Batteri/laddproblem Toyota Corolla 89

TheGame
4 november · 25 Inlägg
#1

Hej
Har en Toyota Corolla 89 som fungerat hur bra som helst länge.
Nu har jag fått problem med symtom som tyder på problem med batteriet.
Snabbt förklarat så när bilen har stått och man startar så tar det ett bra tag innan batterilampan slocknar.
Man hinner köra iväg några 100m innan den slocknar.
Varvar man på lite extra går det fortare.
Men det är som att man har brist på ström.
Börjar man bromsa tidigt efter att lampan slocknar så tänds lampan samtidigt som bromslyset.
Kör man lite längre så tänds inte lampan tillsammans med bromslyset men om man tex bromsar och kör blinkers så blinkar batterilampan i samma takt som blinkers.
Kör man lite längre är inte det heller nått problem.
Då kan det tex ha flyttat till att man måste ha på hellyset och bromsa samtidigt så kan det tändas.
Det här är enkel förklarat, man kan se på halvljuset också i början att det lyser inte lika starkt som efter att man kört en bit.

Det är sällan några problem att starta bilen men den kan kännas lite seg och ibland på gränsen att startmotorn inte orkar, den kickar iaf hittils alltid igång.
Det här är ett problem som verkar bli värre och värre.

Jag har fått tips om att det är fel på lamporna eller att batteriet inte får laddning men då borde det väll ta slut?

Vart ska jag börja felsöka?

Jdmboy96
4 november · 30 Inlägg
#2

Mät batteriet på tomgång samt hur gammalt är batteriet ? Kan mycket möjligt va generatorn. En bmw ja skruva på betedde sig så å det va generatorn som va dålig.

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 november · 3 734 Inlägg
#3

Jdmboy96 skrev:
Mät batteriet på tomgång samt hur gammalt är batteriet ? Kan mycket möjligt va generatorn. En bmw ja skruva på betedde sig så å det va generatorn som va dålig.

Och som tillägg till ovan: värde på tomgång ska vara 13,5 volt minst och gasar du lite så kan det gå upp till 14,5 volt.
Innan du startar så kan du mäta ca 12,5 volt normalt med fulladdat batteri.

TheGame
4 november · 25 Inlägg
#4

Ok ska ta och provmäta imorgon om jag hinner.
Jag var ute och körde idag och märkte att ju mer man gasar ju starkare lyser halvljuset.
När man kört så pass långt att batterilampan inte tänds när man bromsar osv så fick jag den att tändas igen om jag stog Still och drog på fläkten på max.

TheGame
6 november · 25 Inlägg
#5

Nu har jag mätt.
efter att ha varit ute och kört en sväng så mätte jag när jag kom hem.
såg inte så bra ut visade 10.5V när bilen stog på tomgång.
slog jag på helljus och fläkten på max så sjönk det till 9.5
När jag stängde av bilen visade batterier 10.25V
är det Generatorn?
Ang Batteriet är det från OKQ8 ca 2år gammalt

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 november · 3 734 Inlägg
#6

Det bör vara generatorn eftersom den ska visa MINST 13,5 volt när motorn är igång.
Jag gissar på att kolen är slut. .
Dela den och se om kolen gör kontakt.
Alternativen är skroten , en begagnad för ca 700 eller en ny för bortåt 2000..

Senast redigerat av malus (6 november )

Skitungen
6 november · 76 Inlägg
#7

Kolla först så att inte borsten på laddningsregulatorn är utslitna innan du byter generatorn! Den brukar sitta med 2 skruvar bak på generatorn. Kostar runt 100-200kr på Biltema.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang