Elfläkten vill inte gå igång när motorn är varm

Onyxemma
31 oktober 2019 · 1 Inlägg

Hej!
För några veckor sedan kokade min Volvo 745 (B230f) på grund av att en kabel på batteriets pluspol till den eftermonterade elfläkten ärgat, och elfläkten gick då ej igång.

Åtgärdat den ärgade kabeln men efter detta så vägrar elfläkten slå på då motorn uppnått hög temp. Fläkten går alltså inte längre igång.

Fläkten funkar (går igång på konstant ström). Jag har bytt termostat, givare och relä. Alla kablar är hela samt alla säkringar. Varför går då inte fläkten igång? Allt är kopplat precis som innan bilen kokade. Den kopplingen av el har funkat utan problem i ett år tills den kokade.

Har relä mellan batteri och fläkten och givaren. 30=plus, 85=plus, 87=fläkt, 86=givare. Både fläkten och givaren har jord.

Någon som har någon ide? Är rätt ny i garaget så kan lika gärna vara något enkelt jag inte tänkt på.
Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Drar reläet?
Om inte, så får du ej jord från givaren.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2019 · 17 636 Inlägg

malus skrev:
Drar reläet?
Om inte, så får du ej jord från givaren.

Precis, Tvångsjorda 86 så ska fläkten snurra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
1 november 2019 · 7 325 Inlägg

I princip ska "86" matas med styrström och "85" jorda reläspolen.
Men det brukar inte spela så stor roll om man vänder på styrströmmen.
Eventuellt kan du prova att "ansluta rätt" - på försök!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang