Bilpriser och stillasittande bilar.

M123
23 november 2019 · 962 Inlägg

Något som slår mig varenda gång jag passerar en bilfirma är en förundran om hur stort kapital det egentligen står still oanvänt här i Sverige och om dom bilpriser köpare får betala för bilarna egentligen står i realitet till tillgången på bilar?

Visst här kan man säga att värdet är lika med vad en köpare kan tänkas betala, men det jag tänker på är hur lätt det är att ställa sig i skuld och hur bilhandlare är med på det här med att få folk att ta lån.

Så till frågorna.

Är det någon som vet hur många bilar det står hos alla handlare?
Hur mycket värde är det i denna grupp fordon totalt?

Sen har man ju inte bara bilar heller som det är samma fenomen med, det är båtar, skotrar, motorcyklar fyrhjulingar osv i all oändlighet. Ser man till husmarknaden lär den ju vara mer i sitt rätta värde då hus står inte tomma på det här sättet.

Vad säger Garaget blir vi lite lurade egentligen på för höga priser på bilarna?

Senast redigerat av M123 (23 november 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
23 november 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som vanligt gäller tillgång och efterfrågan. Är man villig att betala för något så betalar man , sen om det är en bilar, motorcyklar, konst eller något annat är ganska ovidkommande.
Vi människor är samlare av naturen!

simlar
23 november 2019 · 5 525 Inlägg

Överpris på det m flesta bilar anser jag.
Bilhandlare har sina prislistor som är på tok för höga för främst äldre bilar.

Privat annonseras bilar alldeles för dyrt då folk jämför priser på blocket och tänker "min bil är då minst lika fräsch som denna för x kronor så då begär jag lite mer".

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Slim
23 november 2019 · 340 Inlägg

Sen när det gäller blocket missar ju många att bilarna som ligger kvar är de som inte är sålda dvs har för högt pris.

Bilar av normal modell med ett attraktivt pris är sålda inom några dagar MAX. Är det billigt får man ringa inom 30min för att ha en chans.

Utmarks-Loke
23 november 2019 · 5 840 Inlägg

Om man går in på blockets bilavdelning och väljer bara bilhandlare så får man se hur många bilar det är till salu i alla fall. Alla hamnar väl inte på blocket men de allra flesta. Att räkna ihop det sammanlagda begärda värdet blir dock svårare.

uhlin
23 november 2019 · 2 834 Inlägg

Slim skrev:
Sen när det gäller blocket missar ju många att bilarna som ligger kvar är de som inte är sålda dvs har för högt pris.

Bilar av normal modell med ett attraktivt pris är sålda inom några dagar MAX. Är det billigt får man ringa inom 30min för att ha en chans.

Sen finns det ju även bilar på blocket som ligger kvar även efter dom är sålda där säljaren struntar i att ta bort annonsen!

Mer än en gång man ringt på nån bil och fått svar att den är såld!
Så varför ligger annonsen kvar då frågar man?

Oj... Har glömt att ta bort den får man till svar. Många som har dåligt minne när man sålt bilen

Utmarks-Loke
23 november 2019 · 5 840 Inlägg

uhlin skrev:

Slim skrev:
Sen när det gäller blocket missar ju många att bilarna som ligger kvar är de som inte är sålda dvs har för högt pris.

Bilar av normal modell med ett attraktivt pris är sålda inom några dagar MAX. Är det billigt får man ringa inom 30min för att ha en chans.

Sen finns det ju även bilar på blocket som ligger kvar även efter dom är sålda där säljaren struntar i att ta bort annonsen!

Mer än en gång man ringt på nån bil och fått svar att den är såld!
Så varför ligger annonsen kvar då frågar man?

Oj... Har glömt att ta bort den får man till svar. Många som har dåligt minne när man sålt bilen

Jag förmodar att du mest ringer på gamla jänkare och andra veteraner. Försöker man sälja en halvny bil är det omöjligt att glömma ta bort annonsen för det ringer förbannat många jobbiga bilprutare hela tiden. Ingen i sina  sinnens fulla låter de annonserna ligga kvar längre än nödvändigt.

M123
23 november 2019 · 962 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt gäller tillgång och efterfrågan. Är man villig att betala för något så betalar man , sen om det är en bilar, motorcyklar, konst eller något annat är ganska ovidkommande.
Vi människor är samlare av naturen!

Ja det ska gudarna vet vad man själv samlar på sig bra-att-ha grejer.
Nu ligger väl inte handlare och ruvar på bilar av den anledningen utan dom stora lagren lär väl komma till av ett stort överskott.
Då får jag inte ihop priserna, men bilar håller sig stadigt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
23 november 2019 · 962 Inlägg

simlar skrev:
Överpris på det m flesta bilar anser jag.
Bilhandlare har sina prislistor som är på tok för höga för främst äldre bilar.

Privat annonseras bilar alldeles för dyrt då folk jämför priser på blocket och tänker "min bil är då minst lika fräsch som denna för x kronor så då begär jag lite mer".

Jag håller här med helt.
Men om listorna lär ju fått sin grund från någonstans.
Igår satt jag bara och slog lite bilar på måfå.

Volvo V70 mellan 2009 och 2014 finns i ett enormt utbud, då även privat.
Bilarna har inte sällan gått 20000-30000 mil och kostar runt 100 000kr och upp.
Det är ju ingen bil och mil kvar och av antalet tydligen inga köpare men ändå ett högt pris. Det går liksom inte ihop.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
23 november 2019 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om man går in på blockets bilavdelning och väljer bara bilhandlare så får man se hur många bilar det är till salu i alla fall. Alla hamnar väl inte på blocket men de allra flesta. Att räkna ihop det sammanlagda begärda värdet blir dock svårare.

Känns inte direkt heller som merparten av handlarnas bilar ligger ut på blocket, absolut många men svårt att räkna på något som inte är helt bergsäkert.
Sen kollade jag på skoj om man kunde ta och räkna ett medelvärde på dom bilar som finns där.
Då var det naturligtvis med en 45 000000kr bil med, även om man räknar bort den så är det priser som inte en människa har råd med eller finns fog för så gjorde ingen ansträngning att ens försöka mig på att räkna på blockets utbud.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
granadadr
24 november 2019 · 7 289 Inlägg

M123 skrev:

simlar skrev:
Överpris på det m flesta bilar anser jag.
Bilhandlare har sina prislistor som är på tok för höga för främst äldre bilar.

Privat annonseras bilar alldeles för dyrt då folk jämför priser på blocket och tänker "min bil är då minst lika fräsch som denna för x kronor så då begär jag lite mer".

Jag håller här med helt.
Men om listorna lär ju fått sin grund från någonstans.
Igår satt jag bara och slog lite bilar på måfå.

Volvo V70 mellan 2009 och 2014 finns i ett enormt utbud, då även privat.
Bilarna har inte sällan gått 20000-30000 mil och kostar runt 100 000kr och upp.
Det är ju ingen bil och mil kvar och av antalet tydligen inga köpare men ändå ett högt pris. Det går liksom inte ihop.

woow,, visst skojar du om dem priserna??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
M123
24 november 2019 · 962 Inlägg

granadadr skrev:

M123 skrev:

simlar skrev:
Överpris på det m flesta bilar anser jag.
Bilhandlare har sina prislistor som är på tok för höga för främst äldre bilar.

Privat annonseras bilar alldeles för dyrt då folk jämför priser på blocket och tänker "min bil är då minst lika fräsch som denna för x kronor så då begär jag lite mer".

Jag håller här med helt.
Men om listorna lär ju fått sin grund från någonstans.
Igår satt jag bara och slog lite bilar på måfå.

Volvo V70 mellan 2009 och 2014 finns i ett enormt utbud, då även privat.
Bilarna har inte sällan gått 20000-30000 mil och kostar runt 100 000kr och upp.
Det är ju ingen bil och mil kvar och av antalet tydligen inga köpare men ändå ett högt pris. Det går liksom inte ihop.

woow,, visst skojar du om dem priserna??

Tittade tyvärr inte på landet i helhet utan på lokal nivå så slår säkert fel i stort i hela landet. Sen spelar det naturligtvis roll mer in vad det är för motor och annan utrustning man lägger in i sökningen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mack855
24 november 2019 · 1 354 Inlägg

M123 skrev:

simlar skrev:
Överpris på det m flesta bilar anser jag.
Bilhandlare har sina prislistor som är på tok för höga för främst äldre bilar.

Privat annonseras bilar alldeles för dyrt då folk jämför priser på blocket och tänker "min bil är då minst lika fräsch som denna för x kronor så då begär jag lite mer".

Jag håller här med helt.
Men om listorna lär ju fått sin grund från någonstans.
Igår satt jag bara och slog lite bilar på måfå.

Volvo V70 mellan 2009 och 2014 finns i ett enormt utbud, då även privat.
Bilarna har inte sällan gått 20000-30000 mil och kostar runt 100 000kr och upp.
Det är ju ingen bil och mil kvar och av antalet tydligen inga köpare men ändå ett högt pris. Det går liksom inte ihop.

Instämmer priserna har blivit extremt höga. När jag köpte min V70 -06 för 90 000 svenska riksdaler hade den endast rullat 13 000 mil, så närapå fullutrustad, fullstämplad servicebok på Volvo verkstad. Idag för dom pengarna har motsvarande Volvo V70 lång ifrån samma utrustning eller miltal under 20 000. En Volvo är liksom en dussinbil, tycker som sagt att dom är alldeles för överprisade i förhållande till vad man får enligt mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang