Tjenare, är ny här på forumet så hoppas jag har lyckats göra rätt.
Mitt problem är med min Mercedes 124w 300d (603). Start motorn går inte igång. Först trodde vi att batteriet var slut så vi byte men ändå så får det inte igång. Vad kan problemet?
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?
Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn. Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon. Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon. Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden. Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?
Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn. Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon. Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon. Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden. Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.
Tack så mycket. Det uppstod ännu en fel och det är att generation laddar inte batteriet, all el dör efter 30 minuters körning. Vi har även byt batteri och då uppstod detta fel.
Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil. Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för. Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn. Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet. Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna. Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.
Råkade ut för en liknande grej med en w123 men om603. Då hade jordkabeln mellan motor och kaross gått av och massa konstiga fel uppkom :-)
Okej tack. För den jordar mellan batteriet och typ genomslaget eller vad de kallas. 20cm avstånd ungefär. Sedan jordar generatorn mellan blocket och generation. Jag är väldigt ny på det här och är väldigt tacksam över din hjälp och om du kan fortsätts hjälpa mig
Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil. Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för. Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn. Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet. Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna. Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.
Vart är jordkabeln mellan karros och motor? För generation laddar inte batteriet?
Jorden brukar sitta i en skruv vid sprängkåpan på växellådan och sen till framvagnsbalken :-)
Okej. För det var så att jag bytte batteri och då var det väldigt svårt att starta den. Sedan så kollade jag kontakterna vid generatorn (2st) tog los och slipande lite. Sedan tog jag bort kontakten vid motor blocket som går i mellan generatorn och blocket. Sen har de innan jordat i en liten skruv som håller plasten på plats på generaton. Istället för att sätta den på en pol 1cm bort från skruven. Pga ingen rätt kontakt tror jag.
Jag har kört en 124/E-klass upp till 37.500 mil. Det här med att jordkabeln mellan motor och chassie fallerat har jag råkat ut för. Det svåraste felet att finna var "goja" i eluttaget för släpvagn. Saltet vintertid ledde till krypströmmar som bl a laddade ur batteriet. Dyraste elfelet för mig var vindrutetorkarmotorerna. Bytte 2 st á nästan 10.000:- inkl arbete.
Tag en multimeter och mät på den lilla anslutningen på solenoiden medan någon vrider på nyckeln. Kommer det någon spänning fram?
Om det är spänning framtill den lilla kabeln på solenoiden på startmotorn. Prova att, om det är flatstiftsanslutning, dra av och på kabelskon. Alternativt, om kabeln är skruvad, lossa lite på muttern ock "jucka" på ringkabelskon. Fortfarande dött - prova med en kabel direkt mellan "+" på batteriet och anslutningen på solenoiden. Samt, som redan skrivits, bed någon knacka på startmotorn samtidigt som du har tändningsnyckeln vriden till startmotorläget.
Sedan så laddar inte generatorn så batteriet blir helt dödt?
Om både jordledningen mellan generatorn och motorn samt motorn och karossen är bra, ryck lite i dom för att kolla, så måste det ju vara generatorn som är dålig då. På många gamla bilar kunde man köpa modulen med kol och laddningsregulator ganska billigt, den kan vara värd att prova byta. I värsta fall kan det också vara lindningarna i generatorn som är kass och då måste man byta generator.
Om både jordledningen mellan generatorn och motorn samt motorn och karossen är bra, ryck lite i dom för att kolla, så måste det ju vara generatorn som är dålig då. På många gamla bilar kunde man köpa modulen med kol och laddningsregulator ganska billigt, den kan vara värd att prova byta. I värsta fall kan det också vara lindningarna i generatorn som är kass och då måste man byta generator.
Aa, för problemet uppstod efter jag låtsade på kablarna vid generatorn. Sen tog jag en stål borste. Men de blev små gnistor, men kanske inte skadar. För kollat säkringarna!