Lancia Voyager 2013 felmeddelande No Bus

nathalietoth
22 december 2019 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233678/233678-b3f0325c6e67d3078ca9f895e7a67007.jpg
Hej.
Har fått ett fel på bilen som jag inte vet hur jag ska lösa. Kommer ta den till verkstaden så snart det går, men de hade ingen tid förrän i januari och jag behöver verkligen bilen.

Bifogar en bild på hur det ser ut på instrumentpanelen.
Utöver vad som syns på bilden så är vindrutetorkarna fram på hela tiden och går inte stänga av. Hastighetsmätaren och varvräknaren fungerar inte. Blinkers fungerar inte. A/C och fläkt fungerar inte. El-skjutdörrarna fungerar inte. Bränslemätaren fungerar inte. Varningsblinkers fungerar inte
När jag stängt av bilen och låst/larmat så lyser klocka och "ratten" för lyset.

Jag har haft problem med detta innan några gånger för länge sedan, men då har det löst sig av sig självt efter antingen ett par omstarter av bilen eller efter några timmar, men nu försvinner inte problemet.
Batteriet är ok och den laddar som den ska. Jag har kollat säkringarna, rengjort dragkroks-kontakten.
Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget.
Någon som har råket utför nåt liknande eller har nån aning vad det kan vara eller vad jag kan testa o göra?
Tacksam för hjälp.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 december 2019 · 4 917 Inlägg

Jag tror att man får leta efter en kabelskada som då kanske har med torkarmotorn eller om du har torkaremotor även på lyktorna.
Se om det hjälper att ta av reläet för torkaren,  kolla i handboken.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2019 · 17 477 Inlägg

Eftersom du får No Bus så gissar jag på att det är avbrott någonstans i canbussen. Det löper hela tiden cirka 5 volt i denna som en slinga. Det är troligen mellan 2 moduler eftersom felet inte är specificerat till en viss pryl.

Den måste till verkstad. Och håll tummarna.
Kan tilläggas att jag hade ett liknande fel på min 300C. Det var ljusmodulen som gett upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nathalietoth
24 december 2019 · 4 Inlägg

malus skrev:
Jag tror att man får leta efter en kabelskada som då kanske har med torkarmotorn eller om du har torkaremotor även på lyktorna.
Se om det hjälper att ta av reläet för torkaren,  kolla i handboken.

Tack för svar smile

nathalietoth
24 december 2019 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom du får No Bus så gissar jag på att det är avbrott någonstans i canbussen. Det löper hela tiden cirka 5 volt i denna som en slinga. Det är troligen mellan 2 moduler eftersom felet inte är specificerat till en viss pryl.

Den måste till verkstad. Och håll tummarna.
Kan tilläggas att jag hade ett liknande fel på min 300C. Det var ljusmodulen som gett upp.

Tack för svar.
Ja, jag kommer ta den till verkstaden så snart de har tid smile

Brådhis * Voff voff *
25 december 2019 · 10 279 Inlägg

Provat att göra den strömlös en stund genom att lossa en batteripol (-)?

Har löst diverse märkliga elfel genom åren...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2019 · 17 477 Inlägg

Brådhis skrev:
Provat att göra den strömlös en stund genom att lossa en batteripol (-)?

Har löst diverse märkliga elfel genom åren...

//Brådhis

Första inlägget, i slutet:
"Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 december 2019 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Provat att göra den strömlös en stund genom att lossa en batteripol (-)?

Har löst diverse märkliga elfel genom åren...

//Brådhis

Första inlägget, i slutet:
"Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget."

My bad,  missade det...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2019 · 17 477 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Provat att göra den strömlös en stund genom att lossa en batteripol (-)?

Har löst diverse märkliga elfel genom åren...

//Brådhis

Första inlägget, i slutet:
"Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget."

My bad,  missade det...

//Brådhis

Det är all julmat... Du är ursäktad. Men jag är nyfiken på vad en verkstad kommer fram till! Sådana fel är inte direkt lättlokaliserade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 december 2019 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Första inlägget, i slutet:
"Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget."

My bad,  missade det...

//Brådhis

Det är all julmat... Du är ursäktad. Men jag är nyfiken på vad en verkstad kommer fram till! Sådana fel är inte direkt lättlokaliserade.

Ja, får skylla på det. smile Men gott är det... wink

Jag skulle nog spontant gissa på att det kommit vatten någonstans där det inte ska vara vatten. När styrboxar och CAN lägger ner brukar det mest bli mörkt och tyst. När det letat sig in vatten som kortsluter här och där brukar det bli disco...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
namcon
25 december 2019 · 242 Inlägg

nathalietoth skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233678/233678-b3f0325c6e67d3078ca9f895e7a67007.jpg
Hej.
Har fått ett fel på bilen som jag inte vet hur jag ska lösa. Kommer ta den till verkstaden så snart det går, men de hade ingen tid förrän i januari och jag behöver verkligen bilen.

Bifogar en bild på hur det ser ut på instrumentpanelen.
Utöver vad som syns på bilden så är vindrutetorkarna fram på hela tiden och går inte stänga av. Hastighetsmätaren och varvräknaren fungerar inte. Blinkers fungerar inte. A/C och fläkt fungerar inte. El-skjutdörrarna fungerar inte. Bränslemätaren fungerar inte. Varningsblinkers fungerar inte
När jag stängt av bilen och låst/larmat så lyser klocka och "ratten" för lyset.

Jag har haft problem med detta innan några gånger för länge sedan, men då har det löst sig av sig självt efter antingen ett par omstarter av bilen eller efter några timmar, men nu försvinner inte problemet.
Batteriet är ok och den laddar som den ska. Jag har kollat säkringarna, rengjort dragkroks-kontakten.
Har även kopplat ur batteriet under natten, men nu hjälper inget.
Någon som har råket utför nåt liknande eller har nån aning vad det kan vara eller vad jag kan testa o göra?
Tacksam för hjälp.


Där har du hur en riktig mekaniker löser liknande problem. 35 mins underhållning. big_smile

Kan vara lite allt möjligt på din bil dock, död modul, kabelbrott, oxiderad kontakt någonstans etc. Och den stora frågan, just vart någonstans är problemet på din bil, kan vara lite varsom så är nog många timmar/dagar om ni inte har tur å hittar det ganska fort.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2019 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Provat att göra den strömlös en stund genom att lossa en batteripol (-)?

Har löst diverse märkliga elfel genom åren...

//Brådhis

när man kör buss är det första man får lära sig är att göra en norsk reset..   det brukar lösa dom mesta problemen.märkligt nog.. bussar är dock väldigt speciella ..  på 40k har min buss tex fått 10st abs givare bytta vissa på samma hjul flera gånger smile

2handbromsgivare osv smile     normalt sätt löser norsk reset oftast växellådsproblem och när stora datorn i displayen hänger sig osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang