Volvo v50 D2 2012, glödstift ur funktion efter släckt "boka tid för service" lampa via dator.

norden7
4 februari · 4 Inlägg
#1

Hej!

Min Volvo v50 d2 -2012 var i förra veckan inne på service, 14000mila service plus byte av kamrem och vattenpump. Bilen hade vid den här tidpunkten gått 14800mil.

Allt gick bra enligt verkstan , men efter 2 dygn  började "boka tid för service" lampa att lysa.

Jag ringde då verkstaden igen och fick igår komma dit för att de skulle släcka denna.

Hade undr dagen kört bilen 17mil utan problem eller missljud, och fråb jobbet till verkstaden i ca 7min utan problem.

När mekanikern pluggade in datorn i bilen tog det lång tid att släcka lampan, ovanligt lång tid sa han. Jag kikade lite över axeln och såg lite vad han gjorde och han klickade i flertalet program och öppnade och stängde flikar i datorn.

Han slog av och på tändningen flertalet gånger under processen.

När han väl fått lampan släckt och skulle starta så började motorn varva upp till 1500varv på tomgång  för att sedan gå ner till normalt, men ett knackande ljud kom från motorn. Vi testkörde en vända och det lät mer vid gaspådrag.

Bilen blev kvar under natten på verkstaden och de ringde mig idag för att konstatera att 3 glödstift hade gått sönder på en och samma gång.. därav knackande ljuden enligt dem.

Jag undrar, kan programmering och släckning av servicelampa ha betydelse i detta fall? Eller hade jag extremt otur att alla 3 glödstift gick sönder samtidigt av en slump just där och då?

Verkstaden nekar att de skulle ha någon som helst inverkan på felet.
Försäkringsbolaget vill ha en skadebesiktning och kalkyl av verkstaden innan de går vidare.

Någon som har koll på om glödstiften kan gå sönder om man pluggar in en dator i bilen och kanske trycker på fel knapp så att säga? 

Mvh Martin

zzr9409209
4 februari · 342 Inlägg
#2

Kan omöjligt ha ett samband! Ren otur
Skulle jag säga..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari · 12 494 Inlägg
#3

Känns märkligt att bilen skulle knacka för att stiften lagt av. Jag glöder sällan/aldrig en diesel och då knacker den givetvis lite extra vid start men det går ju över. Följer med intresse.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Brådhis * Voff voff *
4 februari · 4 938 Inlägg
#4

Jag skulle nog säga att det är helt omöjligt att med hjälp av verkstadens programvara förstöra 3 glödstift. Varför skulle ens programvaran innehålla möjligheten att gör det ens av misstag? Och hur skulle det fungera rent praktiskt? Klicka här för att mata glödstiften med trippla spänningen...? smile

Men frågan är väl snarare, är det verkligen glödstiften som är orsaken till missljudet? Du kan ju haft trasiga glödstift sedan tidigare som upptäckts först nu...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
husseman
6 februari · 55 Inlägg
#5

Hmm... felmonterad kamrem, inte för att det har med glödstiften att göra- men nåt att skylla på för verkstaden?? Lycka till

Skalman
6 februari · 507 Inlägg
#6

Iomed att verkstaden stängde av och på flertal gånger, då sliter det på glödstiften, men inget verkstaden ska stå för.
Dom hade troligtvis sagt upp sig lite senare om verkstaden inte hade gjort som dom gjort, dom var ändå lite trötta, nu slipper du åka tillbaka senare och serva bilen smile .

uhlin
6 februari · 1 445 Inlägg
#7

Skalman skrev:
Iomed att verkstaden stängde av och på flertal gånger, då sliter det på glödstiften, men inget verkstaden ska stå för.
Dom hade troligtvis sagt upp sig lite senare om verkstaden inte hade gjort som dom gjort, dom var ändå lite trötta, nu slipper du åka tillbaka senare och serva bilen smile .

Men vart skulle knacket komma ifrån? Inte från glödstiften, så han får nog bereda sig på service.

Tror nästan på kuggad kamrem som tidigare sagt i och med den nyss bytts.

granadadr
6 februari · 6 057 Inlägg
#8

om bilen knackar när den går så tror jag på att dem missat något med kamremmen, att den ex hoppat ett kugg eller liknande, skulle be dem dubbelkolla det först wink

norden7
6 februari · 4 Inlägg
#9

Tack för era svar!

Fick nya besked idag, att bilen startat utan problem och ljud idag.

Mekanikern ville nu byta bränslefiltret för att se om det kan ha varit orsaken till missljuden..

Han vill alltså inte byta glödstiften i det här läget.

Han sa också att tydligen så kan man inte montera en ny kamrem på ett felaktigt sätt, då startar inte motorn på en Volvo v50 enligt honom..

Brådhis * Voff voff *
6 februari · 4 938 Inlägg
#10

norden7 skrev:
Tack för era svar!

Fick nya besked idag, att bilen startat utan problem och ljud idag.

Mekanikern ville nu byta bränslefiltret för att se om det kan ha varit orsaken till missljuden..

Han vill alltså inte byta glödstiften i det här läget.

Han sa också att tydligen så kan man inte montera en ny kamrem på ett felaktigt sätt, då startar inte motorn på en Volvo v50 enligt honom..

Jag hade nog övervägt att byta verkstad... Mekaniker som "vill prova för att se" brukar innebära en dyr nota i slutänden.

En kugg fel på remmen borde absolut innebära att den startar (men inte går som den ska).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
husseman
7 februari · 55 Inlägg
#11

Givetvis startar motorn även om kamremmen står nåt kugg fel, fast den kommer knacka eller ha en konstig tomgång. Motorstyrdonet kommer försöka att rätta till att bilen inte går bra. Men tillslut kommer det en felkod . O den kommer inte handla om glödstift, som inte har nåt med detta att göra.
Lycka till o Skål

norden7
11 februari · 4 Inlägg
#12

Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

granadadr
11 februari · 6 057 Inlägg
#13

norden7 skrev:
Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

ja det lutar ju å fel vid service iom den började med detta efterdet,,

uhlin
11 februari · 1 445 Inlägg
#14

Låter vettigt att byta verkstad då de inte verkar veta vad de håller på med.

Kan omöjligt va glödstift som knackandet kommer från, och bara konstatera att glödstift är trasiga då de i själva verket är hela.

Den auktoriserade Volvo verkstaden kommer med all sannolikhet konstatera kamremmen sitter en eller ett par kugg fel. Hoppas det gått bra och inga skador uppkommit efter detta.

Uppdatera hur det går, och lycka till

Brådhis * Voff voff *
11 februari · 4 938 Inlägg
#15

norden7 skrev:
Tjena! Senaste nytt:

Verkstaden har nu frångått att det är glödstiften som strulat.

De har bytt 2 glödstift, bytt bränslefiltret och gjort felsökning åter om igen.

Trots detta kvarstår problemet med att motorn direkt vid start rusar upp högt för att sedan gå ner en aning och det börjar knacka/skramla under huven.

Nu har jag tagit beslutet att den ska in på en auktoriserad Volvo-verkstad för en grundlig genomgång. För att säkerställa att inte något gjorts fel vid första servicen.

Som jag skrev tidigare så brukar verkstäder som har byte av delar som felsökningsmetod bli rätt dyra i längden. Hoppas du iaf slipper betala för dom delar som bytt i onödan nu.

Bra att du tar den till en seriös verkstad istället. Skriv gärna här sedan och berätta hur det går.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari · 12 494 Inlägg
#16

Ja, alla glödstift kan ju mycket väl vara sönder. Inget man märker då den startar snällt ändå i alla temperaturer utom kanske ren vargavinter på kanske -25 grader ute. Men den lär ju inte knacka efter den startat på grund av det felet.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
granadadr
12 februari · 6 057 Inlägg
#17

jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

uhlin
12 februari · 1 445 Inlägg
#18

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

granadadr
12 februari · 6 057 Inlägg
#19

uhlin skrev:

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

joo sant  var ju så klart ej snabbglödning på den wink har ej ens det i min mongo

uhlin
12 februari · 1 445 Inlägg
#20

granadadr skrev:

uhlin skrev:

granadadr skrev:
jg tycker glödstift brukar komma smygande,, alltså bli mer å mer svårstartad,, så var det på min surdisel en scorpio, den vart mer å mer svårtstartad tills en dag då den ej ens startade med mv i -7 grader,, då tog vi hårtorken, blåste i insuget å den startade,, sen bytte jag glödstift wink

Hur gammal var den bilen då?

Stor skillnad på dagens dieslar

joo sant  var ju så klart ej snabbglödning på den wink har ej ens det i min mongo

Gamla förkammardieslar behöver värme för att gå igång så är ett glödstift dåligt så märks det direkt.

Modernare dieslar ska starta utan glödning åtminstone tills några kallgrader om allt är som det ska. Fast visst glöder man ändå.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang