Ansluta Original Extraljussats Volvo 850

PlumCrazy
21 februari 2020 · 881 Inlägg

Hej gott folk! Jag har fått tag i en Volvo Original Extraljussats till en 850. Dessvärre utan bruksanvisning. Är det någon som har en bruksanvisning, eller alternativt vet vars den grön-rosa/orange pluskabeln, mitten på bilden, skall anslutas? Den ser ut att ska kopplas till en kopplingsplint eller kontakt. Svarta utgår jag ifrån att den skall jordas i karossen, om än gul/grön är standard. https://i.ibb.co/q0zyWtC/IMG-20200221-163301.jpg

Tacksam för hjälp. smile Mvh

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
torsen
23 februari 2020 · 7 230 Inlägg

Utgår från att du är novis på bilelområdet.
För säkerhets skull, börja med att lossa minuskabeln(den mindre/svarta) från batteriet.
Om din Volvo 850 har H4-lampor så köper en "Glödlampsanslutning" Biltema 35-5250 á 49:90.
Du drar av kopplingsstycket från den strålkastarlampa som är bästa att komma åt.
Monterar "Glödlampsanslutningen" mellan glödlampan och det lossade kopplingsstycket.
På "Glödlampsanslutningen" finns en extra kabel.
Denna kabel skarvar du och förlänger så att den når fram till relä.
Kabeln monterar du på "86" på relä.
Från "+" (röd) på batteriet drar du, eventuellt över säkring, en kabel till "30" på relä.
Från "87" på relä drar du kabel till extraljusen.
Från "85" drar du en jordkabel, alternativt över en strömbrytare inne i kupén som jordar där.
Kablarna till/från "85" och "86" behöver inte ha större area än 0,5 kvmm.
De andra, till/från "30" och "87", kan ha arean 2 - 2½ kvmm.

Du har ju redan en "kabelhärva", den kanske räcker.

Har du inte kabelskor och/eller kabelskotång så rekommenderas Biltema  kabelskosats 35-797 á 99:99.

Alla ovan uppräknade "Biltema-saker" finns även hos JULA, Autodelar, Mekonomen, m fl.

Lycka till och berätta/fråga gärna i tråden.

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2020 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
Utgår från att du är novis på bilelområdet.
För säkerhets skull, börja med att lossa minuskabeln(den mindre/svarta) från batteriet.
Om din Volvo 850 har H4-lampor så köper en "Glödlampsanslutning" Biltema 35-5250 á 49:90.
Du drar av kopplingsstycket från den strålkastarlampa som är bästa att komma åt.
Monterar "Glödlampsanslutningen" mellan glödlampan och det lossade kopplingsstycket.
På "Glödlampsanslutningen" finns en extra kabel.
Denna kabel skarvar du och förlänger så att den når fram till relä.
Kabeln monterar du på "86" på relä.
Från "+" (röd) på batteriet drar du, eventuellt över säkring, en kabel till "30" på relä.
Från "87" på relä drar du kabel till extraljusen.
Från "85" drar du en jordkabel, alternativt över en strömbrytare inne i kupén som jordar där.
Kablarna till/från "85" och "86" behöver inte ha större area än 0,5 kvmm.
De andra, till/från "30" och "87", kan ha arean 2 - 2½ kvmm.

Du har ju redan en "kabelhärva", den kanske räcker.

Har du inte kabelskor och/eller kabelskotång så rekommenderas Biltema  kabelskosats 35-797 á 99:99.

Alla ovan uppräknade "Biltema-saker" finns även hos JULA, Autodelar, Mekonomen, m fl.

Lycka till och berätta/fråga gärna i tråden.

Fast nu frågade han hur Volvo ansluter denna original kabelsats han fått tag på. Din beskrivning är mer en allmän för en universal anslutning. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PlumCrazy
23 februari 2020 · 881 Inlägg

Jag får tacka för den utförliga beskrivningen torsen, men hur man ansluter extraljus rent allmänt vet jag. smile Jag undrar hur denna sats från Volvo ska anslutas. Framförallt vars den grön/rosa kabeln ska anslutas i säkringsdosan, eller till en kontakt som möjligtvis kommer därifrån? Kabelhärvan med relät som ligger till vänster på bild ska anslutas vid ratten. Det är Plug and play, men det andra gör mig lite konfunderad. big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang