Peugeot 307 2001 låter som en diesel

Smurfen40
6 januari 2020 · 689 Inlägg

Syrran köpte en Peugeot igår och när man startar den så låter den som en diesel.
Olja och filter ska vara bytt nyligen
Några förslag på vad det kan vara??
Har hört nåt om att det kan vara lyftarna som låter och att det är ofarligt men tänkte höra om någon här vet??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Lyftare kan knattra lite om de är hydrauliska och har fått halvdålig service med oljebyten. En klassisk lösning är att hälla i ca5dl ATF-olja i motoroljan och köra en period. ATF-oljan får igång lyftarna igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2020 · 17 448 Inlägg

Nu ska jag vara elak Smurfen. Men du har väl en tendens till att hitta fel som inte finns? Vet från tidigare inlägg.

Men lyftarna kan knattra om olja inte är ok. Att den skulle fått "Olja och filter ska vara bytt nyligen" kan man ta med en nypa salt. Hur ser oljan ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
6 januari 2020 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu ska jag vara elak Smurfen. Men du har väl en tendens till att hitta fel som inte finns? Vet från tidigare inlägg.

Men lyftarna kan knattra om olja inte är ok. Att den skulle fått "Olja och filter ska vara bytt nyligen" kan man ta med en nypa salt. Hur ser oljan ut?

Haha ja du har helt sant men detta kan man inte ta fel på.den låter verkligen som en dieselbil.
Ska kolla lite på den sen i veckan

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu ska jag vara elak Smurfen. Men du har väl en tendens till att hitta fel som inte finns? Vet från tidigare inlägg.

Men lyftarna kan knattra om olja inte är ok. Att den skulle fått "Olja och filter ska vara bytt nyligen" kan man ta med en nypa salt. Hur ser oljan ut?

Haha ja du har helt sant men detta kan man inte ta fel på.den låter verkligen som en dieselbil.
Ska kolla lite på den sen i veckan

Kan det vara så att den bara låter när den är kall, men när den blir varm så försvinner problemet?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Smurfen40
7 januari 2020 · 689 Inlägg

axxet skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu ska jag vara elak Smurfen. Men du har väl en tendens till att hitta fel som inte finns? Vet från tidigare inlägg.

Men lyftarna kan knattra om olja inte är ok. Att den skulle fått "Olja och filter ska vara bytt nyligen" kan man ta med en nypa salt. Hur ser oljan ut?

Haha ja du har helt sant men detta kan man inte ta fel på.den låter verkligen som en dieselbil.
Ska kolla lite på den sen i veckan

Kan det vara så att den bara låter när den är kall, men när den blir varm så försvinner problemet?

Ska höra med syrran då jag bara hört den när sen var kall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang