Tips på Plug In bilar (under halvmiljonen) som INTE värmer bilen på bensin ?

KenthIJ
7 december 2019 · 1 429 Inlägg

Tips på Plug In bilar som INTE värmer bilen på bensin, emottages tacksamt.

Är ganska säker på att Prius PHEV gen 2 (från 2015/16) har el/batteri värme pump (heter/fungerar det så?) men det borde ju finnas det fler?

Senast redigerat av KenthIJ (29 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2019 · 17 345 Inlägg

Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
9 december 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Ok. det gäller väl även Hyundai vad jag förstår.


Såg i någon annan tråd att du numera kör en del helel bil.
Är det Niro EV ?

KenthIJ
9 december 2019 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tips på Plug In bilar som INTE värmer bilen på bensin, emottages tacksamt.

Är ganska säker på att Prius PHEV gen 2 (från 2015/16) har el/batteri värme pump (heter/fungerar det så?) men det borde ju finnas det fler?

Är oxå ganska säker på att nya RAV 4Plug In som kommer andra halvåret 2020 kommer att ha el värmepump  (men den kommer enl. de uppgifter jag fått att kosta 420.000 med lägsta utrustningsnivån)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2019 · 17 345 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Ok. det gäller väl även Hyundai vad jag förstår.


Såg i någon annan tråd att du numera kör en del helel bil.
Är det Niro EV ?

Niro EV har värmepump. Så även dess kusin Ioniq. Full värme kommer efter cirka 20 sekunder på dessa. Men nej, jag kör annan bil i nuläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
10 december 2019 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tips på Plug In bilar som INTE värmer bilen på bensin, emottages tacksamt.

Är ganska säker på att Prius PHEV gen 2 (från 2015/16) har el/batteri värme pump (heter/fungerar det så?) men det borde ju finnas det fler?

VW Golf GTE, VW Passat GTE, Audi A3 TFSIe, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe, Audi A7 TFSIe, Audi A8 TFSIe, Skoda Superb iV.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Madick1
10 december 2019 · 125 Inlägg

BMW 330e

KenthIJ
12 december 2019 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Tips på Plug In bilar som INTE värmer bilen på bensin, emottages tacksamt.

Är ganska säker på att Prius PHEV gen 2 (från 2015/16) har el/batteri värme pump (heter/fungerar det så?) men det borde ju finnas det fler?

VW Golf GTE, VW Passat GTE, Audi A3 TFSIe, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe, Audi A7 TFSIe, Audi A8 TFSIe, Skoda Superb iV.

Madick1 skrev:
BMW 330e




Tackar för tips och engagemang

KenthIJ
12 december 2019 · 1 429 Inlägg

Har motorvärmare (block) på vår Prius PHEV 2015 (första gen PHEV som värmer med bensin) och uttag i (kall) garaget, så när vi kör hemifrån (efter att ha haft på motorvärmaren ) så värmer ju bilen ganska snabbt och går att köra i EV läge men... när man kört en stund, eller kallstartar efter en längre stunds stillastående och kylig ute temp så går ju bensinmotorn in och värmer. Känns ju lite störande spec när man kör lite kortare sträckor (3-6 km) kör man längre så håller sig ju motorn lite varmare under längre tid. Dock går ju den här modellen endast ca 18-20 km i EV läge, på en laddning, sedan går den ju som en vanlig (av det snålare slaget) elhybrid

Vi är VÄLDIGT nöjda med bilen annars

Senast redigerat av KenthIJ (12 december 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2019 · 13 983 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har motorvärmare (block) på vår Prius PHEV 2015 (första gen PHEV som värmer med bensin) och uttag i (kall) garaget, så när vi kör hemifrån (efter att ha haft på motorvärmaren ) så värmer ju bilen ganska snabbt och går att köra i EV läge men... när man kört en stund, eller kallstartar efter en längre stunds stillastående och kylig ute temp så går ju bensinmotorn in och värmer. Känns ju lite störande spec när man kör lite kortare sträckor (3-6 km) kör man längre så håller sig ju motorn lite varmare under längre tid. Dock går ju den här modellen endast ca 18-20 km på en laddning

Vi är VÄLDIGT nöjda med bilen annars

Har man överhuvudtaget någon nytta av en bil som går 2 mil??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KenthIJ
12 december 2019 · 1 429 Inlägg

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:
Har motorvärmare (block) på vår Prius PHEV 2015 (första gen PHEV som värmer med bensin) och uttag i (kall) garaget, så när vi kör hemifrån (efter att ha haft på motorvärmaren ) så värmer ju bilen ganska snabbt och går att köra i EV läge men... när man kört en stund, eller kallstartar efter en längre stunds stillastående och kylig ute temp så går ju bensinmotorn in och värmer. Känns ju lite störande spec när man kör lite kortare sträckor (3-6 km) kör man längre så håller sig ju motorn lite varmare under längre tid. Dock går ju den här modellen endast ca 18-20 km på en laddning

Vi är VÄLDIGT nöjda med bilen annars

Har man överhuvudtaget någon nytta av en bil som går 2 mil??

/Benny

Nåja...
redigerat :-)

caromania Forummoderator
12 december 2019 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:
Har motorvärmare (block) på vår Prius PHEV 2015 (första gen PHEV som värmer med bensin) och uttag i (kall) garaget, så när vi kör hemifrån (efter att ha haft på motorvärmaren ) så värmer ju bilen ganska snabbt och går att köra i EV läge men... när man kört en stund, eller kallstartar efter en längre stunds stillastående och kylig ute temp så går ju bensinmotorn in och värmer. Känns ju lite störande spec när man kör lite kortare sträckor (3-6 km) kör man längre så håller sig ju motorn lite varmare under längre tid. Dock går ju den här modellen endast ca 18-20 km på en laddning

Vi är VÄLDIGT nöjda med bilen annars

Har man överhuvudtaget någon nytta av en bil som går 2 mil??

/Benny

Nåja...
redigerat :-)

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2019 · 13 983 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

Vettemannen skrev:

Har man överhuvudtaget någon nytta av en bil som går 2 mil??

/Benny

Nåja...
redigerat :-)

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

Elbil förstår jag. Man laddar ett batteri och så kör man tills det behövs laddas igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
13 december 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

Nåja...
redigerat :-)

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

Elbil förstår jag. Man laddar ett batteri och så kör man tills det behövs laddas igen.

/Benny

Och en hybrid har ett hjälpbatteri och en hjälp-elmotor. Det laddar när du rullar, bromsar men även lite av bensinmotorn. (Även om just den energin inte är gratis.) Min hybrid har inte ens sladd och ändå drar den 3dl mindre per mil än den borde, tack vare elmotorn och batteriet. Det är alltså helt gratis energi som bilen tar vara på som annars inte hade kommit till användning när den rullar eller när man bromsar.

En plug in kan dessutom tankas med el om man vill och då drar den betydligt mindre. Den elen är emellertid inte gratis då den kommer ut vägguttaget även om totalekonomin blir betydligt bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2019 · 13 983 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

Elbil förstår jag. Man laddar ett batteri och så kör man tills det behövs laddas igen.

/Benny

Och en hybrid har ett hjälpbatteri och en hjälp-elmotor. Det laddar när du rullar, bromsar men även lite av bensinmotorn. (Även om just den energin inte är gratis.) Min hybrid har inte ens sladd och ändå drar den 3dl mindre per mil än den borde, tack vare elmotorn och batteriet. Det är alltså helt gratis energi som bilen tar vara på som annars inte hade kommit till användning när den rullar eller när man bromsar.

En plug in kan dessutom tankas med el om man vill och då drar den betydligt mindre. Den elen är emellertid inte gratis då den kommer ut vägguttaget även om totalekonomin blir betydligt bättre.

Okay tack! Anses en laddhybrid bättre än en hybrid eftersom man kan ladda den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2019 · 17 345 Inlägg

På tal om värmepumpar i bilar. De är inte gratis att köra med, även om de är sjukt effektiva. Från frusen bil till full värme i kupén tar cirka 20 sekunder. Svårt att klå med en bensinbil.

På tal om förbrukning. Den jag rattar i nuläget gurglar i sig  1,62 kWh/mil verklig förbrukning. Räkna på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
13 december 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Elbil förstår jag. Man laddar ett batteri och så kör man tills det behövs laddas igen.

/Benny

Och en hybrid har ett hjälpbatteri och en hjälp-elmotor. Det laddar när du rullar, bromsar men även lite av bensinmotorn. (Även om just den energin inte är gratis.) Min hybrid har inte ens sladd och ändå drar den 3dl mindre per mil än den borde, tack vare elmotorn och batteriet. Det är alltså helt gratis energi som bilen tar vara på som annars inte hade kommit till användning när den rullar eller när man bromsar.

En plug in kan dessutom tankas med el om man vill och då drar den betydligt mindre. Den elen är emellertid inte gratis då den kommer ut vägguttaget även om totalekonomin blir betydligt bättre.

Okay tack! Anses en laddhybrid bättre än en hybrid eftersom man kan ladda den?

/Benny

Absolut ur ekonomisk synpunkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
20 december 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Vet du om även nya (som kommer i början på 20202) Ceed sportswagon och XCeed värmer på bensin

KenthIJ
20 december 2019 · 1 429 Inlägg

Nya RAV 4Plug In som kommer andra halvåret 2020 verkar ju enl. nedan video ha el värmepump

https://youtu.be/f0YgGMlsMOc

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2019 · 17 345 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Vet du om även nya (som kommer i början på 20202) Ceed sportswagon och XCeed värmer på bensin

De värmer med bensinmotorn. Inte speciellt snabb värme heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang