Motorn tvekar. Audi 100turbo -91

jaka54
12 oktober · 3 314 Inlägg
#1

Hej!
Brorsans Audi 100 Turbo -91:a igen.
Efter att vi bytt spridare så startar nu bilen varm utan att tveka (som var problemet tidigare).
Nu har ett annat fel visat sig enligt brorsan... När han kör fort (120-160km/t) och varvar lite ...och växlar ner ...och gasar, så tvekar motorn!  Motorn svarar inte direkt på gasen.
Inget större problem kanske men man undrar vad det beror på??!
Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med soppa? Antagligen... men varför?
han kör med 3" avgassystem ! -Kan det vara för lite mottryck?
Motorn är enligt honom chippad och ska lämna 225hk (hur man nu kan chippa en gammal C3:a???
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0fa4e86f2418997e71a7c929b4947a01.jpg

Senast redigerat av jaka54 (12 oktober )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 oktober · 11 985 Inlägg
#2

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsans Audi 100 Turbo -91:a igen.
Efter att vi bytt spridare så startar nu bilen varm utan att tveka (som var problemet tidigare).
Nu har ett annat fel visat sig enligt brorsan... När han kör fort (120-160km/t) och varvar lite ...och växlar ner ...och gasar, så tvekar motorn!  Motorn svarar inte direkt på gasen.
Inget större problem kanske men man undrar vad det beror på??!
Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med soppa? Antagligen... men varför?
han kör med 3" avgassystem ! -Kan det vara för lite mottryck?
Motorn är enligt honom chippad och ska lämna 225hk (hur man nu kan chippa en gammal C3:a???
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0fa4e86f2418997e71a7c929b4947a01.jpg

Köpte han för små spridare eller samma som satt förut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
jaka54
12 oktober · 3 314 Inlägg
#3

Hej!
Likadana Bosch- spridare som satt i tidigare. Vi vred lite på förgasarjusteringen (se bild) för att få tomgången stabil runt 800v/m. Kan ytterligare justering där kanske fixat!?https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2e341c803e1692fc545f9a99b466f92c.jpg

Senast redigerat av jaka54 (12 oktober )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 oktober · 11 985 Inlägg
#4

jaka54 skrev:
Hej!
Likadana Bosch- spridare som satt i tidigare. Vi vred lite på förgasarjusteringen (se bild) för att få tomgången stabil runt 800v/m. Kan ytterligare justering där kanske fixat!?https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2e341c803e1692fc545f9a99b466f92c.jpg

Förgasare och spridare? Förklara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
jaka54
12 oktober · 3 314 Inlägg
#5

Hej!
Oj! skruv vid Insuget menade jag! De är ju insprutning på gamla Audisar wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 oktober · 9 960 Inlägg
#6

är det inte K-jetronic eller ke-jetronic i dom där ?  isånt fall är 100% tät mellan vågen och motorn ett måste minsta läcka och det blir problem.. räcker med ett läckande oljelock t.o.m

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Svarte_Orm
12 oktober · 2 290 Inlägg
#7

Har du sparkat ihjäl en katt? Ser ut så på skorna big_smile

jaka54
13 oktober · 3 314 Inlägg
#8

Hej!
Inte jag på bilden! Brorsan...som är i tennisbranschen.
-Det är tätt överallt! Vi har kollat (visuellt) och genom att spruta på startspray! -Ingen läcka i någon gummibälg!
Kanske måste man lämna in bilen för Co justering??

Senast redigerat av jaka54 (13 oktober )

lekman
25 oktober · 101 Inlägg
#9

Ni kan kolla att det som kallades för styrtrycksventil på gammalt K-jetspråk fungerar, dvs uppvärmningsventilen, den som sitter på motorblocket på bilens vänstra sida. Händer att det blir korrosion vid ventilkäglan i dom. Den ger upprikning vid kall motor och magrar ur när motorn blir varm. Kolla med manometer där. Annars är det väl iof systemtrycket man kan misstänka? Brukar mäta vid tanken istället för framme i motorrummet, systemtrycket alltså. Finns det nåt sätt att se att motorboxen ser laddtrycket som den ska, boxens MAP-sensor, ser det normalt ut i dialogrutan, laddtrycket?
De går att chippa upp till ca 1 bars laddtryck, så det stämmer nog det din bror säger. hårdare fjäder i WGn, borttagen, eller ändrad överladdningsspärr i chipet, mm
Systemet kallas för Lambda-K-Jet, eller K-Lambda-Jet, är inte samma som KE-Jet

Senast redigerat av lekman (25 oktober )

lekman
25 oktober · 101 Inlägg
#10

Läs av smalbandslambdans signal när motorn tvekar? Och som skrevs tidigare, de är känsliga för alla möjliga läckor, kollat att vevhusventilationen är OK? Felkoder? Och, fullgassignal?

Senast redigerat av lekman (25 oktober )

lekman
26 oktober · 101 Inlägg
#11

Jaka, egentligen så är väl spjällagesgivaren ett ganska rimligt fel, att den inte får fullgassignal, som väl ska komma betydligt tidigare än vid precis fullgas. Givaren vidspjällaxeln brukar gå sönder i lödningar. Går den utan fullgassignal så blir den nog inte så kul, håller väl sej kvar på grundnivå i laddtryck oxå

jaka54
26 oktober · 3 314 Inlägg
#12

Hej!
Jo! Jag har läst på sjmautotechnik att spjällägesgivaren tydligen kan krångla ,därför tog jag isär en sådan och kollade hur den såg ut innuti.
Där fanns bara två kontakter och två mickrobrytare.
Tydligen är det lödningarna till microbrytarna som nästan alltid (enligt sjm) är sönder .
Det fanns sprickor i lödningarna på det exemplaret jag tog isär (fick såga upp plasten med en diamantklinga i Dremeln) och det var bara att löda om, men jag har inte testat det i brorsans bil än.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober · 12 279 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Jo! Jag har läst på sjmautotechnik att spjällägesgivaren tydligen kan krångla ,därför tog jag isär en sådan och kollade hur den såg ut innuti.
Där fanns bara två kontakter och två mickrobrytare.
Tydligen är det lödningarna till microbrytarna som nästan alltid (enligt sjm) är sönder .
Det fanns sprickor i lödningarna på det exemplaret jag tog isär (fick såga upp plasten med en diamantklinga i Dremeln) och det var bara att löda om, men jag har inte testat det i brorsans bil än.

Då håller vi tummarna Jaka!

Loading signature: [||||||||||----------]
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang