945 -91 larm

Volvo_norrland
10 januari 2020 · 1 Inlägg

Skaffade mig en 945a -91 för ett tag men men slutade starta och stod ett tag. Nu går den igen efter lite bytta delar och även nytt batteri.

Däremot har det börjat dumma sig med larmet så den började blinka vid 2 tillfällen när jag öppnar bakdörren. Vet inte riktigt vad felet är då jag läst larm/startspärr, bilen startar och går ändå öven fast det blinkar.

Huvudsaken var att jag vill ha bort larmet men det ska inte påverka start eller körning så hur gör jag?😦

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Man kollar upp vart trådarna går från larmet och återställer dessa till sitt tidigare läge.
Går det t ex 2 trådar från startmotorn så får man ju återställa dessa så ursprungliga ledningen blir hel.
Lite historik..
När jag gjorde ett himpajimpalarm, anno 1975,  på min gamla ford så kopplade jag en tråd till tutan via ett mindre relä och det var faktiskt en LÅNG tjomme som försökte stjäla bilen. Ja, jag såg honom faktriskt springa ifrån bilen..
Han blev nog ganska snopen när han såg att det inte fanns något lås, utan BARA  ett simpelt vred..
Såklart vred han om  och tutan gick igång..
Och då vred han såklart tillbaka , för han trodde väl att det var SÅ enkelt konstruerat..
Men si så var det inte, för reläet hade jag fixat så att vid tillslag så fick det självhåll och kom att tuta ända tills batteriet tömdes på "kräm"..
Så tjuvrackarn fick lägga benen på ryggen därifrån illa kvickt..
Det enda han fick med sig var min usla värdelösa radio med bandspelare som åt band..
Och det tackar jag honom för..smile
Och det är väl ifrån sånahär upplevelser ordspråket, "intet ont utan att det för något gott med sig ", kommer ifrån..

Senast redigerat av axxet (10 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang