![https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233688/233688-68160e03ad97a714787caf9efb4daeac.jpg]()
Det hela började med att jag för ca 5 år sedan kom över en VW Caddy mk2 för en skitsumma på 1000kr.
Jag blev kär i små pickisar och det blev lite småpill med den bilen. När jag sedan började google runt lite på VW´s pickis-historia såg jag vad som kom att bli min drömbil. Nämligen Caddy mk1.
Snabbspola fram några år där livet och jobbet hade kommit emellan sålda jag min passat och tänkte jag skulle köpa något billigare färdmedel. Så ut på blocket jag for för att hitta en liten pendlarbil. Tänkte att när jag ändå är här så kan jag ju kolla om det finns någon rolig bil. En caddy mk1 från Motala dök upp och där var det kört. Ringde säljaren, kom överens om pris och sedan la vi på. Ringde sen min bror och frågade vad han hade för sig. Han låg på soffan och jag sa "bra, då åker du till motala och köper en bil och kör upp den till falun"
Som tur är nappar min bror alltid på dåliga idéer så köpet genomfördes utan att jag hade sett bilen.
Väl hemma i falun så fick jag äntligen se rariteten. Det visade sig sen att den var i lite sämre skick än vad jag hade trott. Genomruttna trösklar, en motor som gick som om den hade tjänat i kalla kriget och totalt genomrostade bromsok som dessutom inte hade några bromsbelägg kvar och vatten som tog sig in överallt i kupén.
Med andra ord så finns det en del att göra på bilen.
Så i denna tråd kan ni följa en tidigare totalt ointresserad bilmänniskas försök att "renovera" sitt första projekt.
Saker som skall göras:
- Laga ytrost och lacka om dessa delar
- Svetsa dit nya trösklar
- Byta bromsok och belägg
- Ta bort skärmbreddarna
- Svetsa igen alla hål längst sidan på bilen där lister suttit
- Svetsa igen hålen efter skärmbreddarna
- Ny kupéfläkt + motstånd
- Försöka hitta regnskydd till fläkten
- Laga rosthål i golvet i kupén
- Nya strålkastare (Angel eyes)
- Ny stereo + ljud
- Nya fälgar + däck
- Ny grill
- Köpa den inredning som saknas (Handskfack m,m)
- Ny front
- Nya blinkers
- Ny ljudisolering i golv