VW Golf MK1 GTD -83 hög kylvätsketemp

Lillhonken
26 oktober 2019 · 2 Inlägg

Hej, har problem med min golf gtd. Den blir för varm och det verkar inte som kylvätskan cirkulerar som den ska, när jag ser att tempen går över halva på tempmätaren så har jag stannat bilen och undersökt lite, kylaren har alltid då varit kall och slangarna till den har inte varit kokheta (som dom är i min 740 när den är i arbetstemp) ser ut som kylaren är gjord i plåt för den är lite rostig på utsidan. Vet ju att D24 kan ha problem med tempen, motorn i min golf (1.6TD CY) är ju exakt samma bara att D24 har 2 cyl extra. Kan det vara så att det är kylaren som är igenrostad eller kan det vara så enkelt som en kass termostat? Tack på förhand!

SvarreE
26 oktober 2019 · 239 Inlägg

Lillhonken skrev:
Hej, har problem med min golf gtd. Den blir för varm och det verkar inte som kylvätskan cirkulerar som den ska, när jag ser att tempen går över halva på tempmätaren så har jag stannat bilen och undersökt lite, kylaren har alltid då varit kall och slangarna till den har inte varit kokheta (som dom är i min 740 när den är i arbetstemp) ser ut som kylaren är gjord i plåt för den är lite rostig på utsidan. Vet ju att D24 kan ha problem med tempen, motorn i min golf (1.6TD CY) är ju exakt samma bara att D24 har 2 cyl extra. Kan det vara så att det är kylaren som är igenrostad eller kan det vara så enkelt som en kass termostat? Tack på förhand!

Du kan ju plocka ur termostaten och köra utan den och se om det blir bättre.
Testa den också i en kastrull.
Kan ju också spola systemet och byta vattenpump men dumt att köpa saker om det är den billigaste komponenten som felar.

Greenhorn
26 oktober 2019 · 399 Inlägg

Gått råd: Om du åker på att byta pumpen, byt även, om det sitter en kamrem och spånrullen... om det sitter en kedja... så ta och kontrollera även den.
https://www.youtube.com/watch?v=pfDoRbLwMqw

Senast redigerat av Greenhorn (26 oktober 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang