Mercedes CLK 220 Kompressor, årsmodell 2004 - Gul motorlampa och ojämn tomgång

Toastmastah
6 december 2019 · 1 Inlägg

Hej!

Nu har jag råkat ut för ett lite halvknepigt bekymmer. Härom förra veckan (lördagen 30/11) tändes gul motorlampa i bilen och en smärre panik infann sig. Jag försökte ta reda på vad som kunde vara felet, men bilen visade inga som helst tecken på några felaktigheter. Lite lurt, så jag tänkte att jag tar bilen till verkstad för att se vad det handlar om. På måndag morgon kollade vi lite snabbt upp felkoden vilket var:

P2029
- Bränsleadaption; övre gräns uppnådd
- Intermittent

Mekanikern sa att det inte riktigt var någon fara och att felkoden troligtvis kommit av det skiftande vädret - min bil står i värmegarage vanligtvis och innan jag köpte den så har den i princip varit avställd under  tidigare vinterhalvåren (svärföräldrarna som är tidigare ägare). Hursomhelst, vi släckte felkoden och jag åkte vidare. Skulle felet återkomma får vi dyka djupare på det - kul, eftersom redan på måndag kväll var felkoden tillbaka igen.

Inledningsvis var det inga bekymmer - alltså funkade precis som vanligt. Idag börjar bilen spöka genom varvtalen, vilket inte hänt förr. Varvtal brukar stabilt ligga på 0,8 vid tomgång, men nu har bilen börjat varva lite "på egen hand". Vid stillastående och tomgång har varvtalet legat närmare 1,2 "stadigt" men ökar väldigt långsamt hela vägen upp till 1,9, vilket skrämmer mig. Varvtalet stannar upp ett tag på 1,9, sen sjunker det sakta ner igen till 1,2.

Jag ska in med bilen på service på måndag 9/12, så då lär vi också kika på problemet. Är det någon som har en aning om vad det kan röra sig om? Jag har provat googla felkoden, men får upp mycket olika information.

Tack på förhand!

Mvh
John

Senast redigerat av Toastmastah (6 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang