Defekt tändningslås e36 95

JoelE
28 oktober 2019 · 14 Inlägg

Hejsan!
Står mitt i att försöka få egendom min tänka vinterbil genom besiktning. Med har problem med ett defekt töndningslås...bilen går att starta fint med bara ”kransen” eller hur jag ska förklara det. Nyckel i tändningslåset går dock inte att vrida på så rattlåset har möjligheten att trilla i. Några tips på hur jag kan gå till väga? Tänker kring hur besiktningen förhåller sig mot stöld åtgärder? går den igenom så struntar jag annars helt i den biten. wink
Tacksam för tips
Med vänlig hälsning,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Jag brukar få vrida lite på ratten för att låset ska gå i..
Om rattlåset inte funkar så blir det nog en 2a på besiktningen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
28 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tror Malus vänder på problemet. Eller fattar jag fel? Nyckeln går inte att vrida men bilen går att starta. Om inte bilen har en massa elektronik i tändningslåset (immobilizer etc) så kan det vara vettigt att försöka smörja låset. Egentligen är det en dum idé pga att oljan kan ställa till med oreda, men en grafitspray kan lösa upp det om det är stift som hakar.
Annars är ju frågan, montera bort rattlåset eller byta tändningslåset. Jag skulle satsat på och lagt pengar och arbete på tändningslåset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
29 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror Malus vänder på problemet. Eller fattar jag fel? Nyckeln går inte att vrida men bilen går att starta. Om inte bilen har en massa elektronik i tändningslåset (immobilizer etc) så kan det vara vettigt att försöka smörja låset. Egentligen är det en dum idé pga att oljan kan ställa till med oreda, men en grafitspray kan lösa upp det om det är stift som hakar.
Annars är ju frågan, montera bort rattlåset eller byta tändningslåset. Jag skulle satsat på och lagt pengar och arbete på tändningslåset.

Aldrig aldrig aldrig "smörja" ett cylinderlås med annat än grafit pulver.
"Möjligen" kan man smörja med vapenolja och/eller krutlösare.

Köpte för några år sedan en ett par år gammal Defender där föregående ägare "smort" dörrlåset med "låsolja".
Låscylindern hade (naturligtvis) "beckat igen" så den inte ens tillät nyckel att gör entré, än mindre cylindern att rotera.
Mindes då det "gamla SAAB-tricket" som kundmottagarna använde, då kunderna klagade på dörrlås som inte fungerade.
Kundmottagarna utrustades vintertid med krutlösare och vapenolja i behändig fickförpackning.
Det lås som motstår den behandlingen har jag inte stött på.

Vapenolja är inget annat än grafitpulver upplöst i lättflyktigt lösningsmedel.
Lämnar således inget annat än grafitpulver efter sig - absolut inga petroleumrester.
Vad krutlösare består av vet jag inte, men är efter en tids behandling av låscylinder oslagbart.
Berätta gärna vad som är effektivare - om det finns något - med låscylindern kvar i dörren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang