4948
Sök

Audi A6 Avant 2007 (4f). Problem framvagn.

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
Hej!

Ber om ursäkt på förhand om det redan finns en liknande tråd.

Jag brukar se mig som rätt haj på bilar men nu sliter jag snart håret av mig!

Jag har ett oljud som kommer från höger fram när jag främst svängar vänster i hastigheter över 30-50 och uppåt.
Jag har bytt hjullager på båda sidor fram och bytt samtliga skivor och belägg runt om.

Jag har varit inne på om det kanske beror på antingen kolvarna i oket som glider kasst eller om krängningshämmarna kan ha något med det att göra då jag såg att de inte var helt pigga (tror dock inte på det sista).

Snälla, om någon sitter på erfarenheter och kunskap om detta så upplys mig gärna innan jag river biljävlen!

241 Inlägg
4 januari 2020
Det är inte fjäderskålarna eller lagret där som gnäller?

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
Jdmboy96 skrev:
Det är inte fjäderskålarna eller lagret där som gnäller?

Njae, inget direkt klonkande i gupp mm utan mer ett vibrerande ljud, låter precis som skev skiva eller dåligt hjullager, men har bytt ut skivorna idag och de gamla skivorna var bara 4 månader.
Jag hittade rep.sats till oket idag så ska prova att byta kolvar och packningar imorgon.
Men känns inte som att det skall vara det som är problemet men i nuläget så checkar jag mer eller mindre bara av alla tänkbara ”billigare” delar innan jag ger mig på större jobb.

Någon som har erfarenhet av drivknutar?
Kan drivknutarna ge sådana ljud vid defekt?
Senast redigerat av Jskolss (4 januari 2020)

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Hur låter det?

Hej!
Låter exakt som hjullagren när de blir sämre och sämre men hjullagren är nyligen bytta varav vänster är bytt två gånger, ljudet kom innan jag bytte men ljudet förblev efter bytet.

Ljudet finns där när jag svänger höger.
Från minimalt rattutslag till max utslag låter det som ett typiskt vibrationsdån.

Gäller både med sommar och vinterdäck varav sommardäcken är nya.
Framvagnsinställning är gjord samtidigt som sommardäcken byttes i augusti 2019.

761 Inlägg
4 januari 2020
Inte så att hjullagret är feldraget? Förhårt eller löst?

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
Snurriis skrev:
Inte så att hjullagret är feldraget? Förhårt eller löst?

Är ju faktiskt ett alternativ. Ska se om jag kan kontrollera det på något sätt.
Tack för tipset.

2 855 Inlägg
4 januari 2020
Skulle kunna gissa på drivknut om det låter då du åker och svänger.

Hörs ljudet då du står stilla och svänger? Isåfall fjäderbenslagring?
Senast redigerat av uhlin (4 januari 2020)

204 Inlägg
4 januari 2020
Kan det vara något relaterat till ABS kransen? Jag hade ett liknande problem med en Mercedes jag hade tidigare. Den var visserligen inte framhjulsdriven men det var ett ljud som liknade hjullager men var kvar efter byte av lager på båda sidorna. Ljudet upphörde efter rengöring av ABS kransen. Hoppas du hittar en lösning på felet.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
Niknar skrev:
Kan det vara något relaterat till ABS kransen? Jag hade ett liknande problem med en Mercedes jag hade tidigare. Den var visserligen inte framhjulsdriven men det var ett ljud som liknade hjullager men var kvar efter byte av lager på båda sidorna. Ljudet upphörde efter rengöring av ABS kransen. Hoppas du hittar en lösning på felet.

Tack så mycket för svaret! Har absolut inte haft en tanke på att det kan vara så.
Jag skall med med paketet imorgon igen så jag kollar över kransen samtidigt.
Ännu en gång, tack för bra och sakliga förslag och svar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 982 Inlägg
4 januari 2020
kan t.o.m vara så enkelt att dammskyddet som skyddar bromskivan tar i bromskivan ibland.. räcker med att den ligger väldigt nära för att det ska börja låta när hjulagret blir belastat.

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
Growe skrev:
kan t.o.m vara så enkelt att dammskyddet som skyddar bromskivan tar i bromskivan ibland.. räcker med att den ligger väldigt nära för att det ska börja låta när hjulagret blir belastat.

Tack så mycket för svar!
Har faktiskt reflekterat över att den tidigare låg väldigt nära.
Jag ska kontrollera även detta.

Bra och befogat tips!
Tack så mycket.

5 162 Inlägg
4 januari 2020
När du ändå är där och bökar så kolla däcken så dom inte är slitna i vågor, hajfenor. Detta kan ge durrande ylande ljud.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
mb_pucken skrev:
När du ändå är där och bökar så kolla däcken så dom inte är slitna i vågor, hajfenor. Detta kan ge durrande ylande ljud.

Skall absolut gå över dem!
Många tack för tipset!

Sök