Hur lossa en envis torxskruv?

FrejaT
1 november · 30 Inlägg
#1

Hej.
Jag var inne i "Gör-det-själv"hallen och skulle byta olja. När bilen väl är upphissad och jag är redo med torxnyckeln, så börjar det strula till sig - pluggen (T45 torx) sitter som berget! Jag försökte, killen i tvätten bredvid försökte - inget händer. Den gick inte att rubba! Det enda som hände var att bitsen gick av (dock inte i skruven)
Bilmeken vill ha 1000 kr för att byta olja (filtret är nytt och oljan har jag ju köpt) vilket känns onödigt för en skruv!
Hur kan man lossa den? Finns det några knep?
Tack på förhand.

Weaksauce
1 november · 118 Inlägg
#2

Spärrskaft? Slagmejsel?

Bullmaja
1 november · 4 Inlägg
#3

Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Svarte_Orm
1 november · 2 258 Inlägg
#4

Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

caromania Forummoderator
1 november · 8 310 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:

Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

Inte utifrån. Men förmodligen beror det på överdragen plugg så det kommer hjälpa föga.

Knack är nog lösningen. Inte segdra. Klipp till eller använd mutterknack. Man kan ju leka med kylspray och sådant innan om man vill.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FrejaT
1 november · 30 Inlägg
#6

Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

viccoA
1 november · 2 539 Inlägg
#7

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.

FrejaT
1 november · 30 Inlägg
#8

viccoA skrev:

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.

Tack för svar.
Det lät inte kul!
Jag avstår nog från oljesug-metoden.

Ivel
1 november · 923 Inlägg
#9

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Slangen fastnade i något nere i tråget på min Sierra 2.0 Pinto. När jag tog ned tråget låg det en slangstump där och mös.
Att mekanikern önskar 1000kr anser jag inte är ohemult alls, det kan krävas både värme och kyla samt en hel del arbetstid att få bort pluggen.
Hade jag lämnat bort jobbet?
Nej, men jag har som bonus tillgång till en välsorterad bilverkstad vid behov.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
iFerz
1 november · 173 Inlägg
#10

Mutterknack får ju säkert loss på det, men har du en jävla otur så är det kanske gängpaj och så går inte pluggen i igen. Du kan ju testa dig fram, går säkert med en breakerbar om du inte har mutterknack, men risken finns ju alltid att gängen säger hejdå...

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
jaka54
1 november · 3 262 Inlägg
#11

Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssnar. -Men du måste ha lång hävarm!

Senast redigerat av jaka54 (1 november )

Brådhis * Voff voff *
1 november · 4 722 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssar. -Men du måste ha lång hävarm!

Frågan är i vilken utsträckning man vågar värma/kyla/slå om det är aluminiumtråg (vilket jag inte vet om det är då trådskaparen inte skrivit vilken bilmodell det gäller). smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
xXSammy
1 november · 5 804 Inlägg
#13

Knacka med en ordentlig hammare rakt på pluggen.
Och ingen leksakshammare som väger 200gram

Hon/Henne
jaka54
1 november · 3 262 Inlägg
#14

Hej!
Inga problem att knacka på en stålplugg som sitter i ett aluhus. -Så hårt behöver man inte slå...lite känsla måste man ha.

zzr9409209
1 november · 186 Inlägg
#15

Gör som jaka54 säger,slå till oljepluggen med en hammare,inget kärringslag,utan en riktig snärtigt slag,rakt på ,,kan garantera att oljepluggen lossar....

torsen
2 november · 3 531 Inlägg
#16

Slagskruvmejsel.
Först ett slag åt "fel" håll.
Därefter slag åt "rätt" håll.

Hjälper inte detta kan du svetsa på en hylsa på skruven.
Av värmen lossnas skruven.
Du får dessutom ett bra nyckeltag.
Sen bara att köpa ny plugg, eller, om du har tur, kapa bort hylsan och torxskallen är intakt.

Har praktiserat detta på flera bilar.
Bl a på nivå-/påfyllningspluggen på växellådan hos en Geländewagen.
Pluggen som var näst intill oåtkomlig var runddragen av föregående ägare(eller mekaniker).

torsen
2 november · 3 531 Inlägg
#17

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Har använt (Biltema:s) elektriska oljesug flera gånger med lyckat resultat.
Bl a vid oljebyte i automatväxellåda som saknar avtappningsplugg.
Man får kanske inte ut 100 % - men näst intill = bottenslammet kan bli kvar.
Bäst resultat med varm(lättflytande) motorolja.

Senast redigerat av torsen (2 november )

FrejaT
2 november · 30 Inlägg
#18

Tack för alla svar!
Det är en gammal Opel Corsa 1.2 -03.

candyweiss
2 november · 433 Inlägg
#19

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Denna oljesugen från Jula använder jag med mycket bra resultat https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

Svarte_Orm
2 november · 2 258 Inlägg
#20

Problemet med oljesugar är att de inte får med sig bottenslammet upp alla gånger. Större chans att det rinner ut ur en bottenplugg. Men å andra sidan stannar bottenslammet ofta i botten och stör inte motorns oljeflöden i alla fall.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang