2068
Sök

Avslog besiktning

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-f43de267bd9b73f8c0b1fbe41df0b40a.jpg

Hej på er!
Idag fick avslog på besiktning! Nån som kan hjälpa mig hur ska jag laga dem?
Tack för hand
Senast redigerat av sollu (13 februari 2020)

4 237 Inlägg
13 februari 2020
#2
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#3
spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?
Senast redigerat av sollu (13 februari 2020)

6 252 Inlägg
13 februari 2020
#4
Med lite tur är det lambdasonden. Nu går bilen riktigt fett så man får väl hoppas att katalysatorn inte är förstörd, det kan ske om man kör länge med ett sånt fel. Bilen måste ju ha dragit mycket bränsle också?

Spindelleden är bara att byta, lämpligen i samband med att man byter drivaxeldamask eller kanske hela drivknuten. Sedan bör man byta spindelleden med kass damask på andra sidan samtidigt, när man ändå måste göra framvagnsinställning.

6 252 Inlägg
13 februari 2020
#5
sollu skrev:
spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#6
Svarte_Orm skrev:
sollu skrev:
spillolja skrev:
De 4 sista anmärkningarna på arbetsorden är troligen lambdasonden som flippat ur

smile

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

2 853 Inlägg
13 februari 2020
#7
sollu skrev:
Svarte_Orm skrev:
sollu skrev:

Tack ska chansa byta den då andra fråga är vilka spindelled som är glapp svårt att fatta för mig kan du länka den tack?

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

Trucker
1 432 Inlägg
13 februari 2020
#8
uhlin skrev:
sollu skrev:
Svarte_Orm skrev:

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

AUDI A4 1,8 T

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#9
uhlin skrev:
sollu skrev:
Svarte_Orm skrev:

Kan du inte börja med att berätta vad det är för bil, om vi skall kunna länka någonting?

Bilen är en Audi-96 1.8 bensin!

80, 100, A4, A6?

Här är Registreringsnummer KMD703.

4 237 Inlägg
13 februari 2020
#10
Skattebefriad om knappt 6 år

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 252 Inlägg
13 februari 2020
#11
Verkar som man måste köpa spindelleden ihop med länkarmen på en sådan bil, men när hela länkarmen kostar 300kr är det inte mycket att bråka om. Jag TROR det är denna:

https://www.skruvat.se/Lankarm-P343316.aspx

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#12
Svarte_Orm skrev:
Verkar som man måste köpa spindelleden ihop med länkarmen på en sådan bil, men när hela länkarmen kostar 300kr är det inte mycket att bråka om. Jag TROR det är denna:

https://www.skruvat.se/Lankarm-P343316.aspx

Stor tack!! Nu ska jag byta den sen ska fundera på dem andra.

4 237 Inlägg
13 februari 2020
#13

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 252 Inlägg
13 februari 2020
#14
Den goda nyheten är att man inte verkar behöva göra någon framvagnsinställning efter att ha bytt den där. Möjligen sitter den med en koncentrisk skruv men då får man märka upp hur den stod.

Men damasken till drivknuten måste oavsett bytas. När fettet skvätt ut och sand in går det ruskigt fort för knuten att förstöras.

490 Inlägg
13 februari 2020
Trådstartare
#15
Svarte_Orm skrev:
Den goda nyheten är att man inte verkar behöva göra någon framvagnsinställning efter att ha bytt den där. Möjligen sitter den med en koncentrisk skruv men då får man märka upp hur den stod.

Men damasken till drivknuten måste oavsett bytas. När fettet skvätt ut och sand in går det ruskigt fort för knuten att förstöras.

Tankarna är om bilen går genom besiktning då ska köra ett år till och skotta sen. Men nu ska beställa spindelled och ska chansa ny lambdasonden också el var tror ni?
Tack för hand

4 237 Inlägg
13 februari 2020
#16
Byt damasken och kör flera år till med den

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

7 765 Inlägg
14 februari 2020
#17
Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

490 Inlägg
14 februari 2020
Trådstartare
#18
torsen skrev:
Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

Ja jag ska göra det! Var på meca de sa att för felsökning och spindeln 3900 sen beror på felet.
Nu ska byta spindelled och luftfilter, olja/filter och tanka som du säger o chansa. Tack för tipset!

4 237 Inlägg
14 februari 2020
#19
Man kan får med värderna för CO, CO2500, HC men att få rätt lambdavärde med E85 är svårt om lambda-regleringen har ballat ur sad

men man kan tanka E85 för 1-2 hundringar för att skona katt och motor smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

* Voff voff *
11 058 Inlägg
14 februari 2020
#20
torsen skrev:
Beträffande de avgasrelaterade anmärkningarna så skulle jag i ditt ställe, med tanke på bilens ålder, chansa på att, förutom byte av spindelled, tanka en blandning av hälften etanol och hälften bensin och varmköra riktigt ordentligt för besiktningen.
Har för mig "hjälpt" med andra äldre bilar(främst med dubbla förgasare som varit svåra att synka).

En variant av att tejpa över motorlampan alltså...

Det är i alla lägen bättre att åtgärda felet. Av många skäl. Att bara dölja det för besiktningen och sedan fortsätta köra är ju ett effektivt sätt att bränna mängder med soppa i onödan och även förstöra katalysator tex...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök