Dacia sandero går ryckigt och slutar svara på gasen

Dacianna
13 december 2019 · 3 Inlägg

Tråd från 2019 /mod


Jag har en Dacia sandero årsmodell 2015, som gått 3600 mil. Det senaste halvåret har jag haft problem med att den ibland mitt under körning slutar svara på gasen samt börjar gå ojämnt och ryckigt. Detta har oftast skett i högre hastigheter,

När det sker måste jag växla ner till trean och köra en stund i ca 70 km/Tim, sen helt plötsligt börjar gasen ta igen och jag kan växla upp och köra vidare. Om jag däremot fortsätter gasa under tiden blir det bara värre tills motorlampan börjar lysa och jag måste stanna. När det har hänt har bilen efter en omstart fungerat som vanligt igen.

Det här händer helt randomly, jag kan inte koppla ihop det med nån viss hastighet, kall/varm motor eller dylikt. Händer med farthållare och utan.

Utöver det är bilen fladdrig och ojämn på tomgång och går ofta ryckigt och ojämnt när jag kör i låga hastigheter på jämn gas. Går så oftast bättre i uppförsbacke än nedför eller på plan mark.

Har haft bilen inlämnad och ordentligt felsökt på två verkstäder senaste månaden. Det enda man har gjort är bytt tändstift och en säkring. Ingenting har blivit bättre. Är så less! Har nån en aning vad det kan vara?

Presidento Of World
13 december 2019 · 3 305 Inlägg

Kör du mycket korta turer? Sota ur den! Annars kan det ha nåt med bränslet att göra, vad var det för felkoder verkstäderna fick fram?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
13 december 2019 · 5 791 Inlägg

Vad har du för felkoder? Verkstäderna måste ju ha läst ut dom.

Dacianna
13 december 2019 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad har du för felkoder? Verkstäderna måste ju ha läst ut dom.

Den enda relevanta felkoden man har fått fram är att den gått ojämnt på cylinder 2. Man misstänkte då tändspolen och flyttade den till en annan cylinder, men fick inga nya felkoder på den nya cylindern. Ingen verkar kunna klura ut vad problemet är.

Dacianna
13 december 2019 · 3 Inlägg

Presidento skrev:
Kör du mycket korta turer? Sota ur den! Annars kan det ha nåt med bränslet att göra, vad var det för felkoder verkstäderna fick fram?

Jag kan noll och ingenting om bilar. Sota ur? Den har precis stått på märkesverkstad i en vecka. Där har de kollat, ryckt och rensat allt de kunnat komma på.

zzr9409209
13 december 2019 · 716 Inlägg

Sota ur,?!nä kanske förr i tiden...typ köra på låg växel o varva...

torsen
14 december 2019 · 7 189 Inlägg

Har bilen vajer mellan gaspedal och gasspjäll eller är det trådlös överföring.
Om det senare kan det vara fel på potentiometern i gaspedalen.
Har hänt både på en Land Rover Defender och på en Lada Niva.

Slim
14 december 2019 · 340 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen vajer mellan gaspedal och gasspjäll eller är det trådlös överföring.
Om det senare kan det vara fel på potentiometern i gaspedalen.
Har hänt både på en Land Rover Defender och på en Lada Niva.

Då borde väl misständningarna vara på flera cylindrar?

Är det alltid cylinder 2 bör det vara saker som är individuella för den cylindern. Stift, spole, kablage, spridare, läckage eller mekaniskt fel.

Sen finns ju de udda situationer där en generell problematik tänder felkod enbart för en cylinder, men det är inte det vanliga.

BussNizze
10 januari 2023 · 1 Inlägg

Har en sandero-11 där felkoden säger fel på 3 cyl.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2023 · 17 345 Inlägg

BussNizze skrev:
Har en sandero-11 där felkoden säger fel på 3 cyl.

Felpostat. I övrigt så tack för info: Jaha. Går han på en kanna då big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang