Colt körd 7500 mil på endast etanol

Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#1

Hej! Köpte en Mitsubishi Colt -09 1.3 Flexifuel förra veckan. Gick som en kula köpedagen. Såg att tanken var tom så tankade 95 bensin innan jag parkerade på uppfarten. Dagen efter gick den ej att starta. Laddade upp batteriet, köpte nytt batteri, bytte tändstift, kollade jordning, körde startkablar till annan bil och provade startgas. Bilen startar ej.
Efter bogsering till verkstad konstaterades att bilen var helt sur och de torkade ur spridarna. Startade då med ett stort bolmande rökmoln, men när den stått över natten startar den ej igen. Verkstaden vill byta spridarna. Han säger att etanolen slitit ut den och att bränslet droppat ned under natten och gjort motorn sur.
Förre ägaren säger att bilen alltid körts på etanol utan några problem.
Vem ska jag tro på?

Ivel
18 oktober · 940 Inlägg
#2

Ella68 skrev:
Hej! Köpte en Mitsubishi Colt -09 1.3 Flexifuel förra veckan. Gick som en kula köpedagen. Såg att tanken var tom så tankade 95 bensin innan jag parkerade på uppfarten. Dagen efter gick den ej att starta. Laddade upp batteriet, köpte nytt batteri, bytte tändstift, kollade jordning, körde startkablar till annan bil och provade startgas. Bilen startar ej.
Efter bogsering till verkstad konstaterades att bilen var helt sur och de torkade ur spridarna. Startade då med ett stort bolmande rökmoln, men när den stått över natten startar den ej igen. Verkstaden vill byta spridarna. Han säger att etanolen slitit ut den och att bränslet droppat ned under natten och gjort motorn sur.
Förre ägaren säger att bilen alltid körts på etanol utan några problem.
Vem ska jag tro på?

Hej och välkommen hit.

Trist med nyinköpta bilen.
Min initiala tanke är att styrsystemet till insprutningen inte hunnit adaptera blandningen efter att du tankade.
Hur långt körde du efter tankning?
Körde du något efter att bilen startat och bolmat?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#3

Hej! Jag körde bara en km från macken. Den bolmande starten ägde rum på verkstaden. Vet inte hur länge den fick gå, men eftersom det var inne på verkstaden kan man ju misstänka att den ej fick gå så länge.
Ja, din tanke har slagit mej också. Verkstan påstod att bilen "ställer om sig" omedelbart från etanol till bensin. Stämmer det?
När vi var där i morse för att hämta bilen stod mekaniker och höll nyckeln i startläge i flera minuter. Jag blev lite nervös för vad jag vet ska man aldrig göra så då startmotor mm tar stryk. Eller har jag fel?

rcy
18 oktober · 1 598 Inlägg
#4

Ella68 skrev:
Verkstan påstod att bilen "ställer om sig" omedelbart från etanol till bensin. Stämmer det?

Har ingen erfarenhet av just Colt, men jag har hållit på en hel del med etanolbilar och har aldrig stött på en som ställer om sig omedelbart.
Bilen behöver lite tid på sig för att analysera bränsleblandningen och avgöra hur stor del etanol det är i, och sen göra justeringar för att få optimal förbränning. Det kallas adaptering och det tar lite olika lång tid beroende på bilmodell, styrsystem, väder, bränslekvalitet, bränsleblandning osv.
Det är ju inte direkt som att det sitter en sensor i tanken som direkt kan avgöra vad det är som hälls i och dessutom håller reda på hur mycket det är och vad som var i innan.
Att avgöra bränsleblandningen kräver förbränning, vilket kräver att motorn är igång och att en viss mängd av bränslet förbränns innan några värden kan räknas ut.
Att det skulle ske "omedelbart" är totalt skitsnack och tyder på att verkstaden inte vet hur etanolbilar fungerar.

Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#5

Tack för svaren. Om nu givaren står i läge "etanol", motorn är sur, i tanken 22 liter 95 bensin. Vad gör jag?

Ivel
18 oktober · 940 Inlägg
#6

Ella68 skrev:
Tack för svaren. Om nu givaren står i läge "etanol", motorn är sur, i tanken 22 liter 95 bensin. Vad gör jag?

Startar bilen och kör två tre mil. Efter det har den garanterat ställt om sig och ska sedan fungera bra om det endast berodde på bränsleblandningen.
Mitt tips är att fortsättningsvis köra på etanol, snällare för både din plånbok och allas vår miljö än ren dinosauriejuice.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober · 12 223 Inlägg
#7

Kör 3-4 mil innan du stänger av den nästa gång. Då bör den ha lärt sig.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#8

Men den är så sur att jag ej kan starta...

Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#9

Har någon något tips hur man får igång den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober · 12 223 Inlägg
#10

Borde väl räcka att torka stiften?
Vad säger Ivel?

Loading signature: [||||||||||----------]
Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#11

Jag bytte ju stiften t.o.m. Hjälpte inte.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 738 Inlägg
#12

Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
18 oktober · 940 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:
Borde väl räcka att torka stiften?
Vad säger Ivel?

Ella68 skrev:
Jag bytte ju stiften t.o.m. Hjälpte inte.

Det borde hjälpt men är blandningen åt fanders så blir dom griniga att få igång.
Är det originalstift eller eftermarknadsstift monterade av den smått okunniga mekanikern?

Prova att låta bilen med startkablar gå på startmotorn 30 sekunder i taget och se om den ens tänder till.
Startar den, stäng inte av den utan kör med den enligt våra förslag.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ella68
18 oktober · 18 Inlägg
#14

Jag köpte NGK 5788 LFR6C-11.
Är det ok? I handboken stod samma beteckning men med ett K efteråt.
Menar du att jag ska: 1) koppla startkablar till en annan bil. 2) Starta den andra bilen och 3) sedan försöka starta Colten ett antal gånger, 30 sek i taget?

rcy
18 oktober · 1 598 Inlägg
#15

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 738 Inlägg
#16

rcy skrev:

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Självklart är sannolikt det primära felet här att bilen inte förstår vilket bränsle den får just nu. Men eftersom den är SÅ svårstartad som beskrivs här så är det rimligt att titta även på andra felkällor. Tex tempgivaren... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
rcy
18 oktober · 1 598 Inlägg
#17

Som jag sade innan så har jag dålig koll på just Colt, men många andra bilar bryter bränsleflödet om man håller full gas under uppstart.
Så prova att hålla pedalen i golvet och kör på startmotorn, funkar det så bör den torka ur rätt snabbt och gå igång, och sen är det bara att ut och åka och hoppas den adapterar.

rcy
18 oktober · 1 598 Inlägg
#18

Brådhis skrev:

rcy skrev:

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Självklart är sannolikt det primära felet här att bilen inte förstår vilket bränsle den får just nu. Men eftersom den är SÅ svårstartad som beskrivs här så är det rimligt att titta även på andra felkällor. Tex tempgivaren... wink

Nej, det kan mycket väl vara så att bilen inte startar om den inte hunnit adaptera utan att det tyder på några andra problem. Jag vet att bland annat Fords tidiga flexifuel är i princip omöjliga att få igång om man har bensin i tanken men bilen är kvar i etanolmappen. Jag har sett bilar bogseras till verkstad och flashas om för att gå igång igen.

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
18 oktober · 3 753 Inlägg
#19

Och lilla jag föreslår att man gör som på den goda gamla tiden , att man startar med BONNAGAS när tändstiften är nersurade, dvs gasen i botten, för då får den mera luft ,så bränsleblandningen kommer till sin rätta..smile
Vi gjorde så för en sisådär en 50 år sedan och detta borde väl för 17 fungera även idag..smile

Senast redigerat av malus (18 oktober )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober · 12 223 Inlägg
#20

malus skrev:
Och lilla jag föreslår att man gör som på den goda gamla tiden , att man startar med BONNAGAS när tändstiften är nersurade, dvs gasen i botten, för då får den mera luft ,så bränsleblandningen kommer till sin rätta..smile
Vi gjorde så för en sisådär en 50 år sedan och detta borde väl för 17 fungera även idag..smile

Tänkte också den tanken.
Frågan är hur mycket gas bilen ger vid fullgasstart. Den kanske bara öppnar gasspjället 15-20%
Ligger dessutom bilen kvar i etanolmappen så blir det bara värre.

Loading signature: [||||||||||----------]
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang