref.tal 20 - 25 och halogenlampa - finns det?

torsen
11 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Undrar som rubriken.
Söker alltså extraljus som inte lyser så långt utan i stället åt sidorna.
Fanns förr något som kallades kurvljus.
Även dimljus hade den ljusbilden.
Närmast man kommer är s k arbetsljus.
Men dom lyser symetriskt = lika mycket uppåt och neråt som åt sidorna - tyvärr.
Lyser dom uppåt så bländar de starkt vid snöfall, och i viss mån även vid regn.
Orsaken till att jag önskar halogenlampa är att jag vill att de vintertid ska smälta/förhindra ispåbyggnad.
Tacksam för tips.

Ps. LED-ramper har jag provat, monterat och demonterat, samt förpassat till loppislådan. ( 2.000:- åt he%¤#&e) Ds.

MammDiin
11 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

NBB 175 eller Sim med fjärr ljusbild är ett bra val om man inte vill lägga ut alltför mycket pengar. Annars så har jag sett att Bosch Pilot 175 har rätt så bred ljusbild, men kostar mera också.

Har två NBB 175 fjärr på ena familjebilen för tillfället och de lyser riktigt bra med Osram 64623 100W halogen.
Lyser helt okej när det gäller bredd (har de ställda så de lyser så brett som möjligt) och har rätt så jämnt ljus.
Och har man 3 eller 4 så får man ännu bredare ljusbild, vilket jag misstänker du är ute efter.

Pierre2JZ
26 november 2019 · 71 Inlägg

Strands Ljusdal fjärr med referenstal 25 har riktigt fin bred och platt ljusbild.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Brådhis * Voff voff *
26 november 2019 · 10 244 Inlägg

MammDiin skrev:
NBB 175 eller Sim med fjärr ljusbild är ett bra val om man inte vill lägga ut alltför mycket pengar. Annars så har jag sett att Bosch Pilot 175 har rätt så bred ljusbild, men kostar mera också.

Har två NBB 175 fjärr på ena familjebilen för tillfället och de lyser riktigt bra med Osram 64623 100W halogen.
Lyser helt okej när det gäller bredd (har de ställda så de lyser så brett som möjligt) och har rätt så jämnt ljus.
Och har man 3 eller 4 så får man ännu bredare ljusbild, vilket jag misstänker du är ute efter.

NBB175 är nog bland det bästa du kan köpa i den prisklassen sett till såväl ljusbild som kvalitet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang