Brytare för Led-ramp, vart tusan drar man in kabel?

Lingothedawg
9 november · 15 Inlägg
#1

Är nybörjare och har köpt en LED-ramp från Jula med denna monteringsanordning:
https://www.jula.se/globalassets/catalo … -pl-en.pdf

Jag vill kunna kontrollera rampen helt fristående så vad jag förstår kopplar jag då enligt följande:

1. Plus och minus från LED-rampen till relän
2 Plus och minus från relän till batteriet (med säkring på pluspolen)
3. Brytarknapp från relän

Med denna koppling skulle väl lampan tändas och släckas genom att man trycker på brytaren men hur gör jag för att få in själva brytaren på insidan av bilen? Vill ju inte borra något hål utan borde väl finnas någon "öppning" där man kan föra in kabeln?

Bilen är en Chevrolet Spark 2011

Samt en fråga till, vart skruvar man fast själva relän?

Lingothedawg
9 november · 15 Inlägg
#2

Har lyckats lösa allt ovanstående, det som återstår är hur fasiken man kopplar in själva LED lampan till plus och minus till relän?

https://imgur.com/yNsWL2t

Janneutanb
9 november · 7 038 Inlägg
#3

Lingothedawg skrev:
Har lyckats lösa allt ovanstående, det som återstår är hur fasiken man kopplar in själva LED lampan till plus och minus till relän?

https://imgur.com/yNsWL2t

På reläet har du siffror och kopplar enligt följande.
30 går till batteriets plus.
87 går till ledramp plus.
85 går till plus för att starta relä.
86 går till jord.

Eftersom du inte vill styra reläet via halvljus är det enklaste om du tar en kabel från 30 till 85 på reläet.
Därefter tar du 86 till din knapp och efter knappen till jord.

Lingothedawg
9 november · 15 Inlägg
#4

Janneutanb skrev:

Lingothedawg skrev:
Har lyckats lösa allt ovanstående, det som återstår är hur fasiken man kopplar in själva LED lampan till plus och minus till relän?

https://imgur.com/yNsWL2t

På reläet har du siffror och kopplar enligt följande.
30 går till batteriets plus.
87 går till ledramp plus.
85 går till plus för att starta relä.
86 går till jord.

Eftersom du inte vill styra reläet via halvljus är det enklaste om du tar en kabel från 30 till 85 på reläet.
Därefter tar du 86 till din knapp och efter knappen till jord.

Mitt problem nu är detta
https://imgur.com/yNsWL2t

Förmodar att jag saknar någon form av snabbkoppling?

Janneutanb
9 november · 7 038 Inlägg
#5

Lingothedawg skrev:

Janneutanb skrev:

Lingothedawg skrev:
Har lyckats lösa allt ovanstående, det som återstår är hur fasiken man kopplar in själva LED lampan till plus och minus till relän?

https://imgur.com/yNsWL2t

På reläet har du siffror och kopplar enligt följande.
30 går till batteriets plus.
87 går till ledramp plus.
85 går till plus för att starta relä.
86 går till jord.

Eftersom du inte vill styra reläet via halvljus är det enklaste om du tar en kabel från 30 till 85 på reläet.
Därefter tar du 86 till din knapp och efter knappen till jord.

Mitt problem nu är detta
https://imgur.com/yNsWL2t

Förmodar att jag saknar någon form av snabbkoppling?

Kontakten kallas för DT, deutsch.
Så bara köpa en motsvarande.

torsen
10 november · 3 531 Inlägg
#6

Vill, efter erfarenhet och kunskap, påstå att du ska elansluta enligt följande:
"30" till batteri eller startmotor(vilket som är närmast/bäst) över säkring.
"85" jordar reläspolen
"86" ström-matar reläspolen
"87" till förbrukaren, i ditt fall LED-rampen.

Förutsätter att din bil har H4-lampor.
I så fall inhandlar du en "H4-adapter" (JULA # 604238 á 39:90).
(Finns även adaptrar för H7)
Adaptern monteras mellan glödlampan och det demonterade kabelstycket.
Härigenom får du en lös elkabel(från helljuset) som du förlänger och ansluter till "86" på relä.

"85" på relä (och inget annat) förlänger du in i kupé till strömställare som i sin tur jordas.

Ovanstående enligt Bosch/DIN-standard.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang