Skumt elfel i Audi A4 -96

1837pw
14 december 2019 · 2 Inlägg

Jag bråkat med min audi a4 -96 ett tag nu och blir tokig snart.
När jag försöker starta bilen så blinkar lampan för felkodad nyckel eller att nyckeln inte känns igen, har rätt nyckel och provat med de andra två men med samma resultat.
Samtidigt så lyser lampan för lite bränsle ( har bensin i tanken)
Letat glappkontakter, dåliga jordanslutningar mm
Idag när bilen har fått stå och skämmas en vecka eller två så provade jag igen, samma sak sad
fick då ett infall. Lossade batterikablarna och satt i hop dom för att "nolla" kretsen, bilen startade på en gång efter det.
Stängde av och felet kom tillbaka, nollade kretsen igen och den startade efter det igen. Har provat med samma sak 6 -8 gånger nu blir lika dant varje gång.

Har någon tips på vad jag ska göra?

/Peter

Johan_N
14 december 2019 · 30 Inlägg

Det är inte helt ovanligt att instrumentpanelen (kombiinstrumentet) kan börja strula. Ofta så är de en av processorerna som börjar dumma sig vilket kan åstadkomma felaktig visning av bränslenivå och tempgivare. Glappkontakt kan också skapa problem och även ett bilbatteri som börjar ge upp.

När det gäller att dina bilnycklar verkar ha tappat kontakten med startspärren så fick jag göra såhär när jag hade fått mitt kombiinstrument lagat och mina nycklar tappade kontakten:

1) Koppla på batteriladdare till bilens batteri.
2) Vrid om startnyckeln till tändningen utan att starta motorn.
3) Vänta så i detta läge i minst 20 minuter.
4) Ta ur startnyckeln och avlägsna batteriladdaren.
5) Försök starta motorn med startnyckeln.

Observera att jag har en Audi A4 - 2000 så det kan skilja mellan modellerna.

1837pw
15 december 2019 · 2 Inlägg

Tack för svar och info,
Vet inte om det har någon betydelse men felet kom efter att bilen varit oanvänd på ca 2 månader och att batteriet var slut, upptäckte felet när jag skulle starta efter det.

Ska testa med att få till nycklarna först så får tanklampan komma efter det.

Kan återkomma här för info till andra om vad som hände
//Peter

torsen
16 december 2019 · 7 198 Inlägg

1837pw skrev:
Jag bråkat med min audi a4 -96 ett tag nu och blir tokig snart.
När jag försöker starta bilen så blinkar lampan för felkodad nyckel eller att nyckeln inte känns igen, har rätt nyckel och provat med de andra två men med samma resultat.
Samtidigt så lyser lampan för lite bränsle ( har bensin i tanken)
Letat glappkontakter, dåliga jordanslutningar mm
Idag när bilen har fått stå och skämmas en vecka eller två så provade jag igen, samma sak sad
fick då ett infall. Lossade batterikablarna och satt i hop dom för att "nolla" kretsen, bilen startade på en gång efter det.
Stängde av och felet kom tillbaka, nollade kretsen igen och den startade efter det igen. Har provat med samma sak 6 -8 gånger nu blir lika dant varje gång.

Har någon tips på vad jag ska göra?

/Peter


Att lossa ena (minus) batterikabeln och vänta några minuter innan man monterar tillbaka den kallas "Norska metoden".
Har fungerat för mig flera gånger vid långsam terrängkörning då motorlampan, "Citronen", tänts som tecken på överhettad motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang