För knappt 1 år sedan hade jag en felkod som sa att det var missfire på en cylinder, tror det var 2:an då. Jag köpte ny tändspole och bytte även tändstift. Bilen gick bra i ett halvår, sen kom motorlampan upp igen och samma felkod. Jag bytte tändkablar och bilen gick bra...några veckor. Samma felkod igen. Den här gången gjorde jag större ingrepp och tog ut spridarna (heter det så på svenska?) och gjorde rent efter bästa förmåga. Gjorde också rent ”luftsystemet” och kollade en del kablar. Bilen gick fortfarande kass. Sen bytte jag tvåans tändkabel och då funkade bilen som den skulle igen...i 2 veckor. Och nu är vi i nutid.
Nu får jag upp flera felkoder, men i huvudsak att det är feltändning på 1:ans cylinder. Jag börjar undra om det kan vara nåt jordfel i t.ex. tändspolen. Var sitter den kabeln? Nån som varit med om nåt liknande?
Bra att veta: Felet verkar vara det samma när jag kör på gas och när jag kör på bensin, så jag har uteslutit bränslefilter och div.
Bra att veta 2: Bilen har bara rullat 7000 mil
Bra att veta 3: Alla gånger det uppstått problem har det varit extremt fuktigt väder. Därav min teori om nåt elfel/jordfel...
Jag skulle satsat på en burk siliconspray, för det gjorde jag när min gamla ventilknackare hade problem med vädret.. Därmed inte sagt att just detta är ditt problem, men du kan ju ha det i åtanke om inte annat..
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Greenhorn! Senaste felkodssöket gav P3361 NG operation Misfire detected P3362 NG operation Cyl. 1 Misfire detected P0300 Random/multiple cylinder: misfire P0301 Cylinder 1: misfire
Jag kör mest korta sträckor, men emellanåt drar jag till Sverige typ 5 gånger om året (bor på västkusten i Norge). Att motorn går ojämnt/på 3 cylindrar har inträffat både i Sverige och här i Norge (efter att bilen stått, aldrig medan jag kör).
• Möjliga orsaker • Felaktig tändstift • Felaktig tändspole (r) • igensatt eller felaktig bränsleinsprutare • Inloppslucka • Bränsleinsprutare är öppet eller kortslutet • Bränsleinsprutare kretsar dålig elektrisk anslutning • Tändspolens sele är öppen eller kortsluten • Tändspolar kretsar dålig elektrisk anslutning • Otillräcklig kompression av cylindrar • Fel bränsletryck
Hm, som du har bytt ganska ofta så, kan det vara Varvtalsgivaren... eller värsta fall motorstyrningen.
Testa först med att flyta runt tändspolemodulerna och kolla av igen om felkoderna har bytt plats... har de gjort det så behöver du nog byta ut till nya stift och tändspolemodulerna och kolla stiften i kontakterna å kör lite kontaktspray mm
Du kanske skulle göra en TuneUp på din bil... det kan ha kommit uppdateringar till din bil... men även om det inte har gjort det, kan det vara lönsamt i längden. Ska fråga en snubbe vad han säger.
Hmm, tror att det är en BSX motor. Jag bytte plats på två tändkablar och problemet flyttar sig, så där är problemet...igen. Den stora frågan är varför tändkablarna går??
Hmm, tror att det är en BSX motor. Jag bytte plats på två tändkablar och problemet flyttar sig, så där är problemet...igen. Den stora frågan är varför tändkablarna går??
Hm, låter som att det slår över i dina tändkablar när det kommer in väta i bilen... kanske skulle behövas bättre isolerade tändkablar och med bättre kärna Dem sitter väl inte ihop buntade va!
Det hade varit fantastiskt om det är så enkelt. Tack för svar, Greenhorn! Jag beställde ett nytt set med tändkablar (ingen här som säljer single). Har aldrig tänkt på att mecka ihop tändkablar själv.
Det hade varit fantastiskt om det är så enkelt. Tack för svar, Greenhorn! Jag beställde ett nytt set med tändkablar (ingen här som säljer single). Har aldrig tänkt på att mecka ihop tändkablar själv.