Audi 100 tq vägrar starta

lekman
16 oktober · 100 Inlägg
#1

Har en audi 100 tq, -90 som bruks/vinterbil. För ett år sen var jag med om att den vägrade starta, var ganska långt hemifrån med lastad biltransport bakom bilen, trist situation. La märke till att bilen inte drog pumpreläet, vilket tyder på att den inte hade ordning på tändningen. Tillsist så startade den o jag kunde köra de 15 milen det var kvar tills hemma. Bytte fördelaren dagen efter o sen har bilen funkat i ca ett år. Nu har jag exakt samma symtom igen, ibland går den inte att starta och inget pumprelä dras, sen kan den funka igen.
Bilen har kamlägesgivare i fördelaren, hallelement, halllgivaren i fördelaren används bara vid start av motorn. Bilen har också induktiva givare vid svänghjulet, en på startkransen o en på nåt stift i svänghjulet. Dom två givarna används när motorn går, hela tiden.
Den har aldrig misstänt eller betett sej när den väl startat och när det inte fungerar så är inte pumprelät med, det dras inte. Det hela tyder på att jag under ett års tid fått fel på två hallgivare, trettio år gamla visserligen. Jag får väl på vinst o förlust bara plocka i ytterligare en fördelare o hoppas på det bästa. Koppla upp oscilloskop o kolla på hallsignalen när motorn går kan väl iof vara en bra ide, för att se att signalen är stadig där, kanske börja med det.?
Har hört om att nån haft problem med givarna vid svänghjulet, hur beter det sej då? Problem med tändningen när motorn går?

Senast redigerat av lekman (16 oktober )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 oktober · 1 762 Inlägg
#2

Det börjar bli en följetong detta tror jag ^^

Dör bilen under färd eller är det just i start som det knasar?
Ingenting annat som lägger av samtidigt? torkare/kupéfläkt?

Jag tittar alltid på starttändkontakten bakom tändningslåset i första hand på äldre Audis.
Annars är det väl det gamla vanliga, kolla samtliga jordflätor/jordpunkter. Det finns ju ett gäng på dessa vagnar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Johansson72 IT Geek och Audiot
17 oktober · 86 Inlägg
#3

Kolla igenom reläerna

lekman
17 oktober · 100 Inlägg
#4

Jag har konstaterat att den inte drar pumpreläet när den inte startar. Nej, den krånglar inte alls när den väl går, därför har jag dristat mej till att utesluta fel på vevaxelgivarna, som ju används hela tiden när man kör,,,... ? för så är det väl?
Igår kväll startade den helt normalt o då mätte jag med oscilloskop på hallsignalen och den fanns hela tiden och verkade vara skarp i formen. Jag mätte oxå upp att det fanns 12V fram till hallgivaren, konstant och stadigt
Relän? Ja, man kan ju kolla att boxen överhuvudtaget får spänning, det kan ju vara en ide, att köra med oscilloskop när den inte startar är ju oxå en tanke, men det kan ju vara lite svårare att planera in

Senast redigerat av lekman (17 oktober )

lekman
17 oktober · 100 Inlägg
#5

Kör den till jobbet idag och det börjar ju bli spännande att se om jag kommer hem. Hittade detta i en känd sida om dehär bilarna, frågan är vad de menar om detdär med resistans vid matarkablarna till hallsenorn?

Distributor Hall Effect Sensor and connector (10V MC Engine)
Remove the three terminal connector from the distributor for the hall effect sensor, using a DMM check for ~12VDC, (at least 9 Volts) between terminals 1 (Red/Black wire) and 3 (Brown/Red), the two outer connector pins with the ignition key on. Pin 1 is the first terminal on the left with the spring release clip wire towards the top. The 10V Engine ECU supplies ~+12V to this hall effect connector at pins 1 and 3.
NOTE: The 20V 3B engine Hall Effect sensor will only have 4.5 to 5.5 volts between Pin 1 and 3 as the Motronic ECU only supplies approx. 5VDC to the Hall Effect Sensor
Check the connection in the plug from the hall sender on the distributor. In some cases the female contacts may be loose and are not making a good connection. Use a small dental pick to push the terminals together to ensure a good tight connection. Re-install this connector onto the distributor connection.
Use a DMM and check for low (<1.0 ohm) resistance between pin 1 and engine ground, in one case, resistance between this terminal and the ECU caused a no start condition, even though 12V was measured across pins 1 and 3.
Peel back the rubber boot on this hall sensor connector and connect a DMM to terminals 1 and 2 with the ignition key on. The voltage measured across pins 1 and 2 will be ~4 volts when the distributor hall sensor is shielded by the metal cover (hat) on the distributor shaft. The voltage should be between 0-0.5 volts when the hall sensor is not shielded by the metal hat. You can remove the distributor cap, and slowly rotate the engine around while you watch the voltage measured at pins 1 and 2.
A better test for the Hall Effect Sensor, is to make up a "low voltage" LED test light (LED with 120 ohm resistor in series) and connect the positive (+) side of the LED test light to terminal 1 (Red/Black wire) and the negative (-) side of the LED test light to terminal 2 (Green Wire) of the hall effect connector. This test is done with the connector plugged on to the distributor connector, and by pulling the rubber boot back off the connector to allow back probing the connector terminals.
The low voltage LED test light should flicker on/off when you crank the engine over during starting to indicate the hall effect sensor inside the distributor is working correctly.

Fattar inte riktigt, men det ligger 12 V där när det är kopplat och motorn går.
/

jaka54
17 oktober · 3 253 Inlägg
#6

Hej!
När du säger att det inte går att starta ...menar du då att när du vrider om tändningsnyckeln att motorn dras runt men att den inte tänder?!

lekman
17 oktober · 100 Inlägg
#7

Jaka, den drar runt startmotorn och när den inte startar kan jag höra att bränslepumpen inte varit med vid startförsöket. MC-motorn kräver tändning för att den ska dra reläet. Jag tror att din RT-motor kör en priming med pumpen av att man slår på tändningen, pumpen går ett kort tag. Men för MC dras pumpreläet först när alla insignaler finns för tändning, tex hallgivaren. Nästa gång den inte startar ska jag kolla att det finns spänning till styrboxen och till tändspole, mm. Är jag hemma så kan jag koppla upp  skåpet o kolla att/om hallgivaren fungerar.
Måste ju få dethär att funka, vinter snart. På sommaren kan man kanske leva med en trilskande bil, men på vintern, åtminstone här i nordvästra svealand kan det ju bli svinkallt. Det bara måste fungera.
Vad upplevde ni med din brors audi turbo när vevaxelgivarna var dåliga?

Senast redigerat av lekman (17 oktober )

Svarte_Orm
17 oktober · 2 254 Inlägg
#8

Öppna upp det där bränslepumpsreläet och kolla så inte lödningarna på kretskortet därinne har spruckit.

lekman
17 oktober · 100 Inlägg
#9

Det hjälper inte att ta av plastkåpan av pumpreläet och att sen klämma ihop det, så att pumpen går o samtidigt göra ett startförsök, startar ändå inte

jaka54
17 oktober · 3 253 Inlägg
#10

Hej!
Det var aldrig fel på någon av vevaxelgivarna på brorsans Turbo. Felet var läckande spridare (som jag bytte för tre veckor sedan). Du har rätt att bränslepumpen bara går när man vrider om tändningsnyckeln på MC-motorn och motorn tänder. På min 89:a med RT-motorn hörs bränslepumpen gå så fort jag vrider om nyckeln till höger.

jaka54
17 oktober · 3 253 Inlägg
#11

Hej!
Har du varit inne på sjmautotechnik.com och kollat? Titta där! Finns massor av kunskap om våra gamla Audi 100.
På brorsans Audi 100 Turbo funkade inte AC:n plötsligt i våras. Kompressorn startade inte!
sjm tipsade om att det kunde vara den stora 3(eller 4) poliga kontakten som mäter bl.a vattentemperaturen som var trasig! Bytte den och AC-ompressorn startade direkt!

Har du kollat att bränslepumpen funkar ?

lekman
18 oktober · 100 Inlägg
#12

Jo, sjm-sidan är en favorit tillsammans med den gamla a200-sidan. Länkarna till kopplingsschemana som oxå finns är ovärdeliga. Jag avvaktar tills felet kommer igen och står beredd att mäta då

lekman
22 oktober · 100 Inlägg
#13

Har fungerat i en vecka utan problem, svårt att fixa om felet bara uppkommer en ggr per år

jaka54
22 oktober · 3 253 Inlägg
#14

Hej!
Kan det vara så att du har samma fel som brorsan hade på sin Audi 100 Turbo från 91.
Spridarna!?
För när vägrar din motor att starta?! Är det när du kört motorn varm , stänger av den och efter några minuter återigen för söker starta den?

Senast redigerat av jaka54 (22 oktober )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
22 oktober · 779 Inlägg
#15

Angående Hallgivaren
Om jag inte mitt minne sviker mig helt så läste jag på Nordic Audi för några år sedan, att kan man borra ur den gamla givaren och ersätta den med en hallgivare från en volvo 850. Den säljs / såldes som reservdel och går att använda till dessa fördelare.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
jaka54
23 oktober · 3 253 Inlägg
#16

Hej!
Hallgivaren finns att få tag på hos bl.a autopartsmarket i Riga. Kostar runt 800-1000kr. Har en komplett fördelare liggande om du är intresserad.

lekman
23 oktober · 100 Inlägg
#17

Jag avvaktar tills det strular igen och har förhoppningsvis chans att kolla med oscilloskopet då. Jaka, bilen drar inte pumpreläet när den inte startar, är inte fel på själva spridarna. När jag hade de symptomen du beskriver (för det har jag oxå haft) så löste det sej med en annan bränslepump. Den gamla hade gett upp i backventilen

Senast redigerat av lekman (23 oktober )

lekman
25 oktober · 100 Inlägg
#18

Bilen la av igen, startade inte, och givetvis så var jag inte hemma och kunde inte mäta nåt. Alla instrument ser normala ut, alla lampor när jag slår på tändningen och den går helt normalt när den väl väljer att starta igen, så jag gav upp felsökandet o bytte till en annan fördelare, hallgivare. Symptomen var precis som förut, den drog inte pumpreläet och det hjälpte inte att tvångsköra pumpen, -vägrade att starta, för att sen plötsligt hoppa igång.
Nu bör jag helt enkelt bygga en testbänk för alla gamla fördelare jag har och börja sortera bland dom
/

lekman
27 oktober · 100 Inlägg
#19

Hjälpte inte med annan fördelare, bilen har låtit bli att starta igen, hann mäta att det finns spänning fram till motorstyrboxen, att det fanns spänning till hallgivaren oxå när den inte startade. Samma som förut, allt ser normalt ut när det gäller instrument o AC, startmotorn går ,men pumpreläet drar inte. Hjälper inte att tvångsköra pumpen, den startar ändå inte. Börjar väl bli dags att titta på hur vevaxelgivarna signaler ser ut?

lekman
28 oktober · 100 Inlägg
#20

Börjar urarta nu, igårkväll var den omöjlig att starta, fick knuffa den åt sidan. Provade med en annan motorbox, kollade igen att boxen får spänning, kollade att signalen från kamlägesgivaren fanns framme vid boxen, dvs i andra änden av kabeln, sett från hallgivaren. Får läsa på vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att den ska ha tändning, nån annan givare? Temp?
I morse gick den igång på första försöket och är med till jobbet idag, litge lagom kul. Tycker att det inte kan vara fel på pinnarna (pinnen?) i svänghjulet som ger vevaxelläget, eftersom den går ibland. Om det är själva givarna där, så har jag en bil på gården att ta grejer ifrån.  Tänkte behålla den i körbart skick, ..., men OM det är fel på pinnen i svänghjulet trots allt, vete fan om det inte blir eftermarknadssprut istället. Jag uppmanar andra att ta ut felkoder, men nu verkar det vara min tur att ta tag i det, felkoderna, lite halvkrångligt, men går

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang