Caddy 2.0 Ecofuel 2013 upprepade feltändningar och felkoder, HJÄLP!

Tropic
28 oktober · 6 Inlägg
#1

Jag behöver hjälp!

För knappt 1 år sedan hade jag en felkod som sa att det var missfire på en cylinder, tror det var 2:an då. Jag köpte ny tändspole och bytte även tändstift. Bilen gick bra i ett halvår, sen kom motorlampan upp igen och samma felkod. Jag bytte tändkablar och bilen gick bra...några veckor. Samma felkod igen. Den här gången gjorde jag större ingrepp och tog ut spridarna (heter det så på svenska?) och gjorde rent efter bästa förmåga. Gjorde också rent ”luftsystemet” och kollade en del kablar. Bilen gick fortfarande kass. Sen bytte jag tvåans tändkabel och då funkade bilen som den skulle igen...i 2 veckor. Och nu är vi i nutid.

Nu får jag upp flera felkoder, men i huvudsak att det är feltändning på 1:ans cylinder. Jag börjar undra om det kan vara nåt jordfel i t.ex. tändspolen. Var sitter den kabeln? Nån som varit med om nåt liknande?

Bra att veta: Felet verkar vara det samma när jag kör på gas och när jag kör på bensin, så jag har uteslutit bränslefilter och div.

Bra att veta 2: Bilen har bara rullat 7000 mil

Bra att veta 3: Alla gånger det uppstått problem har det varit extremt fuktigt väder. Därav min teori om nåt elfel/jordfel...

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
28 oktober · 3 727 Inlägg
#2

Jag skulle satsat på en burk siliconspray, för det gjorde jag när min gamla ventilknackare  hade problem med vädret..
Därmed inte sagt att just detta är ditt problem, men du kan ju ha det i åtanke om inte annat..smile

Greenhorn
28 oktober · 269 Inlägg
#3

Släng upp alla felkoder här... så skulle det underlätta lite mera
något så här menar du
P0302 Explained (Simple Fix) - Cylinder 2 Misfire https://www.youtube.com/watch?v=QUmqz-4uiEw
P0303 Explained (Simple Fix) - Cylinder 3 Misfire https://www.youtube.com/watch?v=pedGttpvPtg

Edit: Kör du långa sträckor, eller korta med bilen.
Och vilken bränsle har du kört på under långa perioder.

Senast redigerat av Greenhorn (28 oktober )

Tropic
30 oktober · 6 Inlägg
#4

Malus! Var skulle jag silikonspraya då nånstans?

Greenhorn! Senaste felkodssöket gav
P3361 NG operation Misfire detected
P3362 NG operation Cyl. 1 Misfire detected
P0300 Random/multiple cylinder: misfire
P0301 Cylinder 1: misfire

Jag kör mest korta sträckor, men emellanåt drar jag till Sverige typ 5 gånger om året (bor på västkusten i Norge). Att motorn går ojämnt/på 3 cylindrar har inträffat både i Sverige och här i Norge (efter att bilen stått, aldrig medan jag kör).

Kör nästan uteslutande på gas/CNG

Greenhorn
31 oktober · 269 Inlägg
#5

• Möjliga orsaker
• Felaktig tändstift
• Felaktig tändspole (r)
• igensatt eller felaktig bränsleinsprutare
• Inloppslucka
• Bränsleinsprutare är öppet eller kortslutet
• Bränsleinsprutare kretsar dålig elektrisk anslutning
• Tändspolens sele är öppen eller kortsluten
• Tändspolar kretsar dålig elektrisk anslutning
• Otillräcklig kompression av cylindrar
• Fel bränsletryck

Hm, som du har bytt ganska ofta så, kan det vara Varvtalsgivaren... eller värsta fall  motorstyrningen.

Testa först med att flyta runt tändspolemodulerna och kolla av igen om felkoderna har bytt plats...
har de gjort det så behöver du nog byta ut till nya stift och tändspolemodulerna och
kolla stiften i kontakterna å kör lite kontaktspray mm

Du kanske skulle göra en TuneUp på din bil... det kan ha kommit uppdateringar till din bil... men även om det inte har gjort det, kan det vara lönsamt i längden. Ska fråga en snubbe vad han säger.

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
31 oktober · 3 727 Inlägg
#6

Jag sprejade på tändkablar och strömfördelare, men det var några 10tals år sedan iofs..

Greenhorn
1 november · 269 Inlägg
#7

Föresten, har du mera info om din motorn

Tropic
2 november · 6 Inlägg
#8

Hmm, tror att det är en BSX motor. Jag bytte plats på två tändkablar och problemet flyttar sig, så där är problemet...igen. Den stora frågan är varför tändkablarna går??

Greenhorn
2 november · 269 Inlägg
#9

Tropic skrev:
Hmm, tror att det är en BSX motor. Jag bytte plats på två tändkablar och problemet flyttar sig, så där är problemet...igen. Den stora frågan är varför tändkablarna går??

Hm, låter som att det slår över i dina tändkablar när det kommer in väta i bilen... kanske skulle behövas bättre isolerade tändkablar och med bättre kärna  Dem sitter väl inte ihop buntade va!

Testa och mäta motståndet i dem (kOhm)

https://www.race-shop.com/tandning-elar … tisolering

Senast redigerat av Greenhorn (2 november )

Tropic
3 november · 6 Inlägg
#10

Nej de sitter inte buntade.

Det hade varit fantastiskt om det är så enkelt. Tack för svar, Greenhorn!
Jag beställde ett nytt set med tändkablar (ingen här som säljer single). Har aldrig tänkt på att mecka ihop tändkablar själv.

Greenhorn
3 november · 269 Inlägg
#11

Tropic skrev:
Nej de sitter inte buntade.

Det hade varit fantastiskt om det är så enkelt. Tack för svar, Greenhorn!
Jag beställde ett nytt set med tändkablar (ingen här som säljer single). Har aldrig tänkt på att mecka ihop tändkablar själv.

Testade du dem också?

Finns även färdiga om det skulle vara mera intressant
https://www.race-shop.com/searchresults … 3%A4ndhatt

Senast redigerat av Greenhorn (3 november )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang