Ivel skrev:
M123 skrev:
zemet skrev:
Bränslepriset är högt tycker många.
En naturlig följd av det är att diskutera alternativ, dvs annan skattepolitik på bränsle och transporter eller alternativ energikälla för att driva fordon med.
Klagomål på dyr diesel och besin kommer leda till förslag om at istället köra på el eller vätgas, biogas mm.
Denna typ av trådar spårar ju alltid ur och såfort någon säger att man bör köra el istället så kommer alltid argumenten om hur dåligt för miljön det är att tillverka batterier, barnarbete och att bilen laddas med kolkraft. Samt att elen inte kommer räcka och att folk inte kan ladda av olika anledningar.
En tråd om extraljus skall inte handla om bananer nej.
Men en tråd om hur dyra extra ljus är lär få förslag på olika lösningar för att få ner kostnaden. Gissningsvis allt ifrån att göra egna xenonkonverteringar till att köpa billiga ledramper på ebay eller att öka strömstyrkan till befintliga ljus.
Men som sagt, jag tycker det är rliligt att min diskuterar alternativ till dyra drivmedel i en sån här tråd.
Är väll upp till våra forum moderatorer att avgöra i slutändan antar jag.
Jag kan väl delvis hålla med dig att man får absolut ta ut svängarna men nu är nog inte det som är det det egentliga problemet.
Svängarna har blivit till agenda för några enstaka, ett kall att vara helt polariserade och bemötande andra ståndpunkter med att det är populism, lobbyister och partiska artiklar osv,
det är ingen debatt utan en systematik att trötta ut andra och få sista ordet.Man får tycka precis vad man vill men för den delen kan man nog tagga ner sig lite, åtminstone jag vill inte läsa om elbilar i varenda tråd jag öppnar eller om Prius eller någon Honda.
Nåväl.

Är det någon som sett dagens priser på bränsle?

Den framåtseende skulle kunna se det som en möjlighet att lära sig nya saker, som inte är baserade på "en känsla" eller "det har brorsans pappa sagt" utan på faktiska mätbara verifierbara fakta, att lyfta blicken är mycket sällan av ondo.
Som påminnelse, TS inlägg två i tråden handlade om...elbilar, det TS inte vill att vi får skriva om. Ridå ned.
Däremot verkar polariseringen vara på det viset att den som inte instämmer i den fossila kören får inte yttra sig utan ska bara "hålla käften" även när direkta felaktigheter vräks fram.
Bränslepriset häromkring är stillastående sedan trådens start.
Elpriset BTW har inte heller rört sig, så det kostar fortfarande i runda slängar två kronor milen i energikostnad att köra en mindre fransk elbil vid laddning hemma.
Jag har även varit i kontakt med en elektriker då jag precis som långfärdspendlande skribenten inte har några superfeta strömslangar i väggarna i min gamla kåk.
Elektrikern sa, hör och häpna, att det är absolut inga problem att vid huvudentralen koppla in en grövre matning för högre effektuttag. Elektrikern menade också att den som påstår något annat är totalt lurad av (sätt in passande elbilsbelackare).
För övrigt är en ny modell av Prius i antågande.