3760
Sök

Volvo 740 startar inte efter snöfyllt motorutrymme

2 251 Inlägg
22 december 2019
Går en tändmodul sönder av snö?

42 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Går en tändmodul sönder av snö?

Vem vet? Med tanke på att jag har dåligt med volt i tändspolen då tändningen är på och när ja drar runt motorn så finns de väll en möjlighet. Men nu va de ej det som var frågan smile Och även ingen gnista på kabeln mellan tändspolen och fördelaren
Senast redigerat av Snuppelele (22 december 2019)

6 456 Inlägg
22 december 2019
Hej!
Då har du kanske fukt i kabeln/fördelaren/tändspolen? Har du torkat grejerna med varmluftpistol?

42 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Då har du kanske fukt i kabeln/fördelaren/tändspolen? Har du torkat grejerna med varmluftpistol?

Yes har torkat det mesta, bytt tändspole och torkat fördelar locket. Som jag förstått det som så har jag ingen spänning på plus polen (alltså 15) på tändspolen, kan det då vara tändmodulen?
Senast redigerat av Snuppelele (22 december 2019)

1 774 Inlägg
23 december 2019
Snuppelele skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Yes har torkat det mesta, bytt tändspole och torkat fördelar locket. Som jag förstått det som så har jag ingen spänning på plus polen (alltså 15) på tändspolen, kan det då vara tändmodulen?

Hmm..ingen spänning till spolen, fan va ju hundra år sen man håll på med dessa... - tändmodulen kan nog döda matningen. Har inget schema framför mig tyvärr. Fanns en tändningsbox oxå som rök på dessa har ja för mig. Men snurrar motorn o kammen o veven rör sig så ska du ha gnista även om remmen skulle halkat några kugg- så den kan du glömma. Kolla upp varför du inte har matning till spolen borde vara nästa grej- Lycka till. /mvh Husse- Skål

42 Inlägg
26 december 2019
Trådstartare
husseman skrev:
Snuppelele skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Hmm..ingen spänning till spolen, fan va ju hundra år sen man håll på med dessa... - tändmodulen kan nog döda matningen. Har inget schema framför mig tyvärr. Fanns en tändningsbox oxå som rök på dessa har ja för mig. Men snurrar motorn o kammen o veven rör sig så ska du ha gnista även om remmen skulle halkat några kugg- så den kan du glömma. Kolla upp varför du inte har matning till spolen borde vara nästa grej- Lycka till. /mvh Husse- Skål

Tack för svaret, motorn går runt som den ska, men ingen gnista, får en ny tändmodul strax så lär återkomma smile

1 774 Inlägg
26 december 2019
Snuppelele skrev:
husseman skrev:
Snuppelele skrev:

Tack för svaret, motorn går runt som den ska, men ingen gnista, får en ny tändmodul strax så lär återkomma smile

Gött, o skulle det inte funka med ny tändmodul..kolla alla säkringar o sen ge dig under rattpanelen.- Sitter en Box där som man bytt några gånger. - Lycka till

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
42 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
volvoqq skrev:
Eller hur mår svänghjulsgivaren på den då ser kabel frisk ut

Den är helt lugn smile Har kollat den

2 343 Inlägg
29 december 2019
Har du mätt upp den också? Har bytt en sådan som utseendemässigt såg felfri ut, men ändå var sopslut. Efter bytet startade bilen direkt. smile

42 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
Mew skrev:
Har du mätt upp den också? Har bytt en sådan som utseendemässigt såg felfri ut, men ändå var sopslut. Efter bytet startade bilen direkt. smile

Vevaxelgivaren menar du? Har använd olika metoder för att säkerställa att den var felfri, tog bland annat hjälp av felkodsdosan och fick siffrorna 1-4-1 tror jag, och de innebär att den får signal ifrån vevaxelgivaren smile
Senast redigerat av Snuppelele (29 december 2019)

2 343 Inlägg
29 december 2019
Snuppelele skrev:
Mew skrev:

Vevaxelgivaren menar du? Har använd olika metoder för att säkerställa att den var felfri, tog bland annat hjälp av felkodsdosan och fick siffrorna 1-4-1 tror jag, och de innebär att den får signal ifrån vevaxelgivaren smile

Vänta nu.. Om allt funkar ska du få 1-1-1.  Om du får en annan kod betyder det att bilen känner av ett fel någonstans. Säker på att koden du fick inte betyder att den är felaktig?

Du får ursäkta att jag är tjatig angående detta, men det låter precis som problemet jag hade med min gamla, och där var det vevaxelgivaren som var problemet.

* Voff voff *
10 958 Inlägg
29 december 2019
Mew skrev:
Snuppelele skrev:
Mew skrev:

Vänta nu.. Om allt funkar ska du få 1-1-1.  Om du får en annan kod betyder det att bilen känner av ett fel någonstans.

Njae... Läs under punkt 3 här:

https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Kod-dosan kan faktiskt göra fler saker än att bara läsa ut felkoder. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 343 Inlägg
29 december 2019
Brådhis skrev:
Mew skrev:
Snuppelele skrev:

Vänta nu.. Om allt funkar ska du få 1-1-1.  Om du får en annan kod betyder det att bilen känner av ett fel någonstans.

Njae... Läs under punkt 3 här:

https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Kod-dosan kan faktiskt göra fler saker än att bara läsa ut felkoder. smile

//Brådhis

Oj, där ser man! Då har jag lärt mig nåt nytt idag. smile Tackar!

42 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
Mew skrev:
Snuppelele skrev:
Mew skrev:

Vänta nu.. Om allt funkar ska du få 1-1-1.  Om du får en annan kod betyder det att bilen känner av ett fel någonstans. Säker på att koden du fick inte betyder att den är felaktig?

Du får ursäkta att jag är tjatig angående detta, men det låter precis som problemet jag hade med min gamla, och där var det vevaxelgivaren som var problemet.

När jag gör en helt vanlig felkods koll med dosan så får jag endast 1-1-1 hela tiden. Men fick förklarat för mig att om man trycker på knappen på dosan 2 gånger, hoppar in och drar runt motorn så ska den blinka 1-4-1. Och då får dosan signal ifrån vevaxelgivaren smile Detta hade jag inte heller nån aning om innan

42 Inlägg
1 januari 2020
Trådstartare
Tjena! Nu har ja kikat lite o den får gnista på alla stift nu, men startar ändå inte? Vafan e felet? Även kollat och tändspolen får ström som den ska
Senast redigerat av Snuppelele (1 januari 2020)

716 Inlägg
1 januari 2020
Blir ett tjatande från mig,har du kollat kamremmen?Räcker inte att tro att den står nog bra!!

6 456 Inlägg
1 januari 2020
Hej!
Om du har gnista på stiften och den ändå inte startar så återstår soppa!
Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2020)

42 Inlägg
2 januari 2020
Trådstartare
zzr9409209 skrev:
Blir ett tjatande från mig,har du kollat kamremmen?Räcker inte att tro att den står nog bra!!

Inte tagit tag i o kika den haha, vet som inte riktigt hur man gör, men de kan ja bara kolla upp

42 Inlägg
2 januari 2020
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Om du har gnista på stiften och den ändå inte startar så återstår soppa!

Soppa skall den få, men tänkte dock på att gnistan kanske är för svag? Den va gul/orange, den ska väll vara blå aktig

Sök