Bilen skakar (Volvo 940 M90)

Decoco
10 januari 2020 · 14 Inlägg

Hej, ja som titeln lyder skakar hela bilen så in i helvete när jag närmar mig 30km/h efter att jag bytt lamell, tryckplatta och växellåda(till en annan M90). Dessvärre märkte jag aldrig upp hur kardan satt innan jag tog ner den och sitter därför med detta problem och undrar därför hur jag kan fixa det.
Jag har provat att haka av kardanen från växellådans utgående axel och sedan snurrat på axeln ett snäpp åt höger och därefter montera på kardan igen och jag kände att det faktiskt hjälpte och nästa gången vibrerade det först vid 40km/h. Och stödlagret fungerade bra innan jag tog ner kardan och tror att det kan uteslutas.

Någon därute som vet vad det kan vara för fel?

jaka54
10 januari 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Om det inte vibrerade innan du demonterade kardan men vibrerar efter att du återmonterat den ...så beror felet (vibrationer) att du monterat kardan fel.

Decoco
10 januari 2020 · 14 Inlägg

Ja så långt är jag med! smile
Jag vet bara inte hur det är jag monterar kardanen fel, alltså hur monterar jag den rätt utan att ha märkt upp innan? För nu har jag ju testat mig fram och hakat av kardanen och roterat på utgående axel ett snäpp åt höger 3 gånger nu utan att vibrationerna går bort.

jaka54
10 januari 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Axeln har väl splines...många lägen att välja på!

Decoco
10 januari 2020 · 14 Inlägg

Jo visst har den det, men den har ett master spline, så den kan bara monteras på ett sätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang