Lagar kring registrering av modifierade strålkastare

TS1997
16 december 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har en BMW 523i E39 som har faceliftstrålkastare med xenon i halvljus och halogen i helljus original.

Jag måste öppna dessa och byta justerpinnar och funderar nu på att uppgradera dem när de är isär.

Det jag vill göra är att byta ut xenon-projektorerna mot Morimoto EVOXR 2.0 bi-xenon-projektorer (https://www.theretrofitsource.com/compl … x-r-2.html) då dessa ger bättre ljusbild än original samt tillåter användning av xenon i helljuset. Jag vill även installera Orion V4 angel Eyes (https://www.umnitza.com/orion-v4-led-an … 5-e38.html) då dessa ger ett modernare starkare vitare ljus mer likt nyare BMW än original halogen som används idag.

Jag är nu nyfiken på om detta går göra fullt lagligt? Hur skulle jag gå tillväga om jag skulle göra det fullt lagligt? Räcker en registreringsbesiktning eller måste jag göra något separat för e-märkningen och hur gör jag det?

Är det någon här som kan reglerna och har tidigare erfarenhet?

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (16 december 2019)

Janneutanb
16 december 2019 · 7 271 Inlägg

Jag tror att du skapar dig mer bekymmer än att bara byta och sen inte nämna nånting.
Iom att du redan har Xenon i halvljuset så är det svåra biten redan avklarad.
Det är inte många som byter till bixenon så det är inget som kollas efter.
Dessutom har jag aldrig hört att någon fått bekymmer med xenonkonverting av standard halogen helljus.

Men väljer du ändå att gå vidare med regbesiktning så vill jag gärna veta hur det går.

Putteliten
16 december 2019 · 9 073 Inlägg

Lyktan är E-märkt, så det är inte lagligt att göra någon ändring alls!
Minsta ändring och du har frångått E-märkningen.

Då måste du väl be tillverkaren av strålkastarhuset att certifiera din ändring?

Senast redigerat av Putteliten (16 december 2019)

TS1997
16 december 2019 · 81 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag tror att du skapar dig mer bekymmer än att bara byta och sen inte nämna nånting.
Iom att du redan har Xenon i halvljuset så är det svåra biten redan avklarad.
Det är inte många som byter till bixenon så det är inget som kollas efter.
Dessutom har jag aldrig hört att någon fått bekymmer med xenonkonverting av standard halogen helljus.

Men väljer du ändå att gå vidare med regbesiktning så vill jag gärna veta hur det går.

Jag är medveten om detta men är nyfiken på vad som skulle krävas om man vill gå den vägen då jag inte hittar något online smile

TS1997
16 december 2019 · 81 Inlägg

Putteliten skrev:
Lyktan är E-märkt, så det är inte lagligt att göra någon ändring alls!
Minsta ändring och du har frångått E-märkningen.

Då måste du väl be tillverkaren av strålkastarhuset att certifiera din ändring?

Så det är tillverkaren, i detta fall Hella, som genomför ny e-märkning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang