Ryckig tomgång Saab 9-3 2003 felkoder p0101 och p0138 (LÖST)

Smurfen40
1 december 2019 · 611 Inlägg
#1

Ska iväg och titta på en saab 9-3 sedan
Den går ojämnt på tomgång och lite ryckigt under 1500 varv.
Felkoder var p0101 och p0138
Några förslag??

Senast redigerat av Smurfen40 (3 december 2019)

Snurriis
1 december 2019 · 680 Inlägg
#2

Vakum, spjälhus, bränslepump

Smurfen40
1 december 2019 · 611 Inlägg
#3

Snurriis skrev:
Vakum, spjälhus, bränslepump

Låter ju inte allt för avancerat iallafall

Smurfen40
1 december 2019 · 611 Inlägg
#4

Snurriis skrev:
Vakum, spjälhus, bränslepump

Finns felkod p0101 och p0138

Snurriis
1 december 2019 · 680 Inlägg
#5

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Vakum, spjälhus, bränslepump

Finns felkod p0101 och p0138

Sök efter dom felkoderna på Google!

Smurfen40
1 december 2019 · 611 Inlägg
#6

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Vakum, spjälhus, bränslepump

Finns felkod p0101 och p0138

Sök efter dom felkoderna på Google!

Den ena säger lmm den andra var tydligen lambdasond .
Men är det lmm eller något annat tro??

Snurriis
1 december 2019 · 680 Inlägg
#7

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Finns felkod p0101 och p0138

Sök efter dom felkoderna på Google!

Den ena säger lmm den andra var tydligen lambdasond .
Men är det lmm eller något annat tro??

Klart att det kan vara lmm som felar, man kan testa å koppla ur den för att se om motorn går renare eller inte men är ingen dum ide att kolla över vakum.

Lambdan kan du kolla ifall det är någon kabel som blivit bränd eller skavd.

Smurfen40
1 december 2019 · 611 Inlägg
#8

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Sök efter dom felkoderna på Google!

Den ena säger lmm den andra var tydligen lambdasond .
Men är det lmm eller något annat tro??

Klart att det kan vara lmm som felar, man kan testa å koppla ur den för att se om motorn går renare eller inte men är ingen dum ide att kolla över vakum.

Lambdan kan du kolla ifall det är någon kabel som blivit bränd eller skavd.

Kollade koderna och tänkte se vad som händer på väg till jobb.
Nästa steg är att koppla bort lmm.
Annars får man leta efter läcka

Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#9

Den går fint när den är kall men när den blir varm så börjar den hacka på låga varv

Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#10

Ryckte sladden till lmm och då gick den fint på tomgång men där var inget drag i bilen alls.
Kändes väldigt orkeslös

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2019 · 13 020 Inlägg
#11

Känns som det blir billigare att köpa en gott skick. Felet kan ju vara lite olika saker.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#12

Hybrid_ skrev:
Känns som det blir billigare att köpa en gott skick. Felet kan ju vara lite olika saker.

Ja men.då har jag ju inget att skruva med
Idag kom felkod p0300 som ska vara missräkning i cylinder tror jag.
Ska testa byta lmm och kände en tändspole
Rengöra spjällhuset  så får vi se

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2019 · 13 020 Inlägg
#13

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Känns som det blir billigare att köpa en gott skick. Felet kan ju vara lite olika saker.

Ja men.då har jag ju inget att skruva med
Idag kom felkod p0300 som ska vara missräkning i cylinder tror jag.
Ska testa byta lmm och kände en tändspole
Rengöra spjällhuset  så får vi se

Misfire?

Har den tändspolar eller tändkassett?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#14

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Känns som det blir billigare att köpa en gott skick. Felet kan ju vara lite olika saker.

Ja men.då har jag ju inget att skruva med
Idag kom felkod p0300 som ska vara missräkning i cylinder tror jag.
Ska testa byta lmm och kände en tändspole
Rengöra spjällhuset  så får vi se

Misfire?

Har den tändspolar eller tändkassett?

Tändsole

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2019 · 13 020 Inlägg
#15

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Ja men.då har jag ju inget att skruva med
Idag kom felkod p0300 som ska vara missräkning i cylinder tror jag.
Ska testa byta lmm och kände en tändspole
Rengöra spjällhuset  så får vi se

Misfire?

Har den tändspolar eller tändkassett?

Tändsole

P0300 indikerar ju på random misfire jag inte minns fel. Då flyttar sig problemet?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:

Misfire?

Har den tändspolar eller tändkassett?

Tändsole

P0300 indikerar ju på random misfire jag inte minns fel. Då flyttar sig problemet?

Förstår vad du menar.
Kan vara lite vad som,men det är ju halva grejen för min del.
Jag mår som bäst när jag har något bekymmer som måste lösas haha.
Har en tråd i saabturbo forumet med så får se vad det leder till

Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#17

Enligt mig låter det som lmm eller bakre lambdasond
Vad ska jag börja med tycker ni??

Snurriis
2 december 2019 · 680 Inlägg
#18

Skulle lägga pengarna på tempgivaren!

Smurfen40
2 december 2019 · 611 Inlägg
#19

Snurriis skrev:
Skulle lägga pengarna på tempgivaren!

Tempgivare??
Hur tänker du då?.
På grund av att den går bra när den är kall??och går sämre när den blir varm??
Skumt bara att har haft felkod på lmm och bakre lambdasond som nollades och inte kommit tillbaka,men istället kom misständning p0300

Snurriis
2 december 2019 · 680 Inlägg
#20

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Skulle lägga pengarna på tempgivaren!

Tempgivare??
Hur tänker du då?.
På grund av att den går bra när den är kall??och går sämre när den blir varm??
Skumt bara att har haft felkod på lmm och bakre lambdasond som nollades och inte kommit tillbaka,men istället kom misständning p0300

Tempgivaren kan balla ur på det sättet, den säger till ECUn när motorn är kall att fetta på lite mer bensin när den är kall men yar ej bort den signalen när motorn har blivit varm.
Därför du kan då få misständning.

Hade samma problem dock på min 9-5a där systemet ballade ur när tempgivaren ej fumgerade som den ska.

Hade missfire på bank 1-2 & 3-4 enligt felkods läsaren samt att jag såg att temp nålen i klustret ej låg på rätt ställe.

Så kolla hur nålen ligger i klustret, hett tips! ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang