D24 går varmt

Hugonr12
18 december 2019 · 53 Inlägg

Tråd från 2019 /Mod



Hej,

Har en Volvo 744 med d24 (Inte orginal). När motorn används normal så har den börjat vilja gå varmt 90-100 grader när den normalt har legat på 80-90 grader innan. Jag har bytt kyl, Tempgivare, Tempmätare, termostat och kollat vatten pumpen. Sitter en elfläkt på.

Någon som har någon ide/tips ?

Mvh/ Hugo

Senast redigerat av Hugonr12 (18 december 2019)

Nybergrobin
18 december 2019 · 2 378 Inlägg

Hur mår termostaten?

M123
18 december 2019 · 962 Inlägg

Varför har du bytt dom där sakerna?
Men inte bytt termostat?

Nu vet jag inte vad en normal temperatur är på en sådan där kolmila på fyra hjul men 80 grader är snudd på en kall motor och vid 120 grader i ett trycksatt system kokar vatten.
Ligger du på 90 grader generellt så kan jag tycka du har en helt normal temperatur med god marginal till att den inte ska koka eller gå för kallt.

Men det är vad jag tycker det. Är du orolig byt termostat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hugonr12
18 december 2019 · 53 Inlägg

Förlåt termostat är bytt också glömde skriva, Kylaren är främst bytt för den gamla läckte.
Jag tycker också att 90 grader egentligen inte är så hög temp men vad jag har läst på många andra trådar så är 80-90 grader tempen den ska hålla sig till och att det finns risk för skador av topp/ toppackning vid högre grader. Det skumma är ju också att den alltid hållit 80-90 grader innan men bara nyss har börjat gå varmt.

Kanske bara oroar mig i onödan.

M123
18 december 2019 · 962 Inlägg

Hugonr12 skrev:
Förlåt termostat är bytt också glömde skriva, Kylaren är främst bytt för den gamla läckte.
Jag tycker också att 90 grader egentligen inte är så hög temp men vad jag har läst på många andra trådar så är 80-90 grader tempen den ska hålla sig till och att det finns risk för skador av topp/ toppackning vid högre grader. Det skumma är ju också att den alltid hållit 80-90 grader innan men bara nyss har börjat gå varmt.

Kanske bara oroar mig i onödan.

Har du satt i samma gradtal på termostaten?

Även om du uteslutet att givaren är hel så kan ju kabeln till den ligga emot någon stans. Har du mätt kabeln?

Sen som sagt jag vet inte vilken temperatur D24:an ska ligga på.
Men jag tycker att det låter helt otroligt att den ska fara illa av att ligga på 90 grader?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hugonr12
18 december 2019 · 53 Inlägg

Samma gradtal på termostaten. Ska dra om all kablar till tempgivaren imorgon för säkerhetskull.
Tack för svar!

Bmsone Reservdelsnisse
19 december 2019 · 183 Inlägg

Luftficka kvar kan det också vara.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Hugonr12
20 december 2019 · 53 Inlägg

Bmsone skrev:
Luftficka kvar kan det också vara.

Jag har luftat system genom att ha öppet lock till expansionskärl och haft igång värmen på max i bilen och låtit den gå i några minuter.

Linus24
8 februari 2022 · 1 Inlägg

Löste du detta fel eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang