Hur kollar man om bärnslepumpen fungerar eller ej? (Audi 100 c3)

Eleeb90
28 november · 32 Inlägg
#1

Tja som rubriken lyder. Hur kan man enkelt kolla om det är bränslepumpen som ej fungerar? Bilen vill inte starta. Det finns bränsle, batteriet har bra med kräm i sig. Ska kolla stiften och filtret. Vad kan det annars vara? Kan bränslefiltret va så igen täppt att inte bilen knappt vill starta. Bilen går att starta ibland och köra nån minut sedan dör den av sakta men säkert. Kan va mitt fel att jag ibland kört slut på bensinen i tanken. Tack

Parre7
28 november · 58 Inlägg
#2

Har inte bästa kollen heller men, Ifall du stänger av fläkten helt innan du sätter på bilen. Sen då du vrider på tändningen så kan du höra ett surrande från pumpen en kort stund kanske? kan det på min saab.

simlar
28 november · 3 980 Inlägg
#3

Pumpen ska gå några sekunder när man slår på tändningen, be en kamrat slå på tändningen medan du ligger vid hö bakhjul och lyssnar om du hör pumpen.
Hör du inget surrande ifrån bränsletanken så är pumpen död.

För att bekräfta till 100% att pumpen är dålig så bankar du lite lätt på tanken med en gummihammare under tiden din kamrat drar på starten, pumpen brukar då komma igång och då startar bilen och går antingen några sekunder eller till dess man stänger av den.

spillolja
28 november · 2 214 Inlägg
#4

Vanligt fel som jag upplevt om pumpen gått torr, är att den tappar orken och inte kan hålla bränsletrycket
det kan finnas 2st pumpar, en huvudpump under bilen samt en för pump i själva tanken
https://www.ebay.de/sch/33555/i.html?_f … udi+100+C3

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
caromania Forummoderator
28 november · 8 396 Inlägg
#5

Har den elektrisk eller mekanisk pump? (Inspr eller fugg)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eleeb90
29 november · 32 Inlägg
#6

Tack för alla svar. Det verkar varit bränslefiltret. Den gick då mycket bättre nu iaf. Dock kan den vara riktigt svårstartad ibland speciellt efter man stängt av den. Den startar alltid på en gång när den stått kall över natten. Sen ibland då man stänger av den för att starta den igen då vill den nöta på mellan 15-30 sekunder.

jaka54
29 november · 3 327 Inlägg
#7

Hej!'
Du har 1stycken  pump i C3:an. Pumpen ska höras när du vrider om tändningsnyckeln!
Att en motor skulle ha svårigheter att starta på grund av bränslefiltret tror jag inte på då filtret som sitter till höger i motorrummet är väldigt stort.
Däremot kan det vara bränsleackumulatorn som sitter på höger sida ovanför höger bakhjul en bit in på bakaxeln som läcker. En ny bränsleackumulator kostar ca 1500 på ebay.

Ett annat fel kan vara spridarna! har din bil gått bortåt 25000-30000 mil är det dags att byta spridarna! Läckande spridare gör att bilen är svår eller omöjlig att starta varm. Den kommer efter bytet att dra mindre soppa.

Jag skulle ändå chansa på att bränslepumpen är orsaken till att din motor inte vill gå. Har du Avant-modellen tar du bara bort durkluckan baktill och lyfter på durkmattan så hittar du en rund lucka som sitter med tre krysskruvar. Lyft på luckan och du hittar bränslearmaturen som sitter fast  med en vridplatta som du lossar med hjälp av en kraftig skruvmejsel och en kopparhammare. Armaturen måste sedan lyftas upp genom att fästet till densamma vrids motsols ca 15 grader och dras rak upp.
Det är trångt i tankhålet så en speciell avdragare till fästet behövs. Jag har gjort en sådan av ett vattenledningsrör (45graders böj). se bild.
Byter du pump så köp en Bosch-pump (finns på eBay.de för ca 1500kr) och ingen Biltema-pump. Har dålig erfarenhet av dem. Bosch-pumpen sitter i bilarna i original och är nästan helt ljudlös.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e0a1bbb35f5691cbb0a9fbf83b5d9505.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e5ac0096886cb00e46a31785400d0816.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f979d3a2b4c62b1ffca7086f7a104557.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6128aeea3857406a02545d10e75ff365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-89b19d8af6e74be83b8500a2817be160.jpg

Senast redigerat av jaka54 (29 november )

caromania Forummoderator
29 november · 8 396 Inlägg
#8

jaka54 skrev:
Hej!'
Du har 1stycken  pump i C3:an. Pumpen ska höras när du vrider om tändningsnyckeln!
Att en motor skulle ha svårigheter att starta på grund av bränslefiltret tror jag inte på då filtret som sitter till höger i motorrummet är väldigt stort.
Däremot kan det vara bränsleackumulatorn som sitter på höger sida ovanför höger bakhjul en bit in på bakaxeln som läcker. En ny bränsleackumulator kostar ca 1500 på ebay.

Ett annat fel kan vara spridarna! har din bil gått bortåt 25000-30000 mil är det dags att byta spridarna! Läckande spridare gör att bilen är svår eller omöjlig att starta varm. Den kommer efter bytet att dra mindre soppa.

Jag skulle ändå chansa på att bränslepumpen är orsaken till att din motor inte vill gå. Har du Avant-modellen tar du bara bort durkluckan baktill och lyfter på durkmattan så hittar du en rund lucka som sitter med tre krysskruvar. Lyft på luckan och du hittar bränslearmaturen som sitter fast  med en vridplatta som du lossar med hjälp av en kraftig skruvmejsel och en kopparhammare. Armaturen måste sedan lyftas upp genom att fästet till densamma vrids motsols ca 15 grader och dras rak upp.
Det är trångt i tankhålet så en speciell avdragare till fästet behövs. Jag har gjort en sådan av ett vattenledningsrör (45graders böj). se bild.
Byter du pump så köp en Bosch-pump (finns på eBay.de för ca 1500kr) och ingen Biltema-pump. Har dålig erfarenhet av dem. Bosch-pumpen sitter i bilarna i original och är nästan helt ljudlös.

Iofs är det väl inte klarlagt att pumpen sitter där? På den Audi C3 jag tänker på så hördes inte pumpen när man vred på nyckeln och den satt i motorrummet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
29 november · 3 327 Inlägg
#9

Hej!
På alla Audi 100 (C3 modellen, 1983-1991, femcyl motor) så sitter bränslepumpen bak.

caromania Forummoderator
30 november · 8 396 Inlägg
#10

jaka54 skrev:
Hej!
På alla Audi 100 (C3 modellen, 1983-1991, femcyl motor) så sitter bränslepumpen bak.

Tjena.
Okej. Hur är det på övriga?

Edit: vi vet fortfarande inte vad ts har för typ av pump. Elektrisk eller mekanisk. Det är bara det jag vill påvisa med mitt käbblande.

Senast redigerat av caromania (30 november )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
30 november · 1 046 Inlägg
#11

caromania skrev:
Har den elektrisk eller mekanisk pump? (Inspr eller fugg)

Det var en väldigt relevant och klok fråga då det finns olika bränslesystem i en AUDI 100 C3.
Det är förbenat svårt att felsöka den detalj som inte finns på bilen.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
30 november · 8 396 Inlägg
#12

Ivel skrev:

caromania skrev:
Har den elektrisk eller mekanisk pump? (Inspr eller fugg)

Det var en väldigt relevant och klok fråga då det finns olika bränslesystem i en AUDI 100 C3.
Det är förbenat svårt att felsöka den detalj som inte finns på bilen.

Ja det blir ju knepigt, helt klart!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
30 november · 3 327 Inlägg
#13

Hej!
Så vi väntar med spänning på vilken årsmodell/modell av Audi 100 skribenten har...

Eleeb90
3 december · 32 Inlägg
#14

Hej igen! Är inte inne hela tiden här men kollar då och då. Jag har en Audi 100 från 1990 med 2.0 e motorn på 115 hk. Så har nog elektrisk pump. Den verkar då ändå gå bättre sen jag bytte bränslefilter. Bränslepumpen eller spridarna kanske inte heller är i topp skick. Innan jag bytte bränslefilter starta jag bilen å den gick att köra i 2-3 minuter innan den dog.efter jag bytte bränslefilter och Igår körde jag 15 mil med den utan att den stanna överhuvudtaget. Får se hur den går men kommer inte köra så ofta ändå. Btw det är en avant jag har. Stort tack för så många svar speciellt till dig jaka54. Tack

Senast redigerat av Eleeb90 (3 december )

Eleeb90
3 december · 32 Inlägg
#15

Lite offtopic är ju att Audi 100 börjar bli ovanliga speciellt avanten. Dom är billiga ändå ibland skänks dom bort smile

Senast redigerat av Eleeb90 (3 december )

spillolja
3 december · 2 214 Inlägg
#16

En 90:a, då blir den skattebefriad vid nyår smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
jaka54
3 december · 3 327 Inlägg
#17

Hej!
Alla Audi 100 2,0E, 2,3 och 2,2 Turbo från 1983 till 1991 (C3 modellen eller modell 44 som den också kallas) har elekrisk bensinpump  (Bosch eller avlång Pierburg) bakom  bakre ryggstödet i golvet.
Bilden nedan visar hur Bosch-pumpen ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-160d19ec98e5e311907fb37d17abcf3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a3c285f4f9214e5c42a0093e82faefdf.jpg

Senast redigerat av jaka54 (3 december )

Eleeb90
3 december · 32 Inlägg
#18

spillolja skrev:
En 90:a, då blir den skattebefriad vid nyår smile

Haha jo. Det är ju Nice. Dock är den bessad typ 2 år till så de e ju en evighet.

Eleeb90
3 december · 32 Inlägg
#19

jaka54 skrev:
Hej!
Alla Audi 100 2,0E, 2,3 och 2,2 Turbo från 1983 till 1991 (C3 modellen eller modell 44 som den också kallas) har elekrisk bensinpump  (Bosch eller avlång Pierburg) bakom  bakre ryggstödet i golvet.
Bilden nedan visar hur Bosch-pumpen ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-160d19ec98e5e311907fb37d17abcf3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a3c285f4f9214e5c42a0093e82faefdf.jpg

Tack för infon då vet jag om jag behöver byta smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang