Kraftigt vibrerationer i bromspedal vid inbromsning högre fart

Renjägarn
8 januari 2020 · 638 Inlägg

Har fått problem med att bromsarna vibrerar kraftigt vid inbromsning speciellt i lite högre hastigheter. Man känner kraftiga vibrationer i pedalen.

Det började efter att jag fått en 2a dålig bromsverkan på handbromsen och jag fick smörja upp samt byta en fjäder på oken för att få igenom handbromsarna. Det blev ett litet hål i ena damasken på ena oket , men det kan väl knappast ha gjort att bromsarna börjar vibrera?

Jag tog även lös glidpinnarna iaf på bakaxeln och smorde upp rikligt med kopparfett. I övrigt är det precis som innan, inga nya skivor eller belägg.

Är det något man kan göra för att felsöka utan att behöva byta massa delar?  Oken och skivorna är ju inte direkt gratis, så hade ju helst sluppit att bara "testa" mig fram genom att byta dessa då bilens värde inte är alltför högt wink

Kommer väl nånting här snart!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Antingen skeva skivor eller beläggning  på skivorna.
Hur ser dom ut, är dom blanka ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2020 · 14 056 Inlägg

Renjägarn skrev:
Har fått problem med att bromsarna vibrerar kraftigt vid inbromsning speciellt i lite högre hastigheter. Man känner kraftiga vibrationer i pedalen.

Det började efter att jag fått en 2a dålig bromsverkan på handbromsen och jag fick smörja upp samt byta en fjäder på oken för att få igenom handbromsarna. Det blev ett litet hål i ena damasken på ena oket , men det kan väl knappast ha gjort att bromsarna börjar vibrera?

Jag tog även lös glidpinnarna iaf på bakaxeln och smorde upp rikligt med kopparfett. I övrigt är det precis som innan, inga nya skivor eller belägg.

Är det något man kan göra för att felsöka utan att behöva byta massa delar?  Oken och skivorna är ju inte direkt gratis, så hade ju helst sluppit att bara "testa" mig fram genom att byta dessa då bilens värde inte är alltför högt wink

Tänk på att det viktigaste på en bil är att få stopp på den så bromsarna är viktiga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Myhran
9 januari 2020 · 452 Inlägg

Slår det i ratt och pedal vid inbromsning?
Om det slår i ratten så byt skivor och belägg fram först och främst, det kan även vara fel i bromsarna bak. Men slår det i ratten är det åtminstonne fel i fram,

Slår det bara i pedalen borde felet bara ligga i bak,

Har du en trasig damask så se till att renovera denna! Och kolla visuellt skicket på skivor! Lägg gärna upp bilder på hur bromsskivorna ser ut på in resp utsida,

Med vänlig hälsning,

Renjägarn
12 januari 2020 · 638 Inlägg

Vettemannen skrev:
Tänk på att det viktigaste på en bil är att få stopp på den så bromsarna är viktiga.
/Benny

Ja det är sant. Men om felsökningen av bromsproblemet överstiger värdet på bilen så skrotar jag hellre bilen än att börja felsöka, därav min fråga smile

Kommer väl nånting här snart!
torsen
12 januari 2020 · 7 238 Inlägg

Har skivorna  "härdfläckar = punktvisa blåanlöpningar?
Kan innebära att materialet slits mellan härdfläckarna så att skivorna blir ojämnt tjocka.
Härdfläckar uppkommer vanligtvis efter överbelastning eller anliggande bromsar.
Går inte att svarva bort.
Måste slipas bort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang