Audi A4 1.8tq B6 drivaxel hoppade ur knuten vid sladd

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari · 5 092 Inlägg
#1

Körde från jobbet idag och åkte genom en snäv kurva på 1an i typ 10kmh.

Var en hal fläck och bilen gled till lite lite så att antisladden hoppade i för ett ögonblick. Åkte och växlade upp på 2an, ökade farten helt normalt och det lät som att växeln hoppade ur.

La i växeln igen med det bara varvar. Samma på 3an, 4an. Stannar och inser att 1an inte heller funkar. Gnisslar lite bara typ men den tar sig inte framåt.

Har kopplingen rykt vara sådär huxflux?
Visst att den tagit ganska högt upp ett tag, men har inte slirar innan vad jag har märkt.

Hur svårt eller dyrt är det isåfall att byta?

Ska precis sälja dne då den inte behövs så byter helst bara kopplingssats isåfall.

Hört priser på 20.000 men det är ju knappt hela bilen ens värd känner jag. Skulle själv gissa på mellan 4 och 8 kanske med arbete på Mekonomen, bds eller liknande?

Eller kan det vara något annat som är fel?

Senast redigerat av Piratstikin (11 februari )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
31 januari · 3 979 Inlägg
#2

Drivaxel insidan åkt ur ?
Kryp under och känn vilken sida..
Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket..
Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. . smile

Senast redigerat av axxet (31 januari )

Piratstikin 2015 Dbakuten.
31 januari · 5 092 Inlägg
#3

axxet skrev:
Drivaxel insidan åkt ur ?
Kryp under och känn vilken sida..
Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket..
Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. . smile

Ser man det lätt? Kan den bara glida ur hursom? Står kvar på jobbet så får kika i morgon haha. Hoppas verkligen att det är som du säger. Då får du fan en tia 😂

Piratstikin 2015 Dbakuten.
31 januari · 5 092 Inlägg
#4

axxet skrev:
Drivaxel insidan åkt ur ?
Kryp under och känn vilken sida..
Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket..
Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. . smile

Förövrigt en quattro, eller kan hela drivningen sluta ändå om en drivaxel åker ur? smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
31 januari · 3 979 Inlägg
#5

Ja, jag satsar 5an på det.. smile
Drivmomentet saknas..

Piratstikin 2015 Dbakuten.
31 januari · 5 092 Inlägg
#6

axxet skrev:
Ja, jag satsar 5an på det.. smile
Drivmomentet saknas..

Hur vanligt är det att en drivknut bara hoppar ut? Tänkte om splinsen eller nått bör ha gått sönder? Eller kan det bara vara så enkelt? smile inte hunnit åka till jobbet och kika än haha

uhlin
31 januari · 1 447 Inlägg
#7

Drivaxeln ska väl inte bara kunna ramla ur, låter ju otroligt.

Isåfall om den gjort det är väl axeln för kort från början.

Satsar mer på en drivknut isåfall.

Men 4-hjulsdrift? Borde den inte driva ändå?

I min värld lutar det mer åt koppling, växellåda/fördelningslåda.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
31 januari · 5 092 Inlägg
#8

uhlin skrev:
Drivaxeln ska väl inte bara kunna ramla ur, låter ju otroligt.

Isåfall om den gjort det är väl axeln för kort från början.

Satsar mer på en drivknut isåfall.

Men 4-hjulsdrift? Borde den inte driva ändå?

I min värld lutar det mer åt koppling, växellåda/fördelningslåda.

Tydligen diffar den ur oavsett 2 eller 4wd på dessa om tex en drivknut har rykt. Hoppas att nått bara har hoppat ur, alternativ en pajj drivknut. Men med min tur lär man väl byta koppling å svänghjul å hela fadderullan

uhlin
31 januari · 1 447 Inlägg
#9

Då tippar jag på drivknut.

Har du haft nåt knakande/knäppande ljud då du svängt lite skarpare?

Nybergrobin
31 januari · 2 042 Inlägg
#10

jag är 99% säker på att det är en drivknut som havererat

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
31 januari · 3 979 Inlägg
#11

Nybergrobin skrev:
jag är 99% säker på att det är en drivknut som havererat

Och jag är 99,5% säker på att en drivaxel hoppat ur.. sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari · 10 032 Inlägg
#12

som sagt..  4wd är falsk marknadföring den är enhjuls driven.  och bytt drivaxel på ett antal både audisar och vw som varit 4wd som knuten gått åt skogen och bilen vägrar röra sig ur fläcken.    så gissar oxå på drivaxel som gått..    oftast brukar man kunna backa när axeln gått av men det är lite hur som om det fungerar på backen.. men med öppna diffar i bakdiff och framdiff och en öppen mellan diff så är det som gjort för att både fastna i snö och bli stående om en drivaxel pajar tyvärr .

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
31 januari · 3 979 Inlägg
#13

Nu väntar vi bara på svaret.. smile

uhlin
31 januari · 1 447 Inlägg
#14

axxet skrev:

Nybergrobin skrev:
jag är 99% säker på att det är en drivknut som havererat

Och jag är 99,5% säker på att en drivaxel hoppat ur.. sad

Och jag är 99,9% procent säker på att inte drivaxeln hoppat ur. Möjligtvis gått av men inte hoppat ur.

Men tror drivknut som gett upp.

Nåja, inväntar svar. Hehehe!

Nybergrobin
1 februari · 2 042 Inlägg
#15

uhlin skrev:

axxet skrev:

Nybergrobin skrev:
jag är 99% säker på att det är en drivknut som havererat

Och jag är 99,5% säker på att en drivaxel hoppat ur.. sad

Och jag är 99,9% procent säker på att inte drivaxeln hoppat ur. Möjligtvis gått av men inte hoppat ur.

Men tror drivknut som gett upp.

Nåja, inväntar svar. Hehehe!

Tack! big_smile     Nu är jag inte världens mest rutinerade hobbymek men jag har aldrig sett att den drivaxel hoppar ut. Den sitter där den sitter

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 februari · 3 979 Inlägg
#16

Piratstikin skrev:
Ser man det lätt? Kan den bara glida ur hursom? Står kvar på jobbet så får kika i morgon haha. Hoppas verkligen att det är som du säger. Då får du fan en tia 😂

Jag höjer insatsen till 100% eftersom han dubblar min initiala inkomst.. smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 februari · 5 092 Inlägg
#17

Kan nästan ge svar iallafall. Släpade hem bilen idag. La i växel och vred upp hjulet. Man ser att Drivaxeln snurrar vänster fram så yttre drivknuten har antingen hoppat ur (vilket egentligen borde vara omöjligt)? Eller så har knuten gått, gnisslar lite ju högre växel man har i och så blir ljudet högre. Antingen räcker det att byta knut, eller så har splinsen gått så man lär byta hela axeln smile

Ska montera isär i morgon och se hur stor skada det är. Kan Ju hoppas på att den hoppat ur, men då bör den väl slå runt i karossen och föra ett jäkla liv?

För övrigt har jag inte hört några tecken på att knuten ska vara dålig, knarra eller knaka.

Har känts lite som att det är dåligt med luft i framdäcken men det är bra med luft. Tycker även att det låtit liiite från typ höger fram att ett ljullager eller något börjat höras. Men det är vänster fram den snurrade iallafall 🙂 vad gissar folk på nudå? smile någon som sitter på en komplett drivaxel vänster fram annars?

Senast redigerat av Piratstikin (1 februari )

uhlin
1 februari · 1 447 Inlägg
#18

Det är inte möjligt att axeln hoppat ur. Endera splinsen som gett vika på axeln eller knuten.

Skulle även kunna va splinsen i navet med men tror mest på axeln eller knut.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari · 5 092 Inlägg
#19

Rev isär det lite snabbt idag. Plockade bort damasken yttre och en kula ramlade ut. Den glappade satan inne i knuten redan innan damasken togs bort.

Splinsen på Drivaxeln såg fina ut så det verkar bara vara att byta knut.

uhlin
4 februari · 1 447 Inlägg
#20

Då har du sköna slantar att vänta från axxet. Hahaha.

Nej, att axeln bara skulle hoppa ur är ju inte möjligt då den sitter där.

Bara sätta i en ny knut eller hela drivaxeln från nån skrot.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang