Saab 9-5 -03 diesel, tappar kraft vid gas.

Jansonn
9 januari 2020 · 9 Inlägg

Har en saab 9-5 linearsport sp i årsmodell 2003. Diesel såklart.
Bilen har gått 23000 mil.

Han startar och går hur fint som helst på tomgång, men när du gasar och kommer upp till 3000 varvtal så tappar han all kraft och vill helst dö av. Slutar du då gasa så varvtalen få gå ner går han fint igen. Med andra ord måste du smygköra och slira ettan för att ens ta dig upp för uppförsbacke.
Bilen är INTE trimmad eller modifierad. Inga varningslampor lyser heller, och det kommer inte upp några felkoder med felkodsläsare, vilket vi tittade på en auktoriserad saab-verkstad. Felet är hela tiden, och de blir inte bättre efter ett tag, utan problemet är kvar hela tiden oavsett hur många gånger jag startar om/ nollställer med felkodsläsare.

Någon som vet vad som kan vara fel på bilen? Han på saabverkstan talade om något med någon axel, som man måste bort med motorn för att nå. Men han är tysk och hans svenska var tyvärr obefintlig så förstod inte mycket av vad han talade om. Någon som har en hum om vad han kan mena?

Snurriis
9 januari 2020 · 761 Inlägg

Kan det vara weastgate staget han kanske menade som sitter på turbon?

Jansonn
9 januari 2020 · 9 Inlägg

Snurriis skrev:
Kan det vara weastgate staget han kanske menade som sitter på turbon?

Har ingen aning alls om vad han kan mena tyvärr. Det enda jag vet är att han först pratade om någonting med att de är fel på luften till turbon (om jag fatta de rätt), och sedan började han tala om att de kunde vara någonting med någon axel. Skulle kosta 40-50.000 om dom på verkstaden skulle fixa det, vilket inte känns jätte värt 😂😅

EmsAnders
9 januari 2020 · 151 Inlägg

Dieselfilter är bytt?

amazinjoey
9 januari 2020 · 1 139 Inlägg

Jansonn skrev:

Snurriis skrev:
Kan det vara weastgate staget han kanske menade som sitter på turbon?

Har ingen aning alls om vad han kan mena tyvärr. Det enda jag vet är att han först pratade om någonting med att de är fel på luften till turbon (om jag fatta de rätt), och sedan började han tala om att de kunde vara någonting med någon axel. Skulle kosta 40-50.000 om dom på verkstaden skulle fixa det, vilket inte känns jätte värt 😂😅

Umm bilen är nog inte ens värd 5000kr... Axeln  till turbon är det nog men fixa de tkommer kosta mer än bilen.  Bilen är tyvärr inte värd mer än runt 5000kr även som stora 3.0TID...

Snurriis
9 januari 2020 · 761 Inlägg

Vart i vårt avlånga land är du belägen?

Jag skulle ta bilen till en annan auktoriserad verkstan för en felsökning, speciellt när du känner dig väldigt osäker på vad mannen sa m.m

Znixer
10 januari 2020 · 145 Inlägg

Är det original dieselpump som sitter i så kan det mycket väl vara den. Allt över ca 17k mil på 2.2TiD'ens dieselpump är bonus, mycket vanligt att den ger upp. Detta borde en Saab-verkstad veta om.

Jansonn
11 januari 2020 · 9 Inlägg

Snurriis skrev:
Vart i vårt avlånga land är du belägen?

Jag skulle ta bilen till en annan auktoriserad verkstan för en felsökning, speciellt när du känner dig väldigt osäker på vad mannen sa m.m

Jag bor i Västernorrland. Närmaste auktoriserad verkstan förutom den vi va till är 7 mil bort, men får kanske ta och bogsera han dit ändå.

Jansonn
11 januari 2020 · 9 Inlägg

Znixer skrev:
Är det original dieselpump som sitter i så kan det mycket väl vara den. Allt över ca 17k mil på 2.2TiD'ens dieselpump är bonus, mycket vanligt att den ger upp. Detta borde en Saab-verkstad veta om.

Han på verkstan nämnde inte ens någonting om diselpumpen.. känns som att han som hade hand om bilen kanske jobbade på fel verkstad ifall om de är som du säger, att de är ett känt fel. Få helt enkelt testa byta och se om de blir bättre. Finns inte så mycket annat att göra än att testa allt möjligt som de kan vara fel på.

Jansonn
11 januari 2020 · 9 Inlägg

amazinjoey skrev:

Jansonn skrev:

Snurriis skrev:
Kan det vara weastgate staget han kanske menade som sitter på turbon?

Har ingen aning alls om vad han kan mena tyvärr. Det enda jag vet är att han först pratade om någonting med att de är fel på luften till turbon (om jag fatta de rätt), och sedan började han tala om att de kunde vara någonting med någon axel. Skulle kosta 40-50.000 om dom på verkstaden skulle fixa det, vilket inte känns jätte värt 😂😅

Umm bilen är nog inte ens värd 5000kr... Axeln  till turbon är det nog men fixa de tkommer kosta mer än bilen.  Bilen är tyvärr inte värd mer än runt 5000kr även som stora 3.0TID...

Man kan ju dock fixa de själv och då bli de inte så dyrt.

Znixer
11 januari 2020 · 145 Inlägg

Jansonn skrev:

Znixer skrev:
Är det original dieselpump som sitter i så kan det mycket väl vara den. Allt över ca 17k mil på 2.2TiD'ens dieselpump är bonus, mycket vanligt att den ger upp. Detta borde en Saab-verkstad veta om.

Han på verkstan nämnde inte ens någonting om diselpumpen.. känns som att han som hade hand om bilen kanske jobbade på fel verkstad ifall om de är som du säger, att de är ett känt fel. Få helt enkelt testa byta och se om de blir bättre. Finns inte så mycket annat att göra än att testa allt möjligt som de kan vara fel på.

När jag höll på med dessa bilar och dess pumpar för 10 år sedan var de inte billiga att byta (vet inte hur det är nu) och det är ju inte säkert att det är pumpen men ha den i åtanke när du eller Saab-verkstaden felsöker.

Jansonn
28 januari 2020 · 9 Inlägg

Znixer skrev:

Jansonn skrev:

Znixer skrev:
Är det original dieselpump som sitter i så kan det mycket väl vara den. Allt över ca 17k mil på 2.2TiD'ens dieselpump är bonus, mycket vanligt att den ger upp. Detta borde en Saab-verkstad veta om.

Han på verkstan nämnde inte ens någonting om diselpumpen.. känns som att han som hade hand om bilen kanske jobbade på fel verkstad ifall om de är som du säger, att de är ett känt fel. Få helt enkelt testa byta och se om de blir bättre. Finns inte så mycket annat att göra än att testa allt möjligt som de kan vara fel på.

När jag höll på med dessa bilar och dess pumpar för 10 år sedan var de inte billiga att byta (vet inte hur det är nu) och det är ju inte säkert att det är pumpen men ha den i åtanke när du eller Saab-verkstaden felsöker.

Både jag och dom har felsökt bilen men det har inte dykt upp någonting överhuvudtaget. Helt blankt. Tänk att vi ska tömma tanken då dieseln som är i tanken nu är flera år, och när det kom ut lite grann (1,5 dl ca) så luktade de lacknafta och var fullt med grus i tanken. Tydligen skulle han på verkstaden ha bytt dieselfilter undertill, men det nämnde han ingenting om när vi var där med bilen för 3 veckor sedan utan det fick vi reda på nu idag. Det luktar även sjukt dåligt när bilen står på tomgång, så det är garanterat att dieseln är dålig och inte i bra form. Kan man på något sätt se om det skulle vara dieselpumpen, tänkte om man tog lös den etc? Eller ser den likadan ut även om de är den det är fel på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang