Vi tar det från början.
Du har ett system för helljus,
Du vill komplettera det med extraljus.
Var och en ska då avsäkras separat.
Bilens ordinarie helljus har fungerat INNAN extraljusen kopplades in.
Således är det fel på anslutningen av extraljusen.
Dessa synes belasta det ordinarie helljussystemet så att säkringen brinner av.
Slutsatsen blir att extraljusen är felanslutna och belastar ordinarie helljussäkring, eller hur?
Extraljus bör/ska matas med ström över eget relä.
Detta reläs spole ska påverkas av ordinarie helljus(styrström) samt ev jordning över strömställare i bil.
Ditt relä har följande funktion och märkningar(enligt Bosch/DIN-norm och är alenarådande).
"30" på relä ska matas från B+ =batteri (eller startmotor, vilket som är lämpligast i ditt fall)
"87" ska sända ström till förbrukare, i ditt fall extraljus.
"86" är +polen i relä, som ska få styrström från helljuset.
"85" är -polen i relä, som ska jordas, ev genom strömställare i kupé.
Att ansluta "30", ev över säkring, vållar väl inget större problem.
Inte heller att ansluta "87" till extraljus.
"86" ansluts lämpligen via ett kopplingsstycke mellan glödlampan och ordinarie kopplingsstycke.
Detta kopplingsstycke har en lös elledning för helljusanslutning. Förläng denna till relä "86".
Kopplingsstycket finns för såväl H4 som för H7 hos Biltema och JULA m fl.
Beträffande "85" så väljer du om du vill ha "automatisk" eller manuell inkoppling av extraljusen tillsammans med helljuset. Väljer du automatik så jordar du "85" på/under samma skruv som du fäster relät med. Annars drar du in ledningen från "85" in i kupén och jordar där över strömställare.
Var jag för omständlig och slog in öppna dörrar?
Ber om ursäkt i så fall.