Volvo 940 1991 - Bilen startar bara om batteriet är extremt fulladdat eller boost *löst*

johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Löst /mod.

Hej!

Har ett problem med en gammal Volvo. Bilen startar bara med hjälp av startboost eller med ett väldigt fulladdat batteri. Problemet uppstår oavsett om bilen är varm eller inte. Generatorn laddar som den ska då jag har 14V när bilen är igång. När jag vrider om nyckeln så hör man att soppapumpen går och bygger upp tryck. Tändstiften ser OK ut.

T.ex. Jag har 12.5V från batteriet, motorn går runt riktigt fint och rappt, men känns som att den inte riktigt tänder till. Den går alltså runt såpass bra och fort att den ska starta, lätt!

När bilen väl går låter det som att den ibland missar nån tändning, då det "brummar" till lite under tomgången.

Tack på förhand!

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 528 Inlägg

Då startar den knappast med startgas heller? Provat?
Min tanke faller på tändspolen. Eller spänningsfall till denna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 528 Inlägg

johan98778 skrev:
Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

Har du möjlighet att mäta volt på tändspolen vid påslagen tändning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2019 · 14 077 Inlägg

johan98778 skrev:
Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

Är dom så dyra att du måste gå till skroten och kanske få samma junk som du redan har?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2019 · 17 528 Inlägg

Vettemannen skrev:

johan98778 skrev:
Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

Är dom så dyra att du måste gå till skroten och kanske få samma junk som du redan har?

/Benny

Lustigt. en Spole till 940 kostar 135:- på Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000037038

Vissa spolar har en överbryggning för att alstra extra mycket kräm vid start. Bara en tanke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Hybrid: Aa ska kolla det senare idag, återkommer smile

Benny: Kul att det dök upp lite positiv energi wink Antog att dem va ganska dyra, visar sig att jag hade fel. Ska köpa en på Feltema sen och se om de ger resultat smile

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2019 · 14 077 Inlägg

johan98778 skrev:
Hybrid: Aa ska kolla det senare idag, återkommer smile

Benny: Kul att det dök upp lite positiv energi wink Antog att dem va ganska dyra, visar sig att jag hade fel. Ska köpa en på Feltema sen och se om de ger resultat smile

Inga stora pengar ju! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
28 december 2019 · 2 280 Inlägg

Har läst i flera trådar om biltemas tänddelar som skapar problem. Jag hade avrådit dig, men det är bara min åsikt tongue

Mew
28 december 2019 · 2 167 Inlägg

Håller med, hade 10 gånger hellre monterat en begagnad original än en ny från Biltema. Det funkar säkert ett tag, men... nja. Har också haft dåliga erfarenheter.

johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Hej igen grabbar!

Har varit och lånat en tändspole av en kompis, sket alltså i Biltemas variant som ni sa. Fortfarande samma problem tyvärr.

Kollade felkoder, visar sig att det ligger en kod aktiv på bränslesystemet. Jag får inte bort den iallafall. Inga felkoder på tändningen.

Felkod: 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång.

Kan detta verkligen ha med att den inte startar att göra? Frågan är då om den går för magert, kanske inte kommer fram soppa? Soppafilter? Soppapump? Trasig lamdasond? När bilen väl startar så går den ju så kan tycka att den har bränsle, kanske inte tillräckligt vid startögonblicket? Varför hjälper isåfall startboost? Pumpen blir starkare? Trots felkoden så lyser inte lambdalampan i mätarhuset, själva lampan funkar då den tänds en snabbis tillsammans med alla andra lampor när man först vrider om tändningen.

Åsikter?

//Johan

Senast redigerat av johan98778 (28 december 2019)

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 december 2019 · 4 917 Inlägg

Bränsletryck,  filter, bränslepump.
Någon av ovanstående satsar jag på och som nämndes tidigare så kan STARTGAS kanske hjälpa till att avgöra om det verkligen är bränslerelaterat.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
28 december 2019 · 340 Inlägg

Har haft liknande symptom på 2 bilar. Den ena hade jordfel, den andra hade risig tändmodul...

johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Okej, tack för svaren!

Har haft isär soppafilter, rinner igenom utan några som helst problem. Så ej igensatt.
Bör tillägga att om den ska ha nån som helst chans att starta så får man hjälpa till med gaspedalen.

Teori: Om lambdan är trasig och skickar signaler att den går "Fett", kan den dra ner på soppan vid startögonblicket? Har för mig nämligen att Lambdan inte börjar reglera förens den har kommit upp i värme?

//Johan

Senast redigerat av johan98778 (28 december 2019)

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
zzr9409209
28 december 2019 · 716 Inlägg

Hur många kablar har lambdan? 1 tråds är inte förvärmd. Däremot så är 3 tråds förvärmda ...Tror nog att du har 3 tråds...

johan98778
28 december 2019 · 37 Inlägg

Hej!

Har 2st vita som jag förstått är förvärmning och en svart för signal smile

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
zzr9409209
28 december 2019 · 716 Inlägg

Stämmer..Bara att mäta om du får +/- till lambdan.till o börja med.

viccoA
29 december 2019 · 3 110 Inlägg

Om du mäter på batteriet när du vrider om tändningen, vad har du för spänning innan och under tiden? Kan vara en dålig cell.

johan98778
29 december 2019 · 37 Inlägg

Tack för svar!

Vet inte riktigt, kan kolla nästa gång jag har tillgång till ett par extra händer nere i garaget smile

Tänkte på en sak, är dem här gamle Volvo bilarna såpass smarta att dem kan gå i nått "felsäkert läge" beroende på vilka koder som kommer upp?

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
uhlin
29 december 2019 · 2 834 Inlägg

viccoA skrev:
Om du mäter på batteriet när du vrider om tändningen, vad har du för spänning innan och under tiden? Kan vara en dålig cell.

Vore det en dålig cell så la batteriet av direkt.

Enligt TS så drar startmotorn bra.

Så dålig cell i batteriet..... Nä!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang