Hej, motorlampan har lyst ett bra tag och bilen går att köra. Diagnosen visar felkod kopplat till bränslepumpen (fuel pump circuit to high).
Symtom: när tändningen är på är bränslepumpen konstant igång och stannar inte som den tydligen ska göra efter några sekunder.
Mekaniker 1: säger att det är fel på bränslepumpen så jag köpte ny men det visar samma fel. Nu säger han det är bildatorn som måste fixas.
Mekaniker 2: säger det troligtvis inte är fel på bildatorn och inte heller fel på bränslepumprelä eftersom ett relä antingen funkar eller inte och om det inte funkar startar inte pumpen. Han säger det är troligtvis fel på bränsletrycksregulator som skickar fel signaler till pumpen.
Nu visar även en annan felkod: P0130 (sensor circuit bank 1 sensor 1) det ska tydligen vara lambdasonden. Kanske den som orsakat allt. Jag har ingen aning.
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.
Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.
Felkoden ni har fått fram, vad för felkodsläsare har ni använt? I vissa fall när man inte använder modelspecifik får man en kod som inte alltid stämmer överens med vad den egentligen är.
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.
Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.
Helt rätt, korrekt benämning ska vara bränsletryckssensor eller bränsletrycksgivare eller vad nu gällande tillverkare valt att kalla den.
Jag håller med mekaniker nummer 2, det låter som om det är bränsletrycksregulatorn som inte fattar att det är högt bränsletryck och inte bryter pumpen.
Har aldrig hört om en bränsletrycksregulator som mäter tryck och stänger av soppapumpen.
Helt rätt, korrekt benämning ska vara bränsletryckssensor eller bränsletrycksgivare eller vad nu gällande tillverkare valt att kalla den.
Fast stänger dom verkligen av pumpen när tryck är uppnått? Brukar det inte vara att den bara körs X antal sekunder när man slår på tändningen? Är väl rätt sällan en vanlig bensin insprutningsmotor har bränsletrycksmätare överhuvudtaget.