Volvo 940 1991 - Bilen startar bara om batteriet är extremt fulladdat eller boost *löst*

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 december 2019 · 4 917 Inlägg

malus skrev:
Bränsletryck,  filter, bränslepump.
Någon av ovanstående satsar jag på och som nämndes tidigare så kan STARTGAS kanske hjälpa till att avgöra om det verkligen är bränslerelaterat.

Tillägg teori för bränslepump..som kanske är påväg att ge upp.
Kan det vara så att bränslepumpen behöver extra spänning för att få upp trycket ?
Det är endast ca 12,5 volt normalt på ett batteri, men förmodligen så ger boostern ytterligare 1 volt som då räcker för pumpen..
Sen när motorn går igång så lämnar generatorn det lilla extra, nämligen runt 14 volt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
johan98778
30 december 2019 · 37 Inlägg

Hej igen grabbar!

Ursäkta att jag inte svarat på ett tag hmm

Jag har nu provat med startgas i motorutrymmet, inga framgångar.
Däremot så verkar det som att jag lyckats ringa in problemet lite bättre.
Igår va jag i garaget och bilen startade gång efter gång utan starthjälp, samma vanliga batteri. Däremot verkar det som att det är när bilen har blivit varm som den inte riktigt vill starta. Vad kan ge dessa symtomer? 🤔

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
zzr9409209
30 december 2019 · 716 Inlägg

Läckande spridare,= motorn blir sur..

Senast redigerat av zzr9409209 (31 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 478 Inlägg

Tändspolen igen, är den dålig så tappar den funktionen när den blir varm.
Går bilen bra annars? Drar inte väldigt mycket bensin? Tänkte om den går fett.

Provat att starta med gasen i botten vid varmstart?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johan98778
31 december 2019 · 37 Inlägg

Hej

Tack för visat intresse!

Aa jag blir vansinnig! Bytte till en annan vevaxelgivare igår då många trodde det kunde vara fel på den me de gav inga resultat. Att trycka plattan i mattan hjälper inte, utan de är helt omöjligt att få liv i den när den är varm.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, har en tempgivare liggandes men känns som om att den hade gått riktigt illa om de hade varit fel på den. Bilen går alltså riktigt bra, som sagt kanske man kan ana en liten orolighet på tomgången men det är inte mycket.

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
torsen
31 december 2019 · 7 238 Inlägg

Reserverar mig först för att jag inte är kunnig på Volvo(har endast ägt 3 st).
Men har en teori, som bygger på att din bil har tändspole med förkopplingsmotstånd, eller ett tändlås  med speciellt läge för tändspole under startproceduren.
I båda fallen bygger teorin på att din bil har någon form av spänningshöjande funktion då startmotorn är aktiverad.
Om så är fallet kanske någon av funktionerna fallerar?
En teori, som varit praktiskt fungerande på andra bilar.

johan98778
31 december 2019 · 37 Inlägg

Okej!

Vill du utveckla lite, menar du att du tror att det kan vara fel på tändspolen eller tändningslåset? Tändningslåset borde väl inte vara fel på då det enbart är när motorn är varm?

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 december 2019 · 4 917 Inlägg

Det bär SANNERLIGEN INTE  lätt att gissa när förutsättningarna ändras..sad
Eftersom bränslet nu kan uteslutas så får man koncentrera sig på EL-delen istället.
Kommer det gnistor på stiften när den är varm ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
johan98778
31 december 2019 · 37 Inlägg

Jag måste kolla om det kommer gnistor när den är varm, har inte haft tillgång till ett par extra händer dem senaste dagarna och det underlättar ju.

Jag ska återkomma till dig när jag kollat detta!

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Brådhis * Voff voff *
31 december 2019 · 10 280 Inlägg

johan98778 skrev:
Hej

Tack för visat intresse!

Aa jag blir vansinnig! Bytte till en annan vevaxelgivare igår då många trodde det kunde vara fel på den me de gav inga resultat. Att trycka plattan i mattan hjälper inte, utan de är helt omöjligt att få liv i den när den är varm.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, har en tempgivare liggandes men känns som om att den hade gått riktigt illa om de hade varit fel på den. Bilen går alltså riktigt bra, som sagt kanske man kan ana en liten orolighet på tomgången men det är inte mycket.

//Johan

En bil som inte startar varm och går oroligt på tomgång är inte vad jag skulle säga "går riktigt bra"... wink

Det är likadant som när folk skriver att motorlampan lyser men "bilen går precis som vanligt". Kopplar man upp sig ser man att bilen går allt annat än "som vanligt", men den gör så gott den kan... smile

Så, är stiften blöta av soppa eller inte när du provat att starta den varm? Det kan vara en bra ledtråd...

Prova att byta tempgivare? Mät upp den du har?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
johan98778
31 december 2019 · 37 Inlägg

Tjena Brådhis!

Du fattar poängen, finns ingen anledning till att göra sig lustig över hur jag formulerat mig.

Jag ska byta tempgivaren, men om den är kass tycker jag den borde gå mycket sämre än vad den gör? Men visst, märkte ju igår att den baksmäller lite, de borde väl vara ett täcken på för mycket bensin?

En annan tanke. Tomgångsmotorn eller tomgångsventilen, vad man nu kallar de.
Kan en sån hänga sig och ge sånna symtomer som jag har? Finns det nån kallstarts-historia på dem här bilarna?

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
Reserverar mig först för att jag inte är kunnig på Volvo(har endast ägt 3 st).
Men har en teori, som bygger på att din bil har tändspole med förkopplingsmotstånd, eller ett tändlås  med speciellt läge för tändspole under startproceduren.
I båda fallen bygger teorin på att din bil har någon form av spänningshöjande funktion då startmotorn är aktiverad.
Om så är fallet kanske någon av funktionerna fallerar?
En teori, som varit praktiskt fungerande på andra bilar.

Går lite på din linje. Men det är svårt att mäta fram då spänning ut från tändspole är avgörande. Finns det ett förbikopplingsmotstånd kanske man kan mäta spänningsfall över detta?

EDIT: Tändningslåset kan mycket väl vara en felkälla. Inte ovanligt. Ska bilen stänga ner att förbrukare när den startas men inte gör det så... Det brukar glappa när man vrider fullt ut.

TS uppmanas att vrida försiktigt tills startmotorn vaknar och hålla kvar det läget och se om det blir skillnad.

Senast redigerat av Hybrid_ (31 december 2019)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
31 december 2019 · 2 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

johan98778 skrev:
Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

Har du möjlighet att mäta volt på tändspolen vid påslagen tändning?

Lika lite som man mäter kilo, i ställer flr vikt, så mäter man Volt i stället för spänning...

Nya försök! O beskriv vad du menar...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 478 Inlägg

Meaganeowner skrev:

Hybrid_ skrev:

johan98778 skrev:
Alright! Jag misstänker nämligen också tändspolen, kollade fördelaren också så de inte va nått knas där men de såg bra ut. Ska se vad skroten har för utbud på tändspolar nu på måndag.

Det finns inga reläer som har med tändningen att göra va?

//Johan

Har du möjlighet att mäta volt på tändspolen vid påslagen tändning?

Lika lite som man mäter kilo, i ställer flr vikt, så mäter man Volt i stället för spänning...

Nya försök! O beskriv vad du menar...

Så Volt och spänning är inte samma sak?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
31 december 2019 · 2 250 Inlägg

Nej!

Lika lite som kilometer i timmen skulle vara hastighet. Eller kronor lika med rik.

Leta rätt på åk 9 fysikbok, ifall du inte begriper.


Nåväl, folk som inte begriper är förlåtade.

- Felet är förmodligen förkopplingsmotståndet till tändspolen, eller rättare sagt, den koppling (ledare - kabel) som finns mellan uttag på solenoiden (startreläet) och nämnda förkopplingsmotstånd.

Då blir det just sån.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 december 2019)

Meaganeowner
31 december 2019 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:
Reserverar mig först för att jag inte är kunnig på Volvo(har endast ägt 3 st).
Men har en teori, som bygger på att din bil har tändspole med förkopplingsmotstånd, eller ett tändlås  med speciellt läge för tändspole under startproceduren.
I båda fallen bygger teorin på att din bil har någon form av spänningshöjande funktion då startmotorn är aktiverad.
Om så är fallet kanske någon av funktionerna fallerar?
En teori, som varit praktiskt fungerande på andra bilar.

Samma som torsen är inne på.

Simpelt egentligen... Det är en tändspole av lågspänningstyp du har.
När motorn går så får tändspolen sin spänningsmatning via ett förkopplingsmotstånd.

När du startar, sjunker batterispänningen, kanske några volt, p g a högt strömuttag.
För att kompensera detta, tas en spänning från ett uttag på ovan nämnda solenoid, med en kabel direkt till tändspolen, eller till förbindelsen mellan förkopplingsmotståndet och tändspolen.

Kolla att kabeln är ansluten i båda ändarna. Kan vara fel på solenoiden, men det är ovanligt.

Gott Nytt År.... Kör lugnt.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 december 2019)

torsen
31 december 2019 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Meaganeowner skrev:

Hybrid_ skrev:

Har du möjlighet att mäta volt på tändspolen vid påslagen tändning?

Lika lite som man mäter kilo, i ställer flr vikt, så mäter man Volt i stället för spänning...

Nya försök! O beskriv vad du menar...

Så Volt och spänning är inte samma sak?

Spänning mäts i volt.
Ström i ampére.
Resistans i Ohm.
Enl. Å k 9.

johan98778
31 december 2019 · 37 Inlägg

Hej Hybrid!

Volt är en enhet för spänning, alla förstår vad du menar, bara det att vissa måste göra sig lustiga och trycka ner andra bara för att dem kan...

//Johan

BMW E46 320i "Limousine" (2003)
Meaganeowner
31 december 2019 · 2 250 Inlägg

.

Gissar att du bl a syftar på mig, utan att vara rak och skriva detta.

- Gör mig dock absolut inte lustig på andras brister i förståelse eller tillkortakommande inom ett visst eller flera ämnen. Ser det snarare som en brist och anledning till förkovring.

Blir bara så mycket lättare om man använder rätt och i sammanhanget begripligt, vedertaget vokabulär.

Tycker inte Du?

(Är nåt fel platta går inte i bött, strömmen är hög, lampan lyser 51 watt, dåligt med apelsinkräm i batteriet o s v)


- Åter till TS problem... Har vi kanske ringat in felet?

Kolla på körven, solenoiden - startreläet enligt vissa (alltså utan kött) på sidan av startmotorn. Hur många anslutningar för kablar finns det på denna? En för bl a kabeln från batteriets pluspol, en från tändningslåset ( + matning i startläget). Finns det någon fler?

Innehållet i trådens rubrik, stöder mina antaganden.
D v s att förkopplingsmotståndet inte förbikopplas.
Men genom att ha ett nyladdat batteri eller startboster, kompenseras detta något, med en lite högre spänning till tändspolen. Och tillräckligt stark gnista för start bildas.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 december 2019)

Brådhis * Voff voff *
1 januari 2020 · 10 280 Inlägg

johan98778 skrev:
Tjena Brådhis!

Du fattar poängen, finns ingen anledning till att göra sig lustig över hur jag formulerat mig.

Jag ska byta tempgivaren, men om den är kass tycker jag den borde gå mycket sämre än vad den gör? Men visst, märkte ju igår att den baksmäller lite, de borde väl vara ett täcken på för mycket bensin?

En annan tanke. Tomgångsmotorn eller tomgångsventilen, vad man nu kallar de.
Kan en sån hänga sig och ge sånna symtomer som jag har? Finns det nån kallstarts-historia på dem här bilarna?

//Johan

Det var visst känsligt... Okej...

Om tomgångsmotorn är trasig så går bilen inte på tomgång, men den startar (och stannar direkt om man inte gasar).

Kallstartsfunktionen bestäms av tempgivaren. Tror bilen att det är kallt öser den på med soppa.

Angående tändspolen, har verkligen en 940 från 1991 ett förkopplingsmotstånd till spolen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang