Klurigt elfel Volvo V70 2000 - HJÄLP!

bossehazard
8 november · 5 Inlägg
#1

Jag har fått det tvivelaktiga nöjet att hjälpa min dotter med ett klurigt elfel (?) på hennes Volvo V70, 2,4/aut, årsmodell 2000. Hon hade bara haft bilen i drygt en vecka när den inte ville starta en morgon. Hon ringde då mig för hjälp och samtidigt när talar i telefonen ser hon att bilen börjar blinka med halvljus och baklamporna. När vi sedan börjar felsöka med de vanliga felen som grund - dåligt batteri (det är nytt/nyladdat), dålig kontakt på 15-anslutningen till startmotorn (haft loss och rengjort), dålig startkontakt vid tändningslåset (är bytt), defekt startrelä (testat med nytt) - så fortskrider felet. Till saken hör också att bilen plötsligt tappade halvljuset helt och hållet vid körning någon dag innan detta började.
Bilen sätter endast en felkod - CEM1A06 - vilken säger ingen ström i '15-kretsen'. Jag har testat alla säkringar/reläer men dock inte kollat de som sitter vid CEM. När jag vrider på nyckeln blir ljuset i instrumenten svagt men startmotorn drar alltså inte runt då styrströmmen till starten inte finns där. Vid ett tillfälle efter att bilen stått i tre dagar så startade den plötsligt men dog efter c:a 30 sekunder. Blinkandet med halvljus/baklampor fortsätter - det börjar c:a 3-5 minuter efter ett s.k. 'startförsök'.
Kan någon ge mig tips om/vet vad felet kan vara är jag mycket tacksam.

Senast redigerat av bossehazard (8 november )

torsen
8 november · 3 529 Inlägg
#2

Tänd lyset och det lyser normalt.
Aktivera startmotorn.
Klickar det bara i startmotorn och lyset "går ner".
Om du tänder lyset igen och det lyser normalt vill jag sätta en slant på att det är en cell i batteriet som är dålig.
Att mäta batterispänningen och få 12 - 12.6 volt har ingen betydelse - en cell som är dålig tror jag.

Prova för säkerhets skull med ett annat fulladdat batteri.

bossehazard
8 november · 5 Inlägg
#3

Hmm, jag trodde också på det i början men vi har provat med ett annat (helt nytt och fulladdat) batteri utan effekt. Starmotorn klickar inte ens och bensinpumpen går inte så det måste vara något fel i kretsen som skickar ut ström ('15-kretsen').

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 november · 3 738 Inlägg
#4

Ska vi tippa på att du får titta på cem,  eftersom det finns lite om problem med denna när man kollar på nätet..
Kolla: reparation av Volvo motorstyrdon.

Senast redigerat av malus (8 november )

bossehazard
8 november · 5 Inlägg
#5

Ja, precis men det sätts endast en felkod 1A06. Om det var ett 'större fel' på CEM borde det inte resultera i fler felkoder på andra funktioner också då? Just detta att den endast tappar strömmatningen till '15-kretsen' är ju lite för 'smalt' för att indikera defekt CEM, eller är jag fel ute???

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 november · 3 738 Inlägg
#6

bossehazard skrev:
Ja, precis men det sätts endast en felkod 1A06. Om det var ett 'större fel' på CEM borde det inte resultera i fler felkoder på andra funktioner också då? Just detta att den endast tappar strömmatningen till '15-kretsen' är ju lite för 'smalt' för att indikera defekt CEM, eller är jag fel ute???

Enkelt uttryckt så är det väl en burk med elektronik som skickar spänning till olika delar på bilen.
Om en liten komponent  går sönder så får det väl påverkan på vad denna styr..
Det kan ju vara en simpel säkring inuti som utlöst och då får du inte den spänning som behövs..
Det är min tanke , utan att vara insatt i vad som finns inuti cem. .

Brådhis * Voff voff *
8 november · 4 718 Inlägg
#7

Låter tyvärr som CEM. Finns företag som lagar dessa.

Du har kollat jordpunkterna på höger och vänster sida i motorutrymmet (sitter tre bultskallar med kablar anslutna ungefär mitt på skärmarna). Blir det dålig kontakt där kan dom mest märkliga fel uppstå...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
bossehazard
8 november · 5 Inlägg
#8

Japp - har kollat jordpunkterna. Det skumma tycker jag är att bilen startade efter att ha stått still i några dagar!?! Om det är fel i CEM borde den väl inte göra det, eller....kan det vara ett fel som kommer och går??

jaka54
8 november · 3 261 Inlägg
#9

Hej!
Slår solenoiden till (och startmotorn drar runt motorn) när du vrider om startnyckeln?

Aronson
8 november · 853 Inlägg
#10

Håller med föregående talare,det är nog CEM som krånglar.

bossehazard
8 november · 5 Inlägg
#11

Om bilen har stått  ett tag (en dag eller så) så klickar det i startmotorn men den drar inte runt och lamporna slocknar nästan - även i instrumentet. Vid två tillfällen när bilen har stått c:a tre-fyra dagar så startar den plötsligt MEN den dör efter c:a 30 sekunder. Därefter är vi tillbaka på ruta 1 igen, ingen reaktion på solenoid/startmotor vid startförsök. Lamporna slocknar däremot och de lyser väldigt svagt i instrumentet.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang