Pendlande motortemp E30 318i

Maackaan00
22 december 2019 · 32 Inlägg

Tjena!
Jag har fått lite problem med min e30, motortempen är extremt ojämn. för att ge ett exempel, idag när jag körde så gick den 70-90-70-100 där jag stängde av för den bara fortsatte stiga (Notera under vanlig körning på landsväg, inge lek). Jag misstänker att det är termostat men tänkte rådfråga om någon känner igen sig.
Det tråkiga är att termostat samt vattenpump är nya sen i somras så hade ju vart tråkigt om de är skräp grejer man fått. Även notera att det är en 80C termostat som sitter i.
//Markus

Ford Cortina "Cortinis" (1963)
BMW 318i "E30iskt" (1987)
uhlin
22 december 2019 · 2 834 Inlägg

Inte som så att topplockspackningen/ toppen fått för sig att lämna in?

Får du högt tryck i kylsystemet?
Blåser den ur sig kylvätskan.
Hur är värmen i bilen, kommer den och går? Stämmer nåt in på detta kan det va toppackning eller topp.

Vad för termostat och pump sattes i? Orginal eller?

Maackaan00
23 december 2019 · 32 Inlägg

Yes orginal vattenpump, och en bds termostat som sagt på 80c.
Den blandar inge vatten i oljan och spottar inte ur sig någe kylvätska så tvekar på att det är topppackning.
En teori är ju också att det kommit luft i systemet, hur vet jag inte isåfall sad

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
uhlin
23 december 2019 · 2 834 Inlägg

Spontant känns det ju som trilskande termostat..... Men du vet, murphys lag......

Skulle börja med den och byta och blir det ingen skillnad så kolla vattenpump, känns ju lite långsökt men kan ju va ett måndagsexemplar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2019 · 14 042 Inlägg

Maackaan00 skrev:
Tjena!
Jag har fått lite problem med min e30, motortempen är extremt ojämn. för att ge ett exempel, idag när jag körde så gick den 70-90-70-100 där jag stängde av för den bara fortsatte stiga (Notera under vanlig körning på landsväg, inge lek). Jag misstänker att det är termostat men tänkte rådfråga om någon känner igen sig.
Det tråkiga är att termostat samt vattenpump är nya sen i somras så hade ju vart tråkigt om de är skräp grejer man fått. Även notera att det är en 80C termostat som sitter i.
//Markus

Kanske en dum fråga men har du tillräckligt med kylvätska i kylsystemet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Maackaan00
23 december 2019 · 32 Inlägg

uhlin skrev:
Spontant känns det ju som trilskande termostat..... Men du vet, murphys lag......

Skulle börja med den och byta och blir det ingen skillnad så kolla vattenpump, känns ju lite långsökt men kan ju va ett måndagsexemplar.

Ja, känns som termostaten eftersom det är så oregelbundet. Går liksom inte förutspå om jag kan köra 10min eller en halvtimma innan det börjar dumma sig.. Ska gå ut o kolla så den släpper igenom som den ska iaf när den börjar sticka i temp o sen får jag väl gå därifrån smile

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
Maackaan00
24 december 2019 · 32 Inlägg

Aa det var då det tråkiga beskedet man inte ville ha, gick ut o skulle felsöka och det första man stöter på är en förjävla vitaktig olja... så nu är ju frågan, drömma lite med ny maskin eller ny topp/packning hmm

BMW 318i "E30iskt" (1987)
Ford Cortina "Cortinis" (1963)
Utmarks-Loke
24 december 2019 · 5 833 Inlägg

Ny toppackning, M10 är värd att fixa. En av historiens bästa bilmotorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang