V70 -01 Bromsljus bak lyser ej

RobinJacobsson
27 december 2019 · 88 Inlägg

Bromsljusen bak funkar inte. Har bytt lampor, och LED baren där uppe på bakluckan lyser när jag bromsar. Är det säkringen då? Vilka komponenter ska jag börja med att kontrollera, och vart sitter dom?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 december 2019 · 4 917 Inlägg

Frågan är om bromsljuset på bakluckan använder samma säkring och kablage..
Jag tror på någon form av kabelfel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 455 Inlägg

malus skrev:
Frågan är om bromsljuset på bakluckan använder samma säkring och kablage..
Jag tror på någon form av kabelfel..

Ja, och TS har inte satt in LED?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Herva
28 december 2019 · 1 Inlägg

På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo.
Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan

Senast redigerat av Herva (28 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 455 Inlägg

Herva skrev:
På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo.
Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan

Har de relä? Var sitter detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
28 december 2019 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Herva skrev:
På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo.
Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan

Har de relä? Var sitter detta?

Utan att egentligen veta, men REM sitter ju innanför vänster panel i bagageutrymmet, sitter det nå´nstans lär det sitta där.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 455 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Herva skrev:
På min hade bromsljus reläet pajat det kostade typ 60kr på Volvo.
Hade samma symptom på min V70n D5 2002. Att bromsljusen inte fungerade bak förutom tredje bromsljuset i bagageluckan

Har de relä? Var sitter detta?

Utan att egentligen veta, men REM sitter ju innanför vänster panel i bagageutrymmet, sitter det nå´nstans lär det sitta där.

//Brådhis

En ny REM kostar knappast 60:-
Har en -01:a en sådan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
28 december 2019 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Har de relä? Var sitter detta?

Utan att egentligen veta, men REM sitter ju innanför vänster panel i bagageutrymmet, sitter det nå´nstans lär det sitta där.

//Brådhis

En ny REM kostar knappast 60:-
Har en -01:a en sådan?

Nej, men det sitter säkringar och relän på den... Huruvida reläerna är lätt utbytbara eller kräver lödning och pyssel minns jag ej.

Alla P2-bilar har en REM.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RobinJacobsson
2 januari 2020 · 88 Inlägg

Vad är REM? Är det den mest troliga felande länken? Ska till Biltema nu nämligen.

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2020 · 10 275 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Vad är REM? Är det den mest troliga felande länken? Ska till Biltema nu nämligen.

Rear Electronic Module. I stora drag den elcentral som sitter innanför klädseln på vänster sida i bagagutrymmet. Där sitter både relän och säkringar.

(Du har kollat säkringen där till bromsljusen väl?)

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (2 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RobinJacobsson
2 januari 2020 · 88 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142108/142108-353edd1f980618c222b73bfa5a146370.jpg

Säkringen ser hel ut (nr 3, stoppljus). Vart fortsätter jag då tro? CM15 sa någon, men det relät finns inte, platsen är tom där (längst upp till vänster på bild)

Senast redigerat av RobinJacobsson (2 januari 2020)

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2020 · 10 275 Inlägg

CM kan det inte vara för det är inte i REM. I REM bör dom heta RM-nå´nting.

Enligt den här är det RMI5 du ska kika på.

Bild: http://i.imgur.com/FFhYXMh.jpg

//Brådhis

EDIT: Det där var nog fel bild till din modell, tror den här är rätt: https://i.imgur.com/IcCWH.jpg

Senast redigerat av Brådhis (2 januari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
2 januari 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Kolla (med multimeter)  att du har 12V fram till bromslysena när du trampar på bromspedalen! Om inte sök dig bakåt , från bromslampans kontakt, till felkällan.

Aronson
2 januari 2020 · 914 Inlägg

sitter fler reläer längre fram på REM,ta bort klädselpanelen så kommer du åt dem ,där sitter relät för bromsljuset som brukar gå sönder,det mittre övre bromsljuset får ström direkt från REM dvs går ej via reläet.

Hilmer
2 januari 2020 · 1 777 Inlägg

Hur uppkom felet?
Om det är vare sig säkring eller relä så kan det vara en felkod som begränsar det.
Fick en kortslutning i bagagerumsbelysningen på min V70N och det gick inte att få til att lysa förrän jag släckt felkoden...

zleepy Trucker
2 januari 2020 · 1 391 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Säkringen ser hel ut (nr 3, stoppljus). Vart fortsätter jag då tro? CM15 sa någon, men det relät finns inte, platsen är tom där (längst upp till vänster på bild)

bara för säkringen SER hel ut betyder ingenting, den kan vara trasig ändå, byt den så vet du 100% säkert..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
M123
2 januari 2020 · 962 Inlägg

zleepy skrev:

RobinJacobsson skrev:
Säkringen ser hel ut (nr 3, stoppljus). Vart fortsätter jag då tro? CM15 sa någon, men det relät finns inte, platsen är tom där (längst upp till vänster på bild)

bara för säkringen SER hel ut betyder ingenting, den kan vara trasig ändå, byt den så vet du 100% säkert..

Håller med till 100% här. Oftast vid billigare säkringar man råkat ut för att dom haft bryggan hel men brunnit av närmare ett stift. Sen går det ju att mäta med om dom är hela. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
RobinJacobsson
3 januari 2020 · 88 Inlägg

Okej, ska testa säkring, relä, och mäta. Och även släcka ev felkoder. Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang