Koppla led-ramp på Berlingo -13

Svanlund
2 februari 2020 · 4 Inlägg

Jag har en Berlingo från 2013 som jag ska koppla en liten led-ramp på men vet inte hur jag ska sätta kablarna på batteriet. Har aldrig sett batteri som ser ut såhär.
Är det någon här som vet hur man gör?


https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234654/234654-2f652622d7e6394c2d6bc53ebecabbe7.jpg

spillolja
2 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Ta loss någon av dom 2 främre muttrana, lägg kabelskon bakom och återmontera, förutsätter att säkring finns före eller efter reläkontakten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Svanlund
2 februari 2020 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
Ta loss någon av dom 2 främre muttrana, lägg kabelskon bakom och återmontera, förutsätter att säkring finns före eller efter reläkontakten

Är det plus som ska kopplas till en av dom och minus på skruven i karossen ute till höger(när man står och tittar in i motorutrymmet) då?
Tack för så snabbt svar!

spillolja
2 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Svanlund skrev:
Är det plus som ska kopplas till en av dom och minus på skruven i karossen ute till höger(när man står och tittar in i motorutrymmet) då?
Tack för så snabbt svar!

yes box  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zleepy Trucker
2 februari 2020 · 1 391 Inlägg

sätt den bakom den vänstra muttern, där har du direktström från pluspolen (även om högra med funkar)...

jag personligen hade valt att ta minus från batteriets minuspol (tycker jag är bättre än karossen om möjligt)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
spillolja
2 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Nja det vill jag inte hålla med om, minus bör gå till karossen, då det är närmare generatorn, på batteriet ska bara finnas anslutning för + och -  då även korrision kan uppstå
spänningsfall har bara betydelse om man använder halogen-stråkastare

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Svanlund
2 februari 2020 · 4 Inlägg

spillolja skrev:

Svanlund skrev:
Är det plus som ska kopplas till en av dom och minus på skruven i karossen ute till höger(när man står och tittar in i motorutrymmet) då?
Tack för så snabbt svar!

yes box  smile

Tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang