Försämrad motorprestanda volvo V40

Jawid
25 oktober · 6 Inlägg
#1

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233610/233610-2a6cd3cd6b4b7b54ab677692cbf8916a.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober · 12 209 Inlägg
#2

Lite mer kött får du servera. Hur yttrar sig felen? Rullar den som den ska men är redigt slö? Annars kan tråden komma att låsas.

/Mod

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jawid
25 oktober · 6 Inlägg
#3

Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

uhlin
26 oktober · 1 278 Inlägg
#4

Jawid skrev:
Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

Fattar inte mycket!

Bilen går som den ska tills felkod kommer upp, felkoder ligger väl kvar förutsatt de inte raderas.

Sen kan du komma upp till 140km/tim, men även mer?

Sen att det kommer luft i expansionskärlet kan ha att göra med trasig toppackning eller sprucken topp om den bygger tryck.

Kylvätskan och luftslangen blir hårda? 

Förklara bättre.

Jawid
26 oktober · 6 Inlägg
#5

uhlin skrev:

Jawid skrev:
Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

Fattar inte mycket!

Bilen går som den ska tills felkod kommer upp, felkoder ligger väl kvar förutsatt de inte raderas.

Sen kan du komma upp till 140km/tim, men även mer?

Sen att det kommer luft i expansionskärlet kan ha att göra med trasig toppackning eller sprucken topp om den bygger tryck.

Kylvätskan och luftslangen blir hårda? 

Förklara bättre.

Felkoden försvinner , men kommer tillbaka efter några timmer när man kör.
Det går o köra över 140 med felkod men acceleration går sakta. Innan jag kunnat komma upp till 140km/t  tx i 20 sec esh . Men nu det tar 60 till 70 sec att komma till 140 km/t

Sen det kommer luft i expansionskärlet ja det så att när det kommer luft i expansionskärlet så blir vattenslang hård. Vi bytte toppackning, provtrycket, vakumtestat, planslipat, inget fel elle sprucken. Och hittar inget läckage ingenstans.

uhlin
26 oktober · 1 278 Inlägg
#6

Vandrar tempmätaren upp och ner? Kommer det jämn värme hela tiden från elementet?

Din beskrivning tyder på nåt med topp eller toppackning. Men i och med allt är provtryckt så är det märkligt.

Ett visst tryck ska det ju va i systemet men inte tokmycket.

Felkoderna du har är ju relaterat till styrenheten, dvs datorn.

Glappt i nån kontakt eller kabelbrott då det verkar komma och gå skulle va min gissning.

Jawid
29 oktober · 6 Inlägg
#7

uhlin skrev:
Vandrar tempmätaren upp och ner? Kommer det jämn värme hela tiden från elementet?

Din beskrivning tyder på nåt med topp eller toppackning. Men i och med allt är provtryckt så är det märkligt.

Ett visst tryck ska det ju va i systemet men inte tokmycket.

Felkoderna du har är ju relaterat till styrenheten, dvs datorn.

Glappt i nån kontakt eller kabelbrott då det verkar komma och gå skulle va min gissning.

Temperaturen kommer upp till mitten tills  termostaten släpper.
Det kommer värmen och AC  funkar.
Nu är det lite tryck i systemet men den påverkar glykolen i expansionskärlet väldigt mycket, den kommer upp och ner, över MAX gränsen även.
Felkoden  som är nu (försämrad motorprestanda)
Den är kvar och jag vågar inte köra mer med den felkod.

Janneutanb
29 oktober · 7 035 Inlägg
#8

Fast du har ju dina aktiva felkoder på pappret.
Egren fastnar öppen, därav effektminskningen.

Däremot vad den varnar om gällande ecun har jag ingen aning om.

Brådhis * Voff voff *
29 oktober · 4 705 Inlägg
#9

Att det blir tryck i kylsystemet (och slangarna blir hårda) är ju precis som det ska vara? Får du inget tryck är någonting fel...

Felkoderna pekar väl på EGR:en (avgasåterledning). Hur mår den?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
29 oktober · 3 253 Inlägg
#10

Hej!
Men rinner vattnet över i expansionskärlet är något fel...

Brådhis * Voff voff *
30 oktober · 4 705 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Men rinner vattnet över i expansionskärlet är något fel...

Absolut, men det står ingenting i den här tråden om att det skulle rinna över...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jawid
2 november · 6 Inlägg
#12

Brådhis skrev:
Att det blir tryck i kylsystemet (och slangarna blir hårda) är ju precis som det ska vara? Får du inget tryck är någonting fel...

Felkoderna pekar väl på EGR:en (avgasåterledning). Hur mår den?

//Brådhis

Om det fel i EGR:en går det o bytte den? Eller renovera?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang