Audi s4 drar mycket mer bränsle än normalt

Gfuzz
26 februari 2020 · 3 Inlägg

Hej!

Skapade ett inlägg här för ca 1 månad sen angående bilköp och kunde dessvärre inte logga in pga glömt lösen och mail. Det är fixat nu dock, och det blev en audi s4 från 2013. smile

Bilen går mycket bra, men bränsleförbrukningen verkar vara helt off...  Enlight fuelly och andra sidor så ska den verkliga förbrukningen vara 1.1L/mil blandad körning.
Min drar 1.5L/mil blandad. Jag testade nu senast att läsa av analogt, tankade full tank, körde 10 mil och sen tanka fullt igen, fick 1,56L/mil. Något är riktigt snett?
Senaste 10 mil körde jag lugnt, knappt något bus. Ca 50% motorväg och 50% stan.
Däcktryck normalt, 37/34 psi.
Ändå verkar den dra 40% mer bensin än normalt?

Ringde och pratade med Audi, dom kunde inte svara på det. Dem frågade om däcktryck osv. Sa också att det kunde bero att jag kör med 20" fälgar istället för 18-19", men det kan väl inte göra så stor skillnad på en sådan bil? Förstår om man krängde på 20" på något som ska ha 15", men en s4? Hmmm..

Någon som vet vad som spökar? Självklart köpte jag ingen s4 pga att snåla bensin, men jag vill heller inte betala 40% mer per tank som jag inte ska behöva. Då kunde jag lika bra köpa en c63 amg som drar samma, men som jag avstod då den drog för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang