Tveksam om hjullager är skadad

MaxXenon11
28 december 2019 · 8 Inlägg

Hej!
Hoppas att allt är bra med er!

En månad sen körde jag iväg till Stockholm och flög vänster hjulen på motorväg. Tackvore att det var inga bilar framför eller bredvid mig så allt gick bra 😥 😧 
Nu är jag tveksam om hjullager på vänster sidan är skadad eller inte, eller vad tycker ni?

Men jag ska fråga ändå om hur svårt är det att byta en hjullager på 1999 eller 2000 honda accord VI ES 2.0i CG9 som rullat nästan 21000 mil? smile

Blir jätte tacksamma om ni har nån tips, tricks, eller storlek av verktyg man ska använda. smile

Mvh Max

Senast redigerat av MaxXenon11 (28 december 2019)

Jdmboy96
29 december 2019 · 241 Inlägg

Märkte du inte att hjullagret va sönder innan dom gör ju djävla ljud innan det smäller ? Hissa upp den på höger sida å känn efter smile

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
MaxXenon11
29 december 2019 · 8 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Märkte du inte att hjullagret va sönder innan dom gör ju djävla ljud innan det smäller ? Hissa upp den på höger sida å känn efter smile

Bilen hade inga problem när jag körde iväg. Inga konstiga ljud eller nån konstiga vibrationer.
Killen från vägassistansen sa att orsaken till problemet var lösa lugmuttar på hjulens vänstra sida och han tog en bult från varje däck och installerade däcket som flög från bilen och efter det fortsatte jag att köra och tog bilen till en verkstad och de fixade det med helt nya lugmuttrar och nu kör bilen bra men min oro är att om hjullager är skadade på vänstra sida därför att när hjulen flög av var det bara bromsskivan som gled på asfalten vid 110 km / h.
Det finns inga problem med hjullager på höger sidan. smile
Ber om ursäkt om mina texter ser konstiga ut. Jag helt ny på garage forum ☺

Senast redigerat av MaxXenon11 (29 december 2019)

uhlin
29 december 2019 · 2 834 Inlägg

Du kan va lugn. Är det inga ljud eller nåt sånt, inga vibrationer så bara åk vidare.

Tro mig...., du hör om ett hjullager är på väg att ge upp.

Så länge bilen går normalt är det lugnt.

Brådhis * Voff voff *
29 december 2019 · 10 280 Inlägg

Jag hade nog varit mer orolig för bromsskivan...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang